Y
Något jag ogillar är all mysbelysning så drömmer om att kasta upp lysrörsarmaturer överallt i garaget och andra byggnader, hade gärna haft det i huset också ifall det inte sett helt muppigt ut. ;)

Hur som helst, så som jag minns det så får man inte installera sånt själv, lösningen är då att man hänger upp det och har en vanligt kontakt som man slår av och på dem med, alltså ingen fast installation.

Men hur lyder lagen egentligen, och hur många anlitar en elektriker för sån enkel grej i verkligheten?
 
Att montera armaturer avsedda för fast montage med sladdar är mer illa än att göra det riktigt.
 
vem säger att du inte får montera en lysrörsarmatur över ett befintligt taklamputtag?
är det ett utanpåliggande taklamputtag så sätter du den bredvid och kopplar med RKK till en stickkontakt.
själv tycker jag lr-armaturer är vidrigt fula.. det hör hemma i garage.
 
Y
jo fast nu var det ju just garage, verkstad, magasin osv som jag hade tänkt. Kan inte med att ha det i huset mer än på toan just för synsskull, hehe.

över befintligt taklamputtag... men säg att jag nu har två gamla sunkiga lampor, men vill ha 6 lysrörsarmaturer utspritt i lokalen... är det okej eller inte okej?

Har jag bara fått för mig det att det skulle va olagligt att dra sån el själv?

(fast i känsligare miljöer måste armaturerna vara gastäta väl?)
 
Fastförläggning = behörighetskrävande. Klamra kabel mellan armaturerna är alltså olagligt för en ickebehörig att göra.

//Patrik
 
Mikael_L
Men jag håller med elmont.
Bättre isåfall att göra det bra och korrekt men olagligt elkopplande, istället för dåligt (med stickproppsförsedda anslutningssladdar) och regelvidrigt.
Det dåliga är ju olagligt det med, men enligt en annan föreskrift. ;)
 
Y
Ok då är vi så långt att det krävs behörighet för vidarebygga belysningen.
Och att hellre chansa lite seriösare än hottentott lösningar för betraktas som lagligt.


Teoretiskt sett kan jag väl montera upp allt, dra kablarna osv, MEN, inte koppla in dom i slutliga kopplingsdosan? Tycker mig ha hört flera säga dom gör så... På så vis borde det ju bli billigare om man nu ska vara seriös nog att ta in. Lite det jag var nyfiken på om alla gjorde, eller om majoriteten drar egen el utan bry sig... kanske inget man vill skylta om iofs...



Vad krävs för att man ska ha sådan behörighet?
Duger min industriell el-behörighet som jag fick av gymnasiet?
Eller duger det om jag haffar tag i en som gjort 3år el-gmnasie
eller måste han ha jobbat som praktikant i 4år eller hur det systemet är?
 
Enligt reglerna får man inte dra kablarna själv och låta nån annan koppla, och jag tror inte många elektriker har nån större lust att koppla och ta ansvar för nått som nån annan gjort.
 
Det räcker inte att bara vara behörig på gymnasie nivå. Du måste ha allmänbehörighet eller vara annställd på en firma som har det och kan stå för jobbbet.
 
Mikael_L
Helmersson skrev:
Det räcker inte att bara vara behörig på gymnasie nivå. Du måste ha allmänbehörighet eller vara annställd på en firma som har det och kan stå för jobbbet.
Just det jobb som TS undrar över är ju ett typfall för de jobb som en BB1-behörig får göra.

För BB1 måste man ha elektrisk teorikunskaper motsvarande gymnasiets elprogram + 2 års praktisk erfarenhet. Då är det bara att anmäla till elsäkerhetsverket att man vill kvittera ut sin BB1'a och betala någon tusenlapp och sen se glad och nöjd ut.

För ABL eller ABH gäller 4 år praktik, och det mesta inom spänningsområdet (ABL < 1000V, ABH > 1000V). För AB 5 år praktik, inom bägge spänningarna.
Dessutom tillkommer det ytterligare kurser. Man brukar kunna köpa kurspaketet för en 30-50 tusen och lägga några enstaka månader i kurstid.
 
Rent teoretiskt så skulle du kunna klara det här utan elektriker. Det finns nämligen lysrörsarmaturer med stickpropp att köpa. Såna är avsedda att hängas på wire. Vi använder såna i gruvan. Du skulle i princip kunna sätta skarvsladdar till dom och ansluta. Detta skulle bli både fult och dyrt så det är inget jag tycker du ska ens överväga men jag kunde inte låta bli att informera om att det finns sådana armaturer.
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
Teoretiskt sett kan jag väl montera upp allt, dra kablarna osv, MEN, inte koppla in dom i slutliga kopplingsdosan? Tycker mig ha hört flera säga dom gör så...
Många säger så, men inte lagen ... ;)
http://www.elsak.se/Global/Föreskrifter/2007-2.pdf - §4.

Det roliga i kråksången är att i samma ögonblick elektrikern kopplar in det sista och slår på strömmen har du begått ett brott med dina tidigare gärningar.

Fast juridiskt sett kommer det antagligen anses att de du gjorde var med avsikt att bli en starkströmsanläggning i slutänden, den medvetenheten gör det antagligen till ett brott redan när du kopplar. Möjligen är det så att man t.o.m var olaglig även om strömmen av något skäl aldrig slogs på till dina kopplingar. Det kan kanske räcka med själva avsikten m.a.o.
:D :D :D

I praktiken fungerar det många gånger på annat vis, men lagen är nog så tydlig.

Men har man en sund relation till någon elektriker som kommer och tittar över det hela i slutet så blir väl förhoppningsvis hela anläggningen säker, vilket i praktiken är viktigast.
 
  • Gilla
Matherbiatch
  • Laddar…
Vill du ha armaturer även inne i bostadshuset så finns det ju faktiskt en uppsjö av snyggare armaturer.. med dimmerfunktion osv.. fast de e ju betydligt dyrare än att slänga upp en "spot-arm" från ikea.
 
mlkjhr skrev:
Rent teoretiskt så skulle du kunna klara det här utan elektriker. Det finns nämligen lysrörsarmaturer med stickpropp att köpa. Såna är avsedda att hängas på wire. Vi använder såna i gruvan. Du skulle i princip kunna sätta skarvsladdar till dom och ansluta. Detta skulle bli både fult och dyrt så det är inget jag tycker du ska ens överväga men jag kunde inte låta bli att informera om att det finns sådana armaturer.
Jo, även armaturer för t.e.x. undertak i kontor, butiker m.m. kan vara stickproppsanslutna, men det förutsätter att det sitter tillräckligt antal uttag och i närheten av armaturerna, för att använda mer än ett grenuttag är inte heller tillåtet (blir nedslag på rev.besiktning då, om dom får syn på det). Annars får man väl hävda att det är en tillfällig anläggning och inte fästa ledningarna för snyggt :)
 
Y
Om jag känner en elektriker med behörighet och han gör allt, måste det skrivas kvitto å så då? Eller räcker det med att jag pekar ut honom den dagen huset brinner ner? :)

Såsom min bror som är mångårig elektriker (fast som undvikit att medge sin behörighet när jag frågat), om han gör jobbet åt mig av godhet utan att det är en betaltjänst... hur funkar det då?

och vem kan egentligen sätta dit mig om något händer ifall jag hävdar att sådär såg det ut när jag köpte huset?



Alltså, jag inser ju att den stora frågan är egentligen inte försäkringsbiten, det är självklart att viktigast är att det inte sker någon olycka överhuvudtaget, hade det gällt svårare ting hade jag inte fört diskussionen vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.