Hej!

Jag är i stort behov av tipps och idéer kring mitt klinkergolv i badrummet. Just nu håller jag på att fräscha upp mitt badrum, då jag inte vet när det är dags för stammbyte kommer jag ej att renovera från grunden. Det största problemet är just nu golvet, det är originalfrån 1970, och ser bedrövligt ut.
Slitet klinkergolv från 1970-talet i ett badrum med synliga fogar och en avlagring kant vid ett badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet klinkergolv i badrum med skadade fogar och en skadad kant mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet klinkergolv från 1970-talet i ett badrum, med synliga fogar och tecken på åldrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet klinkergolv från 1970-talet i badrum med synliga fogar och tecken på åldring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle helst vilja måla om det, men har nu förstått att det är en dum ide. Just nu är det ända alternativet (vad jag vet om) att måla fogarna med fogfinish!

Vet ni om någon annan lösning? Eller har ni lite tipps och tricks på hur jag får det att se fräschare ut? Vore extremt tacksam vid svar:)
 
E elax1212 skrev:
Hej!

Jag är i stort behov av tipps och idéer kring mitt klinkergolv i badrummet. Just nu håller jag på att fräscha upp mitt badrum, då jag inte vet när det är dags för stammbyte kommer jag ej att renovera från grunden. Det största problemet är just nu golvet, det är originalfrån 1970, och ser bedrövligt ut.
[bild][bild][bild][bild]
Jag skulle helst vilja måla om det, men har nu förstått att det är en dum ide. Just nu är det ända alternativet (vad jag vet om) att måla fogarna med fogfinish!

Vet ni om någon annan lösning? Eller har ni lite tipps och tricks på hur jag får det att se fräschare ut? Vore extremt tacksam vid svar:)
Kaustiksoda är en given lösning. Skuras med skaftborste och hela golvet kommer att lysa "här är det rent"! Se upp så du inte får brännskador på händer och ben. Gummihandskar och gummistövlar en spann och skaftborste. Väta golvet och strö därefter ut kaustiksodan efter hand och skrubba hårt. Direkt efter gnugget sköljer du rikligt med vatten överallt. Försiktigt vid skåp(inget stänk) andra ben eller målade sidor. Här använder du en handdiskborste. MrMuscle eller något liknande, kaustiksoda tar färgen också.(sånt man använder när man tar bort färg på gamla byråer och dörrar mm).
DOCK har du ett problem runt brunnen med öppen rost i dager. Det som går att använda är typ Biltemas Quick-Epoxy(2-komponent blir stenhårt, tror att du kan blanda i lite färg däri är annars transparent) eller liknande. Hör med färghandlaren, han har nog något liknande. Kaustiksoda tar hårt på järn också, så du bör kanske fixa det först. Lycka till efteråt får du ha solglasögon på när du går in i rummet.
 
E elax1212 skrev:
Hej!

Jag är i stort behov av tipps och idéer kring mitt klinkergolv i badrummet. Just nu håller jag på att fräscha upp mitt badrum, då jag inte vet när det är dags för stammbyte kommer jag ej att renovera från grunden. Det största problemet är just nu golvet, det är originalfrån 1970, och ser bedrövligt ut.
[bild][bild][bild][bild]
Jag skulle helst vilja måla om det, men har nu förstått att det är en dum ide. Just nu är det ända alternativet (vad jag vet om) att måla fogarna med fogfinish!

Vet ni om någon annan lösning? Eller har ni lite tipps och tricks på hur jag får det att se fräschare ut? Vore extremt tacksam vid svar:)
Glömde att på ena bilden syns något trä eller vad det är, ta bort allt sånt och vid tröskeln får du antingen ta bort all färg som sitter där eller så får du maskeringstejpa. Runt toalettstolen använder du rakblad i särskild rakbladskniv och skär/gneta bort allt silikon du kommer åt. . Det kan du göra efter du har tvättat.
Silikon är en mardröm! Inget fäster på silikon inte ens silikon, får du det rent och en djup skåra runt vc-stolen så skall du använda Cascos AquaSeal våtrumsfog i särskild patronhållare. Lätt att arbeta med, överskott kan tas bort(använd gärna maskeringstejp på golv och vc-stol) med kristallolja och fogen är övermålningsbar om det skulle behövas. Lycka till igen!
 
E elax1212 skrev:
Hej!

Jag är i stort behov av tipps och idéer kring mitt klinkergolv i badrummet. Just nu håller jag på att fräscha upp mitt badrum, då jag inte vet när det är dags för stammbyte kommer jag ej att renovera från grunden. Det största problemet är just nu golvet, det är originalfrån 1970, och ser bedrövligt ut.
[bild][bild][bild][bild]
Jag skulle helst vilja måla om det, men har nu förstått att det är en dum ide. Just nu är det ända alternativet (vad jag vet om) att måla fogarna med fogfinish!

Vet ni om någon annan lösning? Eller har ni lite tipps och tricks på hur jag får det att se fräschare ut? Vore extremt tacksam vid svar:)
Är dina fogar mellan plattorna mycket urgröpta, så kan du(eller en hjälpande hand) foga om golvet med kakelfog! Det blir lite extra, men det är även ett extra jobb, som du själv bestämmer hur långt du vill gå!
 
slarvigt målat bidrar till den ofräscha intrycket. Tycker om din klinker med tillhörande golvsockel av samma serie som kan bidra till kvalitetskänsla om det blir rensat. Om du inte vill slaska med kaustiksoda= natriumlut så föreslår jag att skura med en vanlig såpa. Man kan ta bort målarfärg med den tjocka varianten av såpan om du kletar den på fläckarna och täcker över med plastfölje över natten. Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.