Nu ska shuntgruppen till golvvärmen upp.
Jag har pumpen, fördelare, ändstycken, och bypass ventil.
Ska man köpa till flödesmätare till alla slingor?
Hur funkar det här med att reglera värmen i slingorna? DEt följde ju med en termostat till shuntgruppen, men med den så blir det lika värme i alla slingor då antar jag. Är det en sånhär som behövs då? http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=2884
DEn vita ratten som sitter på fördelaren nu, ställer man värmen med den eller bara flödet?
Vad mer har jag missat?
 
Tror du har med allt. En gammal bild:

rinka.jpg

Flödesmätare har du bara nytta av vid installation, därefter går dom inte att läsa av pga dom blir helt svarta. Skippa det och justera in efter leverantörens anvisningar. Wirsbo bistår med sådan infoi.

Oreglerat per slinga verkar funka utmärkt, har kört så i flera år.

Den vita hatten ställer man både värmen och flödet med....det är ju samma sak i praktiken. Grundflöde ställs på den undre fördelaren.
 
Vad menar du med oreglerat?
För det är väl styrdonet man kopplar till en rumstermostat, så ett styrdon/slinga man vill styra med en rumstermostat?
 
Funkar det att sätta fördelaren uppochner som på bilden?

8b9201092303Pc136.jpg
 
Ingen som vet detta om styrdonen? Skulle behöva beställa ikväll
 
gadeberg skrev:
Vad menar du med oreglerat?
För det är väl styrdonet man kopplar till en rumstermostat, så ett styrdon/slinga man vill styra med en rumstermostat?
Med oreglerat menar jag att jag inte har någon rumsspecifik styrning med rumstermostat och självlysande hattar på fördelarna. Värmepumpen reglerar temperaturen mha en utegivare, thats it.

Styrdonet kopplas till en rumstermostat, ett styrdon per slinga stämmer bra det.
 
Så dom styrdonen du har på din lista är inget du använder? Jag låter nog trög nu vilket jag är.
Så du har bara ställt in de vita hattar för rätt temp eller är det att du har skippat den stora termostaten som hängde med?
Man kan väl aldrig köra in för varmvatten i själva shunten?
 
Nu är jag nog med efter lite taqnke arbete. Styrdon behövs vid rumstermostat.

Den stora termostaten som hänger med är till för om jag tar mitt vatten direkt från taken så att jag inte kör in 100* vatten i shunten.

Passar en vanlig element termostat på fördelaren? Fördelaren sitter i källaren och jag har golvvärme där så om den passar skulle det ju funka att skruva en direkt på
 
gadeberg skrev:
Så dom styrdonen du har på din lista är inget du använder? Jag låter nog trög nu vilket jag är.
Så du har bara ställt in de vita hattar för rätt temp eller är det att du har skippat den stora termostaten som hängde med?
Man kan väl aldrig köra in för varmvatten i själva shunten?
Själv använder jag inte styrdonen (och det fattas ju rumstermostater och kopplingslåda i listan). Ärligt talat har jag inte ens justerat in något slinga. Har haft lite tur med att förläggningsmetoden (betong eller glespanel) har fallit sig så att slingorna inbordes ger lagom tillskott.

Till shunten kan man inte köra in för varmt vatten, det är den som fixar lagom varmt ut. Antingen låter man shuntens termostat vara utetemp reglerad eller så låter man värmekällan vara det. Den Wirsbo Push jag har reglerar jag således bara flöde och maxtemp med i praktiken.

Det finns dom som skippar Pushen eftersom den är rätt dyr och istället kör med en egen cirkulationspump + någon lämplig termostat. Sådana lösningar har jag hållt mig ifrån helt enkelt för att det sparat för lite pengar i det stora hela.
 
Så det går att ställa in lagom temp på de vita rattarna så sköter det sig självt?
 
Glöm dom vita rattarna.

En bra medicin där den fungerar är att justera grundflödet efter anvisning och sedan låta värmekällan reglera värmen. Det är ju dock inte alltid man kan göra så och då kan det behövas termostater. Börja utan och se om du blir nöjd?
 
Flödet regleras i den undre fördelaren, inte på hattarna. Styrdonen kör väl bara av och på på ventilerna där hattarna sitter.

Du måste ju ha en temperaturreglering någonstans i systemet. Jag har ju det i värmepumpen och behöver förstås inte begränsa tempen eftersom allt är anpassat till golvvärme. Du har en värmekälla som producerar hög temp och då måste du reglera detta. Att trycka ut kokhett vatten i golvvärmesystemet och hoppas att styrdon och rumstermostater fixar detta funkar ju inte. Det är inte speciellt trevligt att gå på så varma golv. Därför måste du ha en shunt som begränsar temperaturen. Antingen har du en shunt som är utetempstyrd eller så har du en som bara begränsar flöde/temp. Vilket som är bäst kan jag inte råda om.
 
Så ett styrdon mer duttar ut värmeklickan än steglös reglering.
Så det är termostaten på denna5579_1.jpg som bestämmer själva tempen på vattnet i golvvärmen? Jag tänkte att de vita hattarna funkade som termostater. Men då har man samma temp i alla slingor det bara duttar ut olika mycket?

Men det funkar väl att köra in 90gradigt vattten i 5579_1.jpg om man kör med den medskickade termostaten?
 
Nu är du på precis rätt spår på alla punkter. Angående 90 grader in så får man nog läsa specifikationen, men jag gissar att det är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.