Hejsan.

1)Någon som kan tolka Vilken färg som är nolla och vilken som är tändtråd för en redan färdigmonterad strömbrytare? Se bild på en färdigmonterad strömbrytare.

2) Varför ser ny brytare annorlunda ut med två ingångar för "ledaren". Vilken hål väljer elektrikern för att mata in Ledaren? Pilen rakt upp eller beteckningen "L"? Pil ner betyder ju tändtråden och där har vi enbart en ingång.
 
  • Otydlig bild på elektronisk kretsdiagram eller symbol mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en väggmonterad ljusströmbrytare i någons hand, synliga trådanslutningspunkter, och monteringsflikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation, oskyddade elektriska anslutningar, öppen vägg, personens hand, inneboende säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen nolla, bara fas och tändtråd. En ska in på L och en annan på pil ut (troligtvis grön som tändtråd).
 
1. Det går ju inte att veta. Men det ska inte finnas någon nolla. Det bör vara fas och tändtråd. Fasen ansluts normalt på ”L” men ser man på färgerna tyder på att det är tvärtom.

2. ”L” är tänkt för fasen L står för ”Live”
Pilarna är anslutningar för tändtrådar. En normalt öppen och en normalt sluten. Dvs det är en växlande brytare, som i de här sammanhangen brukar kallas trappbrytare.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
1. Det går ju inte att veta. Men det ska inte finnas någon nolla. Det bör vara fas och tändtråd. Fasen ansluts normalt på ”L” men ser man på färgerna tyder på att det är tvärtom.

2. ”L” är tänkt för fasen L står för ”Live”
Pilarna är anslutningar för tändtrådar. En normalt öppen och en normalt sluten. Dvs det är en växlande brytare, som i de här sammanhangen brukar kallas trappbrytare.
Hej Daniel. Av denna redan monterade brytaren sedan tidigare så ser man att den gröna är fasen då denna är i kopplas i L medan den vita i är i kopplas i pilen upp. Borde inte detta säga då att grön är fasen?

Nästa fråga blir ju då varför den nya brytaren har två ingångar på topp, alltså pil upp samt L
 
Förtydligande:
Bild 1 samt bild 2 visar ny schema för ny strömbrytare.

Bild 3 visar befintlig brytare
 
Eftersom den inte används i trappkoppling så spelar det ingen roll i det här fallet. Det blir en strömbrytare i serie med sin last oavsett inkoppling.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ett förtydligande på ny och befintlig brytare
 
  • Eluttag monteras, märkt "NY", fingerspets syns, elinstallation, 16AX 250V, teknisk utrustning, metallram, bakgrund suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakre delen av en mekanisk ljusströmbrytare hålls upp av en hand, texten 'Ny' skriven ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön elektrisk dosa med kablar och texten "Befintlig" skriven på bildens övre del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bob42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
1. Det går ju inte att veta. Men det ska inte finnas någon nolla. Det bör vara fas och tändtråd. Fasen ansluts normalt på ”L” men ser man på färgerna tyder på att det är tvärtom.

2. ”L” är tänkt för fasen L står för ”Live”
Pilarna är anslutningar för tändtrådar. En normalt öppen och en normalt sluten. Dvs det är en växlande brytare, som i de här sammanhangen brukar kallas trappbrytare.
Hej Daniel.
1)Så jag kan alltså välja att koppla in Fas ledaren i antingen pil upp eller på L? Vad ät egentligen skillnaden?

För och nackdelar med att koppla på fasen på L kontra pil upp?:)

2)Befintlig brytare visar att grön är fasen? Tolkar jag det rätt?
 
R Renovering11 skrev:
så ser man att den gröna är fasen då denna är i kopplas i L medan den vita i är i kopplas i pilen upp.
Det kan lika gärna var tvärtom men det kvittar. Det är bara två tåtar som ska förenas av brytaren. Vilken som stoppas var påverkar inte funktionen.

Men visst är det snyggare med fas på L men då måste du mäta eller följa trådarna för att veta vilken som är vad. Det finns inga garantier för att det är ”rätt” idag.
 
Pil upp och pil ner kommer inte fungera. L måste vara ansluten men den kan kombineras med pil upp eller ner, beror på om du vill tända uppåt eller neråt.
 
M Mellanbarn skrev:
Pil upp och pil ner kommer inte fungera. L måste vara ansluten men den kan kombineras med pil upp eller ner, beror på om du vill tända uppåt eller neråt.
Hej.

Du menar att tändtråden kan antingen kopplas på pil upp eller ner beroende på hur man vill tända? Vad är vanligast?

Vilken är fasen i det befintliga , grön eller vit
 
Grön sitter ju på L i befintliga, jag skulle göra det i nya också.
Vet eg inte men jag skulle gissa att pil upp betyder till om du trycker knappen åt det hållet. Koppla och prova, 50% chans att jag har rätt 😀.

"Koppla och prova" bruka reta upp elforumet så nu väntar jag på första sågningen av min kommentar. 😮
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
"Koppla och prova" bruka reta upp elforumet så nu väntar jag på första sågningen
Har befintlig brytare fungerat är det riskfritt. Överarbeta inte detta. Sätt grön på L och vit på en pil så blir det bara.

Ofta vill man det ska lysa när brytarens övre halva är intryckt men jämför med hur andra brytare i närheten fungerar så att alla blir lika.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Ofta vill man det ska lysa när brytarens övre halva är intryckt men jämför med hur andra brytare i närheten fungerar så att alla blir lika.
Så tänker vissa. Men det är uppenbart att andra tycker tvärtom. Enklaste lösningen på det är dock att bara vända på hela brytaren i dosan så man får det som man vill.
 
Absolut. Men att alla brytare i ”huset” fungerar på samma sätt vill väl ändå de flesta?

Tills nu trappbrytare sabbar drömvärlden…
 
  • Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.