Vi har köpt ett litet hus, som vi med all säkerhet kommer att behöva bygga ut om vi inte vill flytta igen inom några år. Jag har några frågor om detta:

- Tjänar man på att bygga till jämfört med att flytta? Huset ligger med bra läge i Stockholmsförort.

- De flesta verkar säga att man ska räkna med ett kvadratmeterpris på mellan 10-20tkr för att bygga till. Vad ingår i detta? Exempelvis - innergolv, innerväggar, innertak, dörrar, fönster, målning av fasad, el (vatten och avlopp är inte aktuellt att flytta till den nybyggda delen). Vad kan man själv göra för att hålla kostnaden nere? Om vi skulle bygga till skulle vi "bara" förlänga huset, dvs inte bygga någon vinkel, kupa etc. Vi tänker oss inte heller att utöka källaren, utan endast lägga "vanlig grund". Det känns alltså för mig som lekman som en ganska "enkel" utbyggnad. Kan detta hjälpa till att hålla priset nere? Det rör sig om ett trähus från 30-talet.

Alla tankar är välkomna.
 
i 10-20 tkr inräknas allt. Att göra så mycket som möjligt själv håller ner kostnaden liksom att inte göra göra dyra rum tex kök och badrum. En stor tillbyggnad har ett lägre pris per kvm än en liten.
Jag skulle gjort tillbyggnaden med källare om det gamla huset har källare.
Jag tror man tjänar på att bygga till jmfrt med att flytta om området är dyrt nog.
 
Tack för inlägg. Får jag fråga varför du skulle ha valt att bygga med källare?

När du säger att man kan hålla kostnaden nere genom att göra mer själv, vilken typ av arbete tänker du då på? Vi kan inte göra någon del av bygget själva, men invändiga jobb såsom att måla och lägga golv kan vi ju fixa. Har dock en känsla av att det knappt gör någon inverkan på kvadratmeterpriset.
 
Hej

Har ni funderat över möjligheten att bygga på en våning. Då slipper ni kostnaden för grund och markarbeten.

Mvh Wasa
 
Det är redan ett litet tvåvåningshus så det är dessvärre inte aktuellt.
 
Jaha... då kan det bli lite väl högt såklart
 
Det viktigaste sättet att hålla ner kostnaden är som sagt att bara bygga "vanliga" rum i den nya delen, inget kök eller badrum.

Annars är det att göra mycket själv. Låt proffsen bygga en stomme med ytterväggar osv, låt även proffsen stå för rivning av den befinliga väggen från det ursprungliga huset. Det kan behövas förstärkningar.

Isolera, och klä invändigt med gips etc. själva.
 
KarinBC skrev:
Tack för inlägg. Får jag fråga varför du skulle ha valt att bygga med källare?
Jag håller just på att bygga ut mitt 30-talshus på precis det sätt du beskriver men jag bygger med källare. Förutom att jag vill ha källare så anser jag att det är byggfusk att mer eller mindre omöjliggöra en omdränering av befintliga källaren på den sidan som utbyggnaden hamnar genom att ställa en platta där.
 
Injonil - det är ju en väldigt bra poäng. Får man fråga vad du har för budget för din tillbyggnad?
 
250' inklusive allt. Jag gör allt själv förutom grävning och betongblandning. Har snart murat upp källaren :)
 
Oj! Det var inga 20' per kvadrat... eller menar du endast för källaren?
 
Nejdå, rubbet. Plattan är 5x7 meter och bruttoarean blir ca 90kvm.
 
KarinBC skrev:
Oj! Det var inga 20' per kvadrat... eller menar du endast för källaren?
Fast då var det ju det där med "...jag gör allting själv" :)

Mitt fritidshus gick på ca 5000 kr/kvm - men då gjorde jag allt utom el och schakt själv...

/K
 
Ja det är tyvärr inte riktigt aktuellt för oss...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.