Jag gillar att göra små projekt. Framförallt i Mdf men även andra material. Jag är helt hopplöst på att såga rakt. Har en sticksåg o vanliga sågar.

Vad ska man köpa? Såg att det fanns någon grej till sticksåg som såg ut som en skena eller en enklare sticksåg? Jag har inte plats för någon stor sticksåg med ställning så någon enklare variant som jag kan ha på ett litet hopfällbart bord som detta https://www.bauhaus.se/arbetsbord-r...gidw2i0-Onl31sHNMjgmfCA06IrR--Q4aAlXWEALw_wcB.

Tacksam för tips så jag kan såga rakt när jag ska bygga
 
Sänksåg och skenor är det mest lämpliga. Du får det tyvärr aldrig riktigt bra med sticksåg - då är en riktigt bra fogsvans bättre.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Sänksåg och skenor är det mest lämpliga. Du får det tyvärr aldrig riktigt bra med sticksåg - då är en riktigt bra fogsvans bättre.
Tack! Har du tips på någon bra som är smidig o inte för stor att hantera?
 
Det är helt omöjligt att såga rakt med sticksåg. Lättast är sänk- eller cirkelsåg på skena eller som man kör mot något. Detta något måste dock vara helt rakt (vilket plankor man köper i regel inte är, vilket tog mig ett bra tag att förstå...)
Du kan också såga för hand, jag skulle isf. rekommendera en japansåg exempelvis den här: https://www.clasohlson.com/se/Japansåg-Gyokucho-Razorsaw/p/41-1867 (just den är en ny modell med plasthandtag, jag har med nån form av bambuhandtag) Den tillverkaren är väldigt bra. Om du sågar för hand måste du dock lära dig tekniken. Börja med en linje, som du gärna skär med kniv. Såga sedan mer längst med denna linjen på ena sidan, vänd och såga längst med linjen på andra sidan, sågen ska alltså vara i väldigt lite vinkel mot vad du nu sågar i. Sen kör du bort materialet emellan dina två snitt, sen upprepar du detta till du har tagit dig genom vad du nu ska såga.
De stora snitten på MDF kan du väl låta butiken där du köper materialet göra? Tex Bauhaus har ju sågservice, och åtminstone i teorin är de sågarna väldigt bra och ska kunna göra exakta snitt. Tänk på sågordning så att alla snitt med samma mått görs i följd, det blir aldrig 100% korrekt men om alla mått som ska vara exempelvis 100 mm blir 101 mm gör det i regel ingenting, och det är när man ändrar placeringen av klingan det kan bli fel. Om du ska räkna på snitten innan tippar jag på att klingan är 3 mm på byggvaruhusens sågar.
 
  • Gilla
Mörner
  • Laddar…
Sänksåg eller cirkelsåg är väl dina enda vettiga alternativ för att såga i skivmaterial. Skena är inte helt nödvändig då du kan spänna fast en planka att ha som riktskena.
 
Valet av sågklinga med hänsyn till det material du ska såga i har stor betydelse, dvs tandning och skränkning. Kapklingor och klyvklingor ser helt olika ut. Att fästa en rätbräda med skruvtvingar som ett extra anhåll är ett annat bra knep. Vinkelhakar kan man inte använda för ofta.
 
S Svante Svenson skrev:
Det är helt omöjligt att såga rakt med sticksåg. Lättast är sänk- eller cirkelsåg på skena eller som man kör mot något. Detta något måste dock vara helt rakt (vilket plankor man köper i regel inte är, vilket tog mig ett bra tag att förstå...)
Du kan också såga för hand, jag skulle isf. rekommendera en japansåg exempelvis den här: [länk] (just den är en ny modell med plasthandtag, jag har med nån form av bambuhandtag) Den tillverkaren är väldigt bra. Om du sågar för hand måste du dock lära dig tekniken. Börja med en linje, som du gärna skär med kniv. Såga sedan mer längst med denna linjen på ena sidan, vänd och såga längst med linjen på andra sidan, sågen ska alltså vara i väldigt lite vinkel mot vad du nu sågar i. Sen kör du bort materialet emellan dina två snitt, sen upprepar du detta till du har tagit dig genom vad du nu ska såga.
De stora snitten på MDF kan du väl låta butiken där du köper materialet göra? Tex Bauhaus har ju sågservice, och åtminstone i teorin är de sågarna väldigt bra och ska kunna göra exakta snitt. Tänk på sågordning så att alla snitt med samma mått görs i följd, det blir aldrig 100% korrekt men om alla mått som ska vara exempelvis 100 mm blir 101 mm gör det i regel ingenting, och det är när man ändrar placeringen av klingan det kan bli fel. Om du ska räkna på snitten innan tippar jag på att klingan är 3 mm på byggvaruhusens sågar.
Tack!

Ja jag har låtit dem såga åt mig men blir väldigt dyrt o som nu när jag bara vill göra en liten extra grej så vill jag göra det hemma.

Ska läsa på lite o testa såga som du skrev. Tack!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har själv en BOSCH GKT55 med skenor; [länk]

Det är bra att ha tvingar också som du låser fast skenan med i skivan.

Vill man inte lägga så mycket pengar så har jag för mig att Einhell sågen ska vara OK; [länk] vet dock inte vilken skena som passar till den på rak arm.
Tack :D
 
Även till sticksågar finns det olika typer av klingor. Se till att använda en klinga som är avsedd för skivmaterial om du ska såga i MDF.
 
  • Gilla
Sofia79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.