Jag har byggt ett stall, det är mitt första bygge så jag är nybörjare i varje moment :)
Nu har jag kommit till vattendragning och undrar om någon kunnig människa kan hjälpa mig att designa. Blir snurrig av alla PEX, PEM, PRK, flex, rör-i-rör osv.

Förutsättningarna är följande:
  • Inkommande vatten och en hydropress finns i en uppvärmd sadelkammare.
  • Hydropressen står löst dvs viss rörlighet i anslutningarna behövs.
  • I sadelkammaren finns en diskbänk med kran och en varmvattenberedare nära hydropressen (ingen av dem är inkopplad).
  • Från sadelkammaren ska det gå en kallvattenledning ut genom väggen och anslutas till en eluppvärmd vattenkopp (på den står det "Anslutning: 1/2" utv gänga underifrån")
  • Från sadelkammaren ska det gå kall och varmvatten till en blandare i spolspiltan (hästduschen) dessa ledningar måste kunna stängas och tömmas på ett enkelt sätt då det blir minusgrader i stallet.

Vilken teknik skall jag använda var? Alla tips mottages tacksamt!
 
Pem.
 
Jag har inte svar på själva frågan, men kan inte låta bli att nämna något som är mycket viktigt vid stallbygge. Nämligen att det finns särskilda krav på "jordning" när det gäller stall och ladugård. Tror att alla metallrör måste vara "extra jordade" på något sätt liksom att betongplattan också skall ha någon särskild sådan åtgärd. Kan inte detaljerna dock!
 
Kort och koncist svar wanegardh :)
Jag antar att frysrisken motiverar valet av PEM? Något mer?
Men går det att använda PEM till varmvatten? Jag har läst på massa ställen att PEM är endast för kallvatten men jag har inte hittat någon motivering till varför.
 
Redigerat:
Potentialutjämning i plattan har vi (som tur är eftersom byggnaden är på plats) koll på. Visste dock inte att det gäller även rördragningar i metall. Får kolla upp det.