Hej,

Vi har en kakel som är aningen fasad plus att fläkten sitter en liten bit(ca 1 cm) ut från detta. Vad sätter man för fog här? Antar att den måste klara av en viss värme? Och att den ska hålla tätt?
 
Angående värmen tror jag inte det är några problem men när det gäller fukt så skulle jag rekommendera våtrumssilicon.
 
Varför har ni inte monterat fläkten mot kaklet? Det lär ju inte bli så sexigt med en 1 cm tjock silikonfog...
 
  • Gilla
Sngren och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Angående värmen tror jag inte det är några problem men när det gäller fukt så skulle jag rekommendera våtrumssilicon.
Okay då gör vi så :)
 
esox71 skrev:
Varför har ni inte monterat fläkten mot kaklet? Det lär ju inte bli så sexigt med en 1 cm tjock silikonfog...
Om du måste veta, vi monterade fläkten innan vi satte kakel av olika anledningar och då uppskattade vi tjockleken på fix och kakel. Det visade sig vara off med 0,5-10 mm men några nya hål ville vi inte göra. Det är ju inga problem egentligen efter som vi 1. Hade fått sätta fog där oavsett(kakeln är fasad) 2. Man måste luta sig långt in för att se det 3. Om man inte visste bättre så ser det ut att vara helt korrekt monterat.
 
richardtenggren
Är det inte bara borra nya hål i stommen?
 
richardtenggren skrev:
Är det inte bara borra nya hål i stommen?
Nja, ser inte riktigt anledningen till det, som jag sa, det behöver ändå fogas där så om man trycker i 0,5-10 mm extra spelar knappast någon roll. Kan garantera att det är inget man ser om man inte trycker in huvudet långt in under fläkten för att titta efter det :).

Men som svar på din fråga, klart man kan men man vill undvika att göra massa hål i stommen känner jag, vet aldrig hur ofta man får byta köksfläkt ;)
 
Inga konstigheter att sätta en fog där, kan även med fördel bottna med en bottningslist först, så blir det inte lika mycket att fylla med silikon.
Kan även limma upp en 8mm täcklist först i springan, sen dra mjukfogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.