Jag och min sambo bor i en 70-tals villa som vi köpte 2015, och bland annat är det dags att byta kök. Samtidigt visar det sig att min sambo kommer få en lägenhet, utomlands, överskriven på sig. Detta är ju inget som syns i några register i Sverige, vad jag vet?

För cirka 3 år sedan var jag delägare i en sommarstuga i Sverige och då hade vi diskussioner med banken, då vi första gången " var på gång att byta kök" . Och då satte mitt delägarskap käppar i hjulet för den så kallade kalkylen. Det spelade ingen roll hur mycket jag bedyrade att den endast kostade mig en mycket låg driftkostnad per år, de måste räkna med sina schabloner.

Jag är ej delägare i sommarnöjet längre och nu ska vi prata med banken angående att låna på huset till ett nytt kök, och det är då denna frågeställning infinner sig.

Min sambo tänker så att vi borde nämna hennes lägenhet utomlands. Med argumentet att det borde vara bra för banken med extra säkerhet för lånet.

Jag tänker direkt, inte nämna denna alls, med tanke på schablonerna och vår lånekalkyl. Lägenheten i fråga är friköpt och det finns inga lån på den. Till det så är driftkostnaden max 5000 kr/år.

Vad tror ni om detta, nämna lägenheten eller inte? Det kanske tom finns nån bankman/kvinna på detta forum som kan svara?
 
Tycker Ikeas rådgivare funkade bra annars. Många olika saker som är bra att tänka på. Men bankpersonen har säkert ett fint kök och kan ge lite tips.

Om ni har funderat på att byta kök i tre år så borde det väl varit läge att spara ihop till ett kök under den tiden? Inget jag skulle vilja behöva diskutera med banken eller låna pengar till.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Tycker Ikeas rådgivare funkade bra annars. Många olika saker som är bra att tänka på. Men bankpersonen har säkert ett fint kök och kan ge lite tips.

Om ni har funderat på att byta kök i tre år så borde det väl varit läge att spara ihop till ett kök under den tiden? Inget jag skulle vilja behöva diskutera med banken eller låna pengar till.
Ok, tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.