Lite bakgrund som förhoppningsvis förtydligar frågeställningen.

För ett antal år sedan var det en stor brand som kom väldigt nära min mammas hus. Det var oerhört allvarligt några timmar och mamma började i halv panik försöka ta med det viktigaste från huset och packa ut i bilen ifall det skulle bli evakuering eller att huset faktiskt skulle brinna ner.

Nu klarade mammas hus sig, men alla hade inte samma tur. Så jag har väl av och till funderat lite på vad man borde ha lättillgängligt för att stoppa ner i en ryggsäck om man behöver fly.

En annan aspekt är vänner från Bosnien som efter kriget kämpat i en lång uppförsbacke om att de är ägare till ett sommarhus, där det efter kriget flyttade in en annan familj. Officiella dokument försvann i bränder och bombningar.
(Det kan ju förstås inte hända här, men om man nu trillar ner i "tänk om" kaninhålet så kan man ju lika gärna gå "all in")

Så vad jag kommit fram till är att man borde ta med sig:
Lagfart
Försäkringspapper
Betyg
Hårddisk med bilder

Men jag skulle gärna höra hur ni andra tänker!
 
  • Gilla
Genoveva
  • Laddar…
Fru o barn. Fotoalbum, pass, ytterkläder, nycklar till landstället, datorn, några av barnens viktigaste leksaker. Tror det är vad jag skulle ta i den ordningen i mån om tid.

Skulle det finnas mer tid, hade ju mer kläder och andra dyra men små saker varit bra. Hade även ägnat en stund åt att bara med mobilen fotografera så mycket som möjligt för försäkringens skull så man kan påvisas vad man hade hemma.
 
  • Gilla
  • Älska
jonle336 och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Fru o barn. Fotoalbum, pass, ytterkläder, nycklar till landstället, datorn, några av barnens viktigaste leksaker. Tror det är vad jag skulle ta i den ordningen i mån om tid.

Skulle det finnas mer tid, hade ju mer kläder och andra dyra men små saker varit bra. Hade även ägnat en stund åt att bara med mobilen fotografera så mycket som möjligt för försäkringens skull så man kan påvisas vad man hade hemma.
Gillar att du skrivit fru och barn, pluspoäng på att dom kom först också 😅
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Kungen_283746 och 12 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Gillar att du skrivit fru och barn, pluspoäng på att dom kom först också 😅
Hans fru stod bakom skärmen medans han skrev garanterat😉
 
  • Haha
  • Gilla
pingis och 23 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Lite bakgrund som förhoppningsvis förtydligar frågeställningen.

För ett antal år sedan var det en stor brand som kom väldigt nära min mammas hus. Det var oerhört allvarligt några timmar och mamma började i halv panik försöka ta med det viktigaste från huset och packa ut i bilen ifall det skulle bli evakuering eller att huset faktiskt skulle brinna ner.

Nu klarade mammas hus sig, men alla hade inte samma tur. Så jag har väl av och till funderat lite på vad man borde ha lättillgängligt för att stoppa ner i en ryggsäck om man behöver fly.

En annan aspekt är vänner från Bosnien som efter kriget kämpat i en lång uppförsbacke om att de är ägare till ett sommarhus, där det efter kriget flyttade in en annan familj. Officiella dokument försvann i bränder och bombningar.
(Det kan ju förstås inte hända här, men om man nu trillar ner i "tänk om" kaninhålet så kan man ju lika gärna gå "all in")

Så vad jag kommit fram till är att man borde ta med sig:
Lagfart
Försäkringspapper
Betyg
Hårddisk med bilder

Men jag skulle gärna höra hur ni andra tänker!
Allt du räknar upp finns redan digitalt lagrat eller går att ladda upp i "molnet".
"Lagfart
Försäkringspapper
Betyg
Hårddisk med bilder"


Pass och id-kort är bra att ta med sig om man inte har ett brandsäkert kassaskåp.
Bilnyckel åker nog också med annars inget viktigt som ingen annan redan skrivit vad jag kan komma på.
 
  • Gilla
Eremitkräfta och 6 till
  • Laddar…
MrJay
Jag som har erfarenhet av dessa situationer skulle säga likt föregående talare:

Foton
ID-handlingar, diverse bevis
Pengar och guld
2 ombyten per person
Kommunikationsmedel (walkie/mobil) och powerbank
 
  • Gilla
PGOH och 1 till
  • Laddar…
MrJay
K Klass0n skrev:
Lite bakgrund som förhoppningsvis förtydligar frågeställningen.

För ett antal år sedan var det en stor brand som kom väldigt nära min mammas hus. Det var oerhört allvarligt några timmar och mamma började i halv panik försöka ta med det viktigaste från huset och packa ut i bilen ifall det skulle bli evakuering eller att huset faktiskt skulle brinna ner.

Nu klarade mammas hus sig, men alla hade inte samma tur. Så jag har väl av och till funderat lite på vad man borde ha lättillgängligt för att stoppa ner i en ryggsäck om man behöver fly.

En annan aspekt är vänner från Bosnien som efter kriget kämpat i en lång uppförsbacke om att de är ägare till ett sommarhus, där det efter kriget flyttade in en annan familj. Officiella dokument försvann i bränder och bombningar.
(Det kan ju förstås inte hända här, men om man nu trillar ner i "tänk om" kaninhålet så kan man ju lika gärna gå "all in")

Så vad jag kommit fram till är att man borde ta med sig:
Lagfart
Försäkringspapper
Betyg
Hårddisk med bilder

Men jag skulle gärna höra hur ni andra tänker!
Lagfart är digitalt numera och vad tusan ska du med försäkringpapper till om det vore en krigssituation (brand kan jag förstå)?
 
K Klass0n skrev:
Så vad jag kommit fram till är att man borde ta med sig:
Lagfart
Försäkringspapper
Betyg
Hårddisk med bilder
Se till att ha alla grejerna på din lista digitalt "utanför huset", så slipper du tänka på dom.

TypRätt hade en bra lista, antar att plånbok och mobil var underförstått

EDIT: Tvåa på bollen
 
Det handlar väl till stor del om vad det är för sorts "kris" Det är ju stor skillnad på att skicka familjen i säkerhet när man mobiliserar för att Sverige blivit angripet och att flytta till en skola i närheten under tiden översvämningen drar sig undan.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Jag hade nog tagit plånboken, bilnycklarna, några av musikinstrumenten och datorn.
 
Att ta lite foton i försäkringssyfte var en utmärkt idé!

Jag ser mig som "ung och modern" men jag är tveksam till att bara ha alla viktiga papper digitalt. Det sker ju ändå diverse hackerattacker som lyckas låsa eller radera data. Men att det skulle vara speciellt sannolikt tror jag förstås inte.

Att försäkringen är värdelös vid krig är jag införstådd med, men jag tänker mig egentligen mer rimliga katastrofer som brand och eller översvämning i första hand.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R
Ett tips är väl också om man vill förbereda sig är att faktiskt ha kort på varje rum i huset/värdefulla saker för den senare frågan gällandes försäkringsbolaget om nu huset faktiskt skulle brinna ner.

Det är inte lätt att från huvudet bara sitta och lista vad som gått förlorat.

Men som de ovan skriver, fotoalbum/hårddisk med bilder.( Familjen först såklart samt mobil så man både kan betala och identifiera sig.)

En backup hårddisk förvarad någon annanstans är starkt att rekommendera om man nu inte vill spara allt i nån moln tjänst.

Har en kompis vars hem brann ner när de var mindre och just familje foton/filmer är det de har varit mest ledsna över genom åren.

Allt annat går att ersätta.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Hade struntat i pass, försäkringspapper och liknande. Det är ändå digitalt eller går att lösa. Körkort och kreditkort och telefon ligger högt upp på listan, men det löser sig bara jag tar på mig jackan på vägen ut genom dörren.

Nästan alla dokument är digitaliserade och ligger på NAS, kopierat till disk som jag flyttar fysiskt till annan byggnad samt till molnet. Där känner jag mig också trygg.

Så i en kris-kris är det bara att ta jackan och gå ut. Har jag mer tid hade jag släpat ut sådant som är ovärdeligt för oss som familj. Originaldokumentation som rör gården, barnens teckningar osv. samt mycket som är viktigt för barnen så de får en lite större trygghet i den kris vad den än består av.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Att ta lite foton i försäkringssyfte var en utmärkt idé!

Jag ser mig som "ung och modern" men jag är tveksam till att bara ha alla viktiga papper digitalt. Det sker ju ändå diverse hackerattacker som lyckas låsa eller radera data. Men att det skulle vara speciellt sannolikt tror jag förstås inte.

Att försäkringen är värdelös vid krig är jag införstådd med, men jag tänker mig egentligen mer rimliga katastrofer som brand och eller översvämning i första hand.
Nu finns det ju olika lösningar beroende på hur man vill göra. Men "immutable storage" är ganska smutt. Då låser du filerna så att inte ens du själv kan radera dom under en viss tidsperiod. Då behöver det vara en attack som verkligen går på djupet för att lyckas radera datat.

Men framförallt gäller det att inte lita på en enda lagring. Är den komprometterad är man körd. Jag väljer att köra NAS+separata diskar+moln.
NAS och moln synkar alltid och kommer man åt den ena kommer man nog inte åt den andra (även om det ligger nycklar som krävs för att synken skall fungera). Därav separata diskar som ligger fysiskt åtskilda. Det gör att jag i ett rimligt värsta scenario aldrig tappar mer data än tillbaks till när jag senast manuellt synkade diskarna och bar iväg dom.

Och ja, jag har tappat tillräckligt med data under åren för att ha lärt mig läxan hyfsat. Man blir aldrig så duktig på att fixa backuper som efter att man tappat data.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
J
Har en "krisväska" packad med följande:
-Pass
-Kontanter
-Backup hårddisk med det som inte finns på molnet
-Mobilladdare
-Batteriradio
-Batterier
-Par flaskor mineralvatten
-Russin, energibar eller liknande (varierar pga utgångsdatum)

Det mesta av detta ligger redan i samma utrymme, så smidigt att ha det samlat i en väska.
Så den väskan och skötväskan om det blir riktigt bråttom, och man kan tänka klart nog då.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.