pruta?
:-/
Ja eftersom jag är sååå himla trevlig så tycker jag att du borde bjuda mig/oss på att ha 15mm parkett istället för 7mm?
???
eller?? hur gör man?? :-[
 
Prutskola:
http://www.vagahandla.konsumentverket.se/parlor_1.asp

Man lär sej att pruta - man kan köra lite olika metoder - tvekan, hot, charm, lock, pock.... typ.

Är säljaren lyhörd och kunnig känner denne på sej att man inte riktigt är beredd att betala det föreslagna priset.

Trycker man då som potentiell köpare på rätt knappar så kan man få ner priset.

Vi köpte kakel och klinkers nyligen, där vi fick 15% rakt av på priset utan några insatser. Det kändes väl hyfsat med tanke på att det endast var klinkers vi beställde (ca 11 kvm).

Sedan precis när säljaren skulle skriva ut orderbekräftelsen så nämner jag försiktigt "ja, vi ska ju också ha lite kakel i måttten 33x60 men jag såg inte om ni hade nåt sånt."

Då högg säljaren och ville visa vad han hade. Han frågade också mängden, och jag sa "50-60 kvm - vi är lite osäkra." Han visade oss då ett kakel som var skitdyrt, vilket vi redan visste om.

Efter en del snack så fick vi rabatt på 20% på hela paketet. Jag sa att jag fick lov att fundera och återkomma mer med exakta volymer.

Dagen efter ringde säljaren och undrade hur det gått kvällen innan. Jag sade då att hans pris var tyvärr väl högt då vi hade ett pris från en annan leverantör som var långt under hans. (Ja, det var inte riktigt så lågt som jag sade till säljaren).

Säljaren bad då att få återkomma, för DET priset kunde inte han ge mej, utan fabriken skulle då få gå in och pruta.

Två timmar senare återkommer han och ger mej samma pris som jag nämnt i samtalet innan.

Vad blev det? Jo, 20% på klinkers, och 35% på kaklet.

Okej, jag VET att plattsättare har rejäla rabatter som kanske är bättre än dessa, men i min situation så är jag nöjd.

 
Vi har pratat om att ha tillvalskök för inbygganadsugn o spishäll, det kommer gå på ca 10 000:-. Och så har vi tillval Garage för ca 130 000.
Kan man säga att säljaren får bjuda tillvalskök för inbygganadsugn o spishäll, för annars kommer vi inte ta garaget? :D
Vad händer om han inte går med på det? :-/

Usch det här med prutning! :-[ Jag har aldrig i hela mitt liv prutat..jo när jag köpte 3 st tröjor i Ryssland förra året. Men nu handlar det faktist om miljoner då borde man få något på köpet!!
 
Det handlar nog mer om att förhandla än att pruta när man sitter och skall skriva kontrakt på ett hus för miljoner. Sätt er ner innan mötet med säljaren och sätt upp mål med er förhandling: Vad är ett minimum, vad är rimligt samt vad borde få er att hoppa av glädje.

Innan ni skriver på kontraktet skall minst minimum nivån infrias (!) annars bör ni vänta med att skriva på. Ni kommer alltid att förbanna er feghet om ni går under denna gräns...
Att be om extra betänketid eller att tillfälligt avbryta mötet ger er också chans att upptäcka säljarens angelägenhet om att få affären i hamn. Vill han avsluta direkt så har han blodvittring = kan ge mer rabatter.

Är du osäker på vad/hyr mycket du skall pruta och inte riktigt "kan med" så bolla över problemet till säljaren. "....och vad bjuder ni på?", "Vilka tillval bjuder ni på?", "Hur stor är rabatten ?", "...och skriver vi nu på så vad är priset då" etc.

OBS! En förhandling styrs av omgivande faktorer som bl.a. förhandlingsläge. Står 10 kunder till vid dörren och väntar på att skriva på om inte ni gör det bör du inte räkna med att säljaren är så angelägen om att släppa någon eller stora rabatter, tyvärr. Äger du inte tomten utan köper även den från säljaren har du också ett sämre utgångsläge.
 
Vi sitter på en bra chans då vi har tomt utom säljarens inblandning och dessutom skall upp med två hus på samma plats. Rimligtvis borde det gå att få med en del i det köpet för två hus på samma gång är ändå inte fy skam för en mindre försäljare at få iväg. Vet ej vad de kan tänkas ha för avans på ett hus men det borde finnas en del att bolla med tycker man. Enklaste är nog att få med mer tillval utan kostnad mer än att sänka priset då de har förtjä'nst på tillvalen med och kanske kan bjuda till lite där istället för att sänka priset på standard typ.Bara en tanke...
 
Han kunde inte pruta på nåt!! :-[
Dels så förstår jag honom för det är massor som ingår i priset men dels så verkar han inte kunna pruta mer. Han sa att detta är fast pris och alla ni som bor i området ska ha samma pris för samma varor, så det inte blir sen att grannen fick takkupa på köpet och inte jag, eller tvärtom. Han sa att det var enda rättvisa i det här. :(
Nu kommer vi i alla fall köpa huset för det verkar prisvärt och banken har rabatt på räntan.
 
Andrei skrev:
Han kunde inte pruta på nåt!! :-[
Han sa att detta är fast pris och alla ni som bor i området ska ha samma pris för samma varor, så det inte blir sen att grannen fick takkupa på köpet och inte jag, eller tvärtom. Han sa att det var enda rättvisa i det här. :(
.
Känner igen denna exakta frasen faktiskt.... :) vem var det hos?
 
Haha! Den frasen har man ju hört, det kanske ingår i säljutbildningen?! ;D
 
Nu är ju annars en bra tid för husköpare ...

ALLA företag för ALLA varor brukar vara betydligt mer lätthanterliga i detta avseendet vid kvartalssluten och speciellt vad gäller nu i slutet på året.

Det brukar också vara det enklaste för "nybörjaren" att ge sig på då man bara behöver nämna att man måste fundera över jul och nyår för att få bollen i rullning.

I övrigt så gäller det att ju mer du kan om säljarens område ju bättre kan du komma fram till en bra förhandling, utan att förödmjuka.

Själv fick jag en rejäl rabatt i pengar, samt en del annat uppgradert. Iofs var det säkert en del andra diskusioner som gjorde sitt, men att jag skrev på i mellandagarna 1999, vet jag med säkerhet gjorde sitt till. Man märker det på engagemanget från säljaren, så att säga.

Och det finns inget som heter fast pris.

torparnorpan:
Du kanske inte kan förvänta dig få "Köp 2 hus, få det billigaste gratis". Dock sitter du i ett riktigt trevligt läge, skulle jag nog tycka. Är det sedan 2 likadana hus också så är det ju ännu bättre.

 
TLovskog skrev:
torparnorpan:
Du kanske inte kan förvänta dig få "Köp 2 hus, få det billigaste gratis". Dock sitter du i ett riktigt trevligt läge, skulle jag nog tycka. Är det sedan 2 likadana hus också så är det ju ännu bättre.

Hehe..nej så brahar man det nog inte tyvärr men det är nog en bra start i alla fall :) Jo husen är av samma typ fast med mindre modifikationer så jag tror det går att förhandla lite i alla fall hoppas jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.