Snäll hjälp oss!!! vi har tänkt bygga kvadraten med oinredd vind. vi vill låna 1,5 milj av banken, men dom vill bara låna ut pengarna om det är ett gammalt hus. Ej till nybygge........ dom snackar om att de har med värderingen att göra!! vad menar dom??? e ett nytt hus mindre värt än ett gammalt eller vad är de frågan om.
 
Dom menar att området eller stället ni tänkt bygga ert nya hus inte är attraktivt nog och vill inte riskera att låna ut 1,5 milj, dom anser att värderingen av det nya huset inte skulle täcka den summan ni lånar av banken. Ett befintligt hus är ju så att säga redan på plats och marknadsmässigt värderat och därmed mindre risk för banken om något skulle gå fel. Dom börjar väl dra åt tumskruvarna nu när räntan är på väg upp igen, dom bryr sig naturligtvis bara sig om sitt och vill inte riskera någonting.
 
robban44 skrev:
Dom menar att området eller stället ni tänkt bygga ert nya hus inte är attraktivt nog och vill inte riskera att låna ut 1,5 milj, dom anser att värderingen av det nya huset inte skulle täcka den summan ni lånar av banken. Ett befintligt hus är ju så att säga redan på plats och marknadsmässigt värderat och därmed mindre risk för banken om något skulle gå fel. Dom börjar väl dra åt tumskruvarna nu när räntan är på väg upp igen, dom bryr sig naturligtvis bara sig om sitt och vill inte riskera någonting.

konstigt! det e ju ortens mest attraktiva ställe 500 meter till stranden.. inte så långt till staden.. :'(
 
Vi byggde i en liten by och där gjorde först banken en ordentlig undersökning av massa olika parametrar för att bevilja oss ett kreditiv, det gäller då hur framtiden ser ut för just det stället med inflyttning, läge, kommunikationer osv osv, så att huset skulle ligga 500 m. från stranden spelar egentligen ingen roll om dom andra bitarna inte passar banken tyvärr.
 
Man kan krasst konstatera att bankerna vägrar låna ut pengar till nybyggnation då utsikterna att få tillbaka dessa pengar vid försäljning är små.

Dom struntar i om man har ekonomi att klara lånen. Är andrahandsmarknaden svag så vill dom inte låna ut pengar till bygget.

Jag själv bor på en mindre ort som haft en vikande befolkningstillväxt och ett överskott av begagnade hus och var orolig för precis detta. Därför var jag till banken i ett tidigt skede för att försäkra mig om att de var villiga att låna ut pengar till nybyggnation. Det var inga problem så länge man höll sig inom tätorten, de ville givetvis vara med och veta var man tänkt bygga. Nu är förhandsvärdering gjord och kreditiv beviljat.

Man kan dock se en stor skillnad hur olika banker resonerar. En bank på min ort ville inte låna ut pengar till nybyggnation, medan de två andra var mycket positiva. Det kan alltså löna sig att fråga fler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.