Jag har byggt ett stall, det är mitt första bygge så jag är nybörjare i varje moment :)
Nu har jag kommit till vattendragning och undrar om någon kunnig människa kan hjälpa mig att designa. Blir snurrig av alla PEX, PEM, PRK, flex, rör-i-rör osv.

Förutsättningarna är följande:
  • Inkommande vatten och en hydropress finns i en uppvärmd sadelkammare.
  • Hydropressen står löst dvs viss rörlighet i anslutningarna behövs.
  • I sadelkammaren finns en diskbänk med kran och en varmvattenberedare nära hydropressen (ingen av dem är inkopplad).
  • Från sadelkammaren ska det gå en kallvattenledning ut genom väggen och anslutas till en eluppvärmd vattenkopp (på den står det "Anslutning: 1/2" utv gänga underifrån")
  • Från sadelkammaren ska det gå kall och varmvatten till en blandare i spolspiltan (hästduschen) dessa ledningar måste kunna stängas och tömmas på ett enkelt sätt då det blir minusgrader i stallet.

Vilken teknik skall jag använda var? Alla tips mottages tacksamt!
 
Pem.
 
Jag har inte svar på själva frågan, men kan inte låta bli att nämna något som är mycket viktigt vid stallbygge. Nämligen att det finns särskilda krav på "jordning" när det gäller stall och ladugård. Tror att alla metallrör måste vara "extra jordade" på något sätt liksom att betongplattan också skall ha någon särskild sådan åtgärd. Kan inte detaljerna dock!
 
Kort och koncist svar wanegardh :)
Jag antar att frysrisken motiverar valet av PEM? Något mer?
Men går det att använda PEM till varmvatten? Jag har läst på massa ställen att PEM är endast för kallvatten men jag har inte hittat någon motivering till varför.
 
Redigerat:
Potentialutjämning i plattan har vi (som tur är eftersom byggnaden är på plats) koll på. Visste dock inte att det gäller även rördragningar i metall. Får kolla upp det.
 
I stallet där jag red förut var det en blandning av olika typer av rör. PEM till alla grövre KV-ledningar. I stallet till vattenkopparna var det kopparrör, likaså i spolspiltan. Stallet var isolerat, men det fanns ingen värme annat än den som hästarna alstrade. Det stod ca 15 hästar i detta stall, men stallets yta och antal hästar brukar ju vara proportionerligt. Rören var dragna i taket och där det var möjligt var de isolerade. Dock inte inom "tuggavstånd" från hästens plats i boxen/spiltan.
Till KV och VV kan du använda PEX. Kan vara svårt att få rakt och snyggt, men klamrar du tätt blir det kanske OK för ett stall.
Vatten till koppar och spolspilta var kopplat till stallets potentialutjämning.
 
Till hästduschen skulle jag dragit hårda cu rör 15mm med fall mot blandaren gått på vägg nära tak, sedan inne sadelkammaren monterat vakuum ventil så högt som möjligt och avstängning kv vv.När du stänger ventilerna i sadelkammaren så kommer vakuum ventilen släppa in luft i rören så de dränerar sig, använd inte en termostat blandare eftersom de oftast har backventiler och vatten stannar kvar fast ledningen är tömd och vid minus gr kan det bli skrot av blandaren.Montera rören så du kan isolera dem och ev stripsa värmekabel om behov finnes.

mvh
 
Vanligen har man cirkulerande vatten i stall så att det inte fryser.
 
Ett viktigt påpekande (i alla fall om du har kommunalt vatten):

Du får inte koppla vattenkoppar och liknande direkt till inkommande vatten.
Det är alltså inte som att dra ledningar till en vattenkran i bostaden.

Citat från
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...hIDoAQ&usg=AFQjCNFZ-MIpggs5o8wOyYp3eGXKcWjifw

"Vilka krav ställs vid anslutning av en gård med djur?
Det måste finnas återströmningsskydd, så att eventuell smitta inte
kan ta sig in i dricksvattensystemet från djurgården. Det ska vara ett
luftgap som skydd mellan vattensystem avsett för djur och
vattenledningarna som är kopplade till kommunens
vattenledningsnät"
(Min fetning)
 
Tack för alla bra synpunkter!

Vi har egen brunn så där klara vi oss utan extra anordningar.

Cirkulerande vatten är en fin uppfinning men stallet rymmer bara mina 3 egna hästar och dessa går i lösdrift (öppen hall där de kan gå ut och in som de vill). Därför har jag gjort en planlösningen där vattenkoppen kan monteras direkt på ytterväggen mot den uppvärmda sadelkammaren och det endast är 2,5 meter mellan sadelkammare och hästdusch. Minimalt med vatten = minimalt med problem vid minusgrader :)
 
Vakuumventil verkar smart! Hur ser en sådan ut och hittar man dem i vanliga rörshoppar?

En annan fråga - om man ska dra pex eller cu rakt genom en vägg, behöver man då någon extra förstärkning/infästning/rör eller är de bara att borra och dra igenom?
 
Popp, om du kan sätta vattenkranen till spolspiltan i sadelkammarens vägg är den här lilla juvelen perfekt.
Varm och kallt vatten frostsäkert:
 
  • 3021_1.jpg
Ja det är ju en smart lösning! Tänk på att antingen ta bort slangen bara - eller om en mer fast installation göres - att förse denna med en avtappning (med t.ex en kulventil) så att kranen töms också, när övriga rör/slang-systemet töms pga frostrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.