Anledningen till att jag frågar är att vi håller på att bygga nytt hus och jag väntar på att Vattenfall ska få tummen ur r*ven(har ju bara tagit 10 månader än så länge) och börja dra fram el till vårt markskåp.
Kruxet är att vi har en fastighet som är på 10 ha och vattenfalls högspänningsskåpet står redan på vår fastighet(servitut), fast i andra ändan av den, det går inte att gräva kortaste vägen så det blir väldigt långt och svårt att gräva sig fram till skåpet (skulle behöva gräva ca 600m)

I avtalet så står det att Vattenfall ansvarar för att dra fram kabeln till TOMT-gränsen, men eftersom skåpet redan står på min mark så blir det genast lite otydligt.
Jag har försökt få något vettigt ur handläggaren på vattenfall men han duckar frågan och hänvisar till vad entreprenören som ska göra jobbet kommer fram till.

Jag har följt en del diskussionstrådar där man skiljer på marken(fastigheten) och tomten(där boningshuset står).

Vad gäller där?
Skulle vara bra om det fanns någon form av praxis, lag eller regel som styr detta. isf hur långt ifrån huset räknas som "tomt"? För då kan jag hänvisa till det i fall de får för sig hävda att jag ska gräva hela vägen

PS vet inte om det hamnat i rätt forum DS
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är kanske billigare att gräva ner kabel själv i egen regi !
Kolla denna tråd inlägg #120

[länk]
Kommer bli svindyrt även fast jag har grävare. Det kommer vara massor av svängar(då krävs det dragbrunn) det finns urberg i vägen så jag måste spränga.
 
Enligt 1 kap 4 § plan- och bygglagen

”tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål”
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Enligt 1 kap 4 § plan- och bygglagen

”tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål”
Det hade ju varit lämpligt om det i ett civilrättsligt avtal hänvisas uttryckligen till PBL gällande definitionen på tomt. Annars finns de ju inget som säger att tomt ska läsas som PBLs definition.
 
  • Gilla
PeterDittmerJurist
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det hade ju varit lämpligt om det i ett civilrättsligt avtal hänvisas uttryckligen till PBL gällande definitionen på tomt. Annars finns de ju inget som säger att tomt ska läsas som PBLs definition.
Sant. Men om en domstol ska tolka avtalet och göra en språklig tolkning av begreppet ”tomt” så är sannolikheten stor att den sneglar på PBL. Särskilt som avtalet upprättats som en del i planeringen och bebyggandet av en fastighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Claes Sörmland
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Sant. Men om en domstol ska tolka avtalet och göra en språklig tolkning av begreppet ”tomt” så är sannolikheten stor att den sneglar på PBL. Särskilt som avtalet upprättats som en del i planeringen och bebyggandet av en fastighet.
PBLs definition är ju inte konstig på något sätt utan ligger nära det allmänna språkbrukets. När infördes den in PBL? 2010? Annars har ju begreppet tomt använts i bygglagstiftningen under mycket lång tid men utan explicit definition i lagtexten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
PBLs definition är ju inte konstig på något sätt utan ligger nära det allmänna språkbrukets. När infördes den in PBL? 2010? Annars har ju begreppet tomt använts i bygglagstiftningen under mycket lång tid men utan explicit definition i lagtexten.
Definitionen var en del av nya PBL år 2010. Tidigare fanns definitionen i PBL:s förarbeten. Där fanns också exempel på vad som var ändamål med tomten, nämligen friytor för lek och utevistelse, kommunikationsytor samt plats för parkering, lossning och lastning.
 
  • Gilla
Maijckel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.