Hej!

Jag har precis förvärvat ett hus byggt 82 som inte har en enda termostat på elementen så det är fullt blås på alla element. 😅

Jag har försökt gå på Bauhaus och liknande hobbyvaruhus utan att det finns något som passar. Är det någon som vet vilken typ av termostat som kan tänkas passa så jag kan beställa något? Ca 20mm i diameter på de få gängorna som ska hålla fast termostaten.
 
  • Digital skjutmått mäter diametern på ett objekt mot en texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett element med termostatventil nära golvet i ett rum, otydligt ljus och skuggor, texturerade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad synd att det inte finns någon gammal termostat att titta på men jag tror det är ventiler för AGA termostater och du behöver adapter
MMA-NTI
RSK nr: 480 52 82
för att kunna montera MMA termostater med M28-gänga, t.ex. MMA Evosense. Det ser också ut som det är långa stift i dina ventiler och så ska man ta bort stiftet som sitter i adaptern. Prova gärna att alla stift fjädrar lätt ut och in så det inte är något fel på själva ventilen för då fungerar inte termostaten.
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-adapter-nti/
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-28-0-28-c/

Vad är det för värmekälla i huset?
 
  • Gilla
Stenhusmannen och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som mina i mitt hus anno 82.
Metallrör med ventil, möjligtvis en del av en värmesysteminstallation, bakgrund av otydlig textil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transparent borrchuck i plast med metallknopp, använt skick, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad har du för uppvärmning?
Har du klart för dig att LVP och BVP fungerar effektivast med öppna termostater och värmen justerad direkt på värmepumpen?

(En som skruvat bort alla termostater)

Ps.
Om du köper nya termostater och tar bort pinnarna enligt ovan inlägg, spara adapter pinnarna, du kommer eventuellt behöva dem igen när du byter ventiler.
 
  • Gilla
Stenhusmannen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad synd att det inte finns någon gammal termostat att titta på men jag tror det är ventiler för AGA termostater och du behöver adapter
MMA-NTI
RSK nr: 480 52 82
för att kunna montera MMA termostater med M28-gänga, t.ex. MMA Evosense. Det ser också ut som det är långa stift i dina ventiler och så ska man ta bort stiftet som sitter i adaptern. Prova gärna att alla stift fjädrar lätt ut och in så det inte är något fel på själva ventilen för då fungerar inte termostaten.
[länk]
[länk]

Vad är det för värmekälla i huset?
Stort tack för ett så utförligt svar! 🙏

Kan meddela att det står AGA på skydden till gängan så en sån där adapter låter rimligt! Antar att det bara är att skruva på som lekman med tanke på att det bara är en adapter?

Det är en baxi vedpanna och två ackumulatortankar. Har en uppföljningsfråga ang ladomaten (termovar) för tankarna för nu går det inte att elda upp mer än i 70/80 grader innan den slår ifrån även fast pannan är strax under hundra grader. Antar att det sitter en termostat frågan är om den är ställbar eller om en vvs person behöver byta det i sommar. (kan ta hela den här frågan i en separat tråd men nu fick du hela historien)
 
Ja adaptern är bara att skruva på om man tar bort adapter-stiftet. Sedan någon MMA termostat på det. Finns även någon Danfoss termostat med MMA-gänga om man letar noga.

Laddomaten kan jag inte svara på. Möjligen lättare att få svar om man skriver en tråd under tavlan för ved etc.
 
  • Gilla
Stenhusmannen
  • Laddar…
För dålig fart på laddpumpen, pannan blir inte av med värmen, sen sitter det nog en termostat 72 C i laddomaten, den kan kärva. lätt att kolla, på sidan är det en stor plugg, under där sitter den. På laddomatens anslutningar är det säkert unionkopplingar och om du tittar så är det som en litet öga med skruvspår, som nu sitter jämns med röret. En insexnyckel i hålet och vrid till på tvären. Då är det stopp på vatten, kan komma någon deciliter. Koka termostaten och se om den går från min till max.
 
  • Gilla
Stenhusmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.