Köpte för några år sedan ett underskåp för tvättställ av Svedbergs.

Eftersom det finns lådor så måste vattenlåset vara en typ som går "rakt bakåt" mot väggen.

Detta levererades med skåpet

vattenlås001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lustig konstruktion med ett membran (silikonliknade) som inte sluter särskilt tätt och av sin utformning också fångar upp diverse hår mm som kan komma ner i avloppet.

Är det någon som vet någon alternativ produkt med bättre utformning och funktion som har lika "låg" bygghöjd?
 
Till mina svedbergsmöbler fick jag med ett vattenlås som man satte i bakkant istället, bakom lådorna dvs.
 
13th Marine skrev:
Till mina svedbergsmöbler fick jag med ett vattenlås som man satte i bakkant istället, bakom lådorna dvs.
Har du möjligen ngn bild ? :rolleyes:

Borde kanske också nämna att det är ett dubbelt handfat där 2 st vattenlås går samman till en gemensamt avloppsslang...
 
Redigerat:
Jag har tyvärr inte det.
Jag kikade på svedbergs hemsida, men jag hittade inte den bland bruksanvisningarna till vår kommod (Forma 60x35cm)

Men vattenlåset sitter på en teleskopbit så man kan justera djupen gentemot avloppet i handfatet. Därmed kan man placera vattenlåset så långt bak som möjligt.
 
13th Marine skrev:
Jag har tyvärr inte det.
Jag kikade på svedbergs hemsida, men jag hittade inte den bland bruksanvisningarna till vår kommod (Forma 60x35cm)

Men vattenlåset sitter på en teleskopbit så man kan justera djupen gentemot avloppet i handfatet. Därmed kan man placera vattenlåset så långt bak som möjligt.
Ja, mitt fall är det inte vattenlåsets placering som är huvudproblemet utan den tokiga konstruktionen som inte, enligt mig, är en särskild hållbar lösning jmfrt gammeldags vattenlås utan rörliga delar.
 
Köp ett annat "vanligt" då.
 
oceanis skrev:
Kolla inlägg nr 27. Där har "krilleman" löst det med ett golvvattenlås och på så sätt fått en otroligt kompakt lösning.

[länk]

Kanske ett sätt att lösa ditt problem.
Tack för den :)

Men är det verkligen ett vattenlås. För mig ser det ut som en vanlig 90gr böj och sedan ett vanlig avloppsrör.

OM det är ett vattenlås. Någon som vet RSK numret.
Krilleman läser kanske detta? (y)
 
Bra förslag oceanis, tyvärr har jag inget avlopp i golvet utan i väggen.

Den provisoriska lösningen blev såhär;

Bort med det värdelösa membranet och lite omdragning av slangen löste problemet... åtminstone tillfälligt tills jag hittar rätt vattenlås.;)
2015-01-29 18.11.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
kulle
roland53 skrev:
Bra förslag oceanis, tyvärr har jag inget avlopp i golvet utan i väggen.

Den provisoriska lösningen blev såhär;

Bort med det värdelösa membranet och lite omdragning av slangen löste problemet... åtminstone tillfälligt tills jag hittar rätt vattenlås.;)
[bild]
Den dragningen med slangen blir ju egentligen som ett vattenlås i sig :)
 
kulle skrev:
Den dragningen med slangen blir ju egentligen som ett vattenlås i sig :)
Ja, det var ju liksom det som var avsikten.

Läs min signatur :surprised:
 
roland53 skrev:
Köpte för några år sedan ett underskåp för tvättställ av Svedbergs.

Eftersom det finns lådor så måste vattenlåset vara en typ som går "rakt bakåt" mot väggen.

Detta levererades med skåpet

[bild]
En lustig konstruktion med ett membran (silikonliknade) som inte sluter särskilt tätt och av sin utformning också fångar upp diverse hår mm som kan komma ner i avloppet.

Är det någon som vet någon alternativ produkt med bättre utformning och funktion som har lika "låg" bygghöjd?
det är samma sak som purus har med tungan har installerat många sådan funkar väll bra men ett komodvattenlås är absolut bäst faluplast har ett tex.. vet att purus har en bottenventil med inbyggt lukt lås i som är lätt att rensa också så ingen demontering av rör mm
 
kulle
roland53 skrev:
Ja, det var ju liksom det som var avsikten.

Läs min signatur :surprised:
Ahaa... du hade tagit bort membranet :) läste lite slarvigt o såg att mini v-låset satt på.
Men det där fungerar väl hur bra som helst (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.