Då vi är i färd o tittar på lite olika tomter undrar jag nu vad det innebär när det står ledningsrätt vid sidan om en tomts beteckning.

Hela texten lyder:

VERKAN PÅ LEDNINGSRÄTT
Rätten till utrymme för underjordiska vatten-, spillvatten och dagvattenledningar


Innebär det att de kommer sätta brunnslock inne på tomten, eller bara att det kommer finnas nedgrävda ledningar inne på tomten? :confused:
 
Det innebär att det finns eller kommer att finnas ledningar över tomten. I det generella fallet Det kan handla både om nergräda ledningar och om luftledningar, med tillhörande utrustning. Nu låter det som det bara handlar om vatten, inte el. Jag tror att det i extremfall faktiskt kan handla om en hel avloppsanläggning, dvs minireningsverk etc.

Det kan handla om brunnslock, men då har du nog otur.

Det viktiga är att ta reda på exakt var ledningarna går, eller är tänkta att gå, det begränsar möjligheten till placering av huset.
 
Tack för svaret! Då ska jag bege mig ner till Informationskontoret och be dem visa de tänkta ritningarna för tomterna.

Då det står samma text på flera tomter som ligger i linje, misstänker jag att det kommer gå ledningar parallelt med gatan, men det är som sagt bara en gissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.