Hej,

Under vintern och våren kommer vi att sätta igång med vårt bygge av ett fritidshus. Vi kommer att göra mycket jobb själva. Det kommer att vara kallt och varmt, stomme som ska resas, skivor på plats, plåttak ska läggas osv. Jag vill ha kvar mina tår och vill köpa ett par bra skyddsskor som klarar allt detta. Dessutom får de gärna hålla hela bygget och inte vara alltför dyra. Bekvämt är viktigt dessutom! Jag har ingen aning om vad jag ska köpa. Finns det någon som har koll och vill ge tips?

Jag har ett par motorsågsstövlar (gummi), men de är ju inte så smidiga att ha..
 

Bästa svaret

Jag tycker att man skall köpa ett par bra skyddsskor med både tåhätta och spikgenomtrampningsskydd. För min del räcker det med en sko även om det skulle vara lite kallt ute. Jag ligger ofta på knä och föredrar då att skon har gummi framtill som går upp en bit så att man inte sliter hål på lädret direkt.
Jag föredrar läderskor. Men många andra verkar vilja ha en mer gymnastikskovariant med tåhätta mm. Sist köpte jag nedan sko. Den är väldigt skön och verkar slitstark, men den äter skosnören. Jag har varit i kontakt med Blåkläder om det och de skickade över 3 par nya skosnören. Jag räknar med att de då kommer att hålla i ett halvår. Så jag kan egentligen inte rekommendera den skon, men det visar ändå vad för typ av sko jag föredrar. Det finns många andra tillverkares förstås. Jag har testat både Sievi och Arbesko tidigare vilka har haft väldigt bra skor.

https://www.hornbach.se/shop/BLAKLA...antracitgra-W40/4643296/artikel-detaljer.html

Åk någonstans där de har ett stort utbud och prova dig fram. Undvik Julas eget märke Bluewear även om de är billiga. Jag har testat och gör inte om det.
 
Redigerat:
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Har du en udda storlek på fötterna så kan jag rekommendera dig att kolla på Tradera .. där säljs det ofta nya skyddsskor, och har man inte standardstorlek på fötterna brukar de inte dra i väg i pris så farligt ....
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack för alla tips! Jag var på Jula häromdan och blev grymt besviken. Köpte inga kläder eller skor. Provade ett par byxor där jag såg att sömmen redan släppt, så det får bli lite bättre grejer. Deprimerande. Tack för tips om tradera och billiga arbetskläder! Jag ska kolla där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.