Vad menas med att en tomt är "byggklar", rent praktiskt? Det är kommunen som säljer.
En följdfråga är då: förekommer det att kommuner säljer tomter som inte är byggklara?
 
andersmc skrev:
Vad menas med att en tomt är "byggklar", rent praktiskt? Det är kommunen som säljer.
En följdfråga är då: förekommer det att kommuner säljer tomter som inte är byggklara?
Det var en bra fråga.
Jag kan tänka mig att det betyder många olika saker beroende på vilken kommun som skriver det tyvärr :)

Men i princip borde det beryda att bygglov skall kunna ges utan större krångel (detaljplanlagd), samt ev att vatten och el finns framdraget till området !?

Bäst är nog att ringa kommunen och fråga

/K
 
Såvitt jag vet så är det inte ett definerat begrepp. Men en marknadsföringsfras. men i princip så bör det innebära att alla relevanta tillstånd för tomten är klara. Det skall bara vara att söka bygglov för det hus man tänker sig ( och som passar in i ev. detaljplan).

Men jag tror det är viktigt att insé att det kan betyda lite vad som helst. Så det gäller att konrtollera vad som är klart med tomten och vad som återstår. Sådant man kanske tänker på i första hand är regler för avlopp. Tillgång till el- tele anslutning och givetvis vatten. Även hur det är med gatukostnader. Ibland kommer det en saftig räkning på ett antal hundra tusen för gatukostnadsersättning. Den kan komma många år efter att huset är byggt, ibland ingår den i tomtpriset.
 
Kan tänka mig att de syftar på att kommunalt vatten och avlopp är framdraget, vägar är anlagda och tomten är avbanad.......men det kan kanske variera mellan kommunerna.
Fråga den som ansvarar för försäljningen av tomterna.
 
Jag kan dra bakgrunden till den här frågan. Ett par bekanta till mig köpte en byggklar tomt. De tolkade "byggklar" bokstavligt och satte igång med att beställa ett hus och anlägga grunden. Vid något tillfälle hade de kontakt med kommunen och fick då klart för sig att man måste ansöka om bygglov även för byggklara tomter. Väntetiden på bygglovet är minst ett par månader, plus semestern, och huset kommer typ nu. Om de avbeställer huset åker de på att betala skadestånd till husleverantören, de har redan sålt sitt nuvarande hus och måste snart flytta. De är tvungna att göra ett svartbygge och får ta straffavgifterna.
Vem som gjort fel i den här affären har jag inte en aning om, eftersom jag inte på något sätt är inblandad. Lite kan det kännas som att kommunen borde lägga mer jobb på att informera vad som gäller i samband med försäljningen.
Men det är ju en erfarenhet jag har gjort; från kommunen kommer ingenting av sig självt. Man får själv gräva fram den information som behövs.
 
De tar ju en oerhörd risk, Antag att de missuppfattat detaljplansreglerna lite (och kan man missa att man behöver bygglov så..) och kommunen tvingar dem att flytta huset en meter, eller välja ett annat hus...

Spontant så begriper jag inte riktigt hur det kan hända, banken borde inte bevilja lån om man inte har bygglov, byggföretaget som skall slå upp huset borde ha reagerat osv.
 
Mwed byggklar utgår jag ifrån att detaljplanen är klar och tillåter byggnation, och att möjligheten att överklaga den är överspelad. Att det finns V/A i området, el är draget till området, att kanske fjärrvärme är draget om det nu finns sådant, att vägar och gator är planerade och tomterna kanske rent av utstakade. Finns det sedan också planerat för skola och dagis med kapacitet i närheten tycker jag att då är det byggklart.

Men, det finns säkert några kommuner som har egna definitioner, så det bästa är att höra med kommunen vad de menar.
 
andersmc skrev:
Jag kan dra bakgrunden till den här frågan. Ett par bekanta till mig köpte en byggklar tomt. De tolkade "byggklar" bokstavligt och satte igång med att beställa ett hus och anlägga grunden. Vid något tillfälle hade de kontakt med kommunen och fick då klart för sig att man måste ansöka om bygglov även för byggklara tomter. Väntetiden på bygglovet är minst ett par månader, plus semestern, och huset kommer typ nu. Om de avbeställer huset åker de på att betala skadestånd till husleverantören, de har redan sålt sitt nuvarande hus och måste snart flytta. De är tvungna att göra ett svartbygge och får ta straffavgifterna.
Vem som gjort fel i den här affären har jag inte en aning om, eftersom jag inte på något sätt är inblandad. Lite kan det kännas som att kommunen borde lägga mer jobb på att informera vad som gäller i samband med försäljningen.
Men det är ju en erfarenhet jag har gjort; från kommunen kommer ingenting av sig självt. Man får själv gräva fram den information som behövs.
Att byggklar skulle betyda att man inte behöver bygglov - så skulle jag aldrig tolka det själv iaf.

Jag menar då skulle man mao kunna slå upp ett 10000 kvm slott där då ? ;)

Dock borde området vara detaljplanerat så att man mer eller mindre med automatik får bygglov om man håller sig inom ramarna för detaljplanen i det området kan jag tycka.

I affären som du beskriver ovan så kanske alla inblandande har varit lite klantiga?

Kommunen har väl sin definition av byggklar (och som sagt kan jag aldrig tro att det innefattar att man inte behöver söka lov) - så dom tyckte väl inte att det behövde påpekas att köparen skulle söka bygglov innan bygge påbörjades. Dessutom måste man ju alltid göra en bygganmälan även om man har lov - och den skulle ju inte gått igenom utan bygglov. Dock kunde dom kanske ha anat att dina bekanta var lite nybörjare på det där och upplyst dom om bygglovsansökan, och kanske vid köpet lämnat ut blanketter tom ?

Husleverantören kan ha gjort fel, om dom bygger på totalentrepenad, eftersom dom då troligen skall ansvara för bygganmälan, och då borde insett att inget bygglov fanns !?
Är det bara ett plockepinn som kommer så struntar dom nog i det - dom levererar material och sen får köparen göra vad dom vill.

Dina bekanta borde ju definitivt ha kollat upp detta lite närmare. Om inte annat så går det ju väldigt lätt att läsa sig till vilka tillstånd, försäkringar etc som behövs för att bygga hus (på bla kommunens hemsida eller här). Och då borde dom ju ha frågat kommunen i samband eller efter köpet om dessa handlingar.

Det bästa dom kan göra är väl att få reda på reglerna av kommunen, samt ev ngt preliminärt bygglov (muntilgt). Sen får dom ta straffavgiften (vilket i milda fall bara är bygglovansökansavgiften en gång till) så med andra ord inte så mkt pengar. Huvudsaken är ju att dom inte bygger något som måste rivas eller kräver granntillstånd etc i efterhand eftersom det kan stoppa hela bygget eller inflyttningen.

Alternativt kan dom kanske höra med husleverantören (snarast !) om dom kan vänta med leveransen, men fortfarande ha ett bundet kontrakt. Det beror nog på om huslev redan har hunnit producera huset eller ej...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.