Mikael_L
Jag lät lokala plåtfirman tillverka 5 st fönsterbleck, trevligt att stödja det lokala näringslivet typ. :)

Men jag tycker inte riktigt att vi fick det pris vi tänkt oss.

3 st 1 meters bleck med gavlar och 2 st 1,3 meters med en gavel var, allt för 720:- inkl moms.
Vi hade nog mer väntat oss nåt på max 4-500:-

Är det någon plåtis här som har någon åsikt, eller någon som nyss låtit tillverka några bleck och har något referenspris att delge, så vore jag tacksam.
 
Jag handlade följande till garaget:
3st överbleck (1x105 och 2x110cm)
4st fönsterbleck (2x105 och 2x65cm)
samt överbleck ovanför 2st garageportsfoder (2x274cm)

Och fick slanta upp 800:- för detta.
 
Mikael_L
Tack för svaret.
Ja det där verkar mer prisvärt, men det beror kanske på lite andra saker också.

Knackade plåtisen till gavlar åt dig på fönsterblecken? Jag antar att överblecken bara monterades raka.

Förövrigt, visst är detta ett jobb från plåtfirma som du beskriver... Dom falsade profilerna osv.
 
Gavlar: ja (på milimeten efter mina mått)
Blecken hade falsade kanter.

Kan nämna att dom hade drive på hängränna förra veckan och denna, 19:- /m vid köp av 'komplett' takavvattning (som å andra sidan var lite förhandlingsbart) :)
 
Mikael_L
FredrikR verkar fått lite bättre pris än mig, men det är inga jättesummor det skiljer.

Bakgrunden är att att plåtisen hade fasligt svårt att haspla ur sig i ett pris då jag beställde, så jag frågade helt enkelt ifall det blir dyrare än färdiga bleck från t.ex. Lindab eller ungefär samma pris. Och han var med på att priserna skulle bli i paritet med färdiga bleck.

Och nu kan jag räkna ut att 3 st 120 och två 200 cm bleck får jag för 232:- (orabatterat pris) om han sen vill ha 490:- för att vika ihop 8 gavlar, tja ...
Jag har sett duktiga plåtisar slå ihop gavlar på mindre än 2 minuter.

OK, jag tror inte han skörtar upp mig över öronen, men aningens högt tycker jag det verkar, hade trott att räkningen skulle hamna någonstans i 500:- trakten då jag beställde.

OK, nu puffar jag upp tråden en sista gång, ifall nån fler har lite åsikter att tillföra, innan jag tar "dusten" med plåtis.
Skulle vara kul att höra vad någon som jobbar med plåtslageri tycker.

I vilket fall återkommer jag med resultatet sen.
 
nyfiken då jag nästa vecka ska beställa bläck till 17 fönster
 
Mikael_L
Bollen ligger hos plåtis just nu.
Han verkade inte alltför oäven till att justera lite, men vi får se, vi får se ...
 
Som privatperson som köper så pass lite plåt får du räkna med att betala 22-23 kr / kg för vanlig tunnplåt om inte mer. Denna ska sedan vara lackad och den ska skäras och bockas. Kanske används en formatplåt på 2000x1000 vet ej tjockleken men låt oss säga en plåt på 2000x1000x1,25 väger 20 kg olackad, det blir 440 kr för bara plåten olackad. Sedan ska ett jobb utföras och en verkstadskille kostar ca 500 kr/ h.

Köper du den hos en byggfirma har de ju karvat ut massor av bläck och dessutom kunnat använda sig av hela plåtar. Kg priset för några ton stål är dessutom avsevärt lägre vid massproduktion. Ca 7-8 kr/kg om inte lägre.

Kan förstå att för en privatperson blir det kanske dyrt men i verkstadsvärlden är detta bara småpengar som inte är helt ok att bestrida.
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Glömde tillägga att priserna jag angett här är exklusive moms på 25% alltså 440 kr för plåten blir 550 kr med momsen
 
therese_lei skrev:
Som privatperson som köper så pass lite plåt får du räkna med att betala 22-23 kr / kg för vanlig tunnplåt om inte mer. ...............
.
.
.
Kan förstå att för en privatperson blir det kanske dyrt men i verkstadsvärlden är detta bara småpengar som inte är helt ok att bestrida.
huh... och vad vill du säga med detta ?? att man som privatperson som behöver några nya fönsterbläck inte ska vända sig till stålverket direkt utan gå via en lokal firma??????? Det hade ju alla i tråden redan gjort.

Förstår heller inte inspelet med "verkstadsvärlden". Menar du att denna skyddade verkstad struntar i vad saker kostar... tror jag inte ett smack på. Naturligtvis gäller det för varje företag att minimera sina kostnader.


Men jag väntar fortfarande nyfiket på prislappen från plåtis.
 
Inläggspostaren undrade om han hade fått ett rimligt pris och med dagens stålpriser så har han fått det, det var min mening med mitt inlägg.
 
Redigerat:
therese_lei skrev:
Inläggspostaren undrade om han hade fått ett rimligt pris och med dagens stålpriser så har han fått det, det var min mening med mitt inlägg.
huh 2-3kg bläck med ett råvarupris på 50 kr.... nja tror nog inte det är det sjunkande stålpriserna som får prislappen att landa på 7-800kr.......
 
Mikael_L
Nä så är det väl vad det gäller bleck, råvarukostnad är låg jämfört med arbetskostnad.
Så även om råvarupriser får antas påverka så är det nog rätt lite.

Men ser man på t.ex. armeringsjärn, så gick dom upp förfärande snabbt i pris de senaste 5 åren, medan byggboomen tilltog (och Kina köpte mycket).

Jag har dock fortfarande inte fått något svar av plåtis.

Jag har inte heller hört något ifrån någon plåtslagare här på forumet ... :surprised:
Men har man semester så har man, ju .... :p

Hur lång tid tar det för er att slå ihop en gavel, t.ex. ?
 
Herr Plåtis har förmodligen tagis betalt för en hel plåt då den inte fyller sin funktion efter klippning av fönserbleck längre. Priserna har gått ner på plåt med ca 3,40 kr/kg sedan årsskiftet till 12,40 kr/ kg men dock ska inte förglömmas att handlar man en liten post dvs under ca 100 kg får man betala ett påslag på 10 kr/ kg = 22,40 kr/kg + moms sedan ska ju plåten vara lackad också antar jag, det kostar några kr / kg det med.

Sedan kan en del verkstäder ta ut mer eller mindre beroende på vad de har för inköp och lagervaror.

Mitt arbete består i att köpa och sälja stål bla till verkstäder samt att vi bedriver kapning, dock klipper vi ej plåt utan det lägger vi ut på dessa verkstäder.

Detta är ju bara en förklaring till varför fakturan var så hög som den var, helt enkelt att plåtis kan ta ut så pass mycket för dessa bleck för att det kan ha kostat honom så mycket. Det betyder inte att nästa plåtis tar lika mycket?

Självklart borde han ha hållit vad hans sa om att det skulle kosta lika mycket som om du hade köpt det i handeln.

Nu lägger jag den här diskussionen åt sidan och ska ringa till en av mina plåtisar och beställa bleck.( var därför jag hamnade här från början ) Vi var på Bauhaus och köpte ( billigt ) men dock så räckte inte underbläcken till då den nya panelen bygger ut för mycket. Ska bli kul att se vad jag får betala =)
 
Mikael_L
Tror ni inte att plåtverkstan har lackerad plåt på rulle, när dom gör bleck av olika slag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.