Hej.

Jag ska lägga in ett marmoleum klick golv i mitt kök.
Nu ligger det typ råspont eftersom det är ett gammalt hus.
Bräderna är ju inte helt jämna så jag behöver lägga något som jämnar ut golvet innan.
Bör jag lägga gips eller tror ni det är onödigt, räcker kanske med nån typ av masonit eller tunn board.

Någon som har några erfarenheter av detta eller andra konkreta tips.

/Tommy
 
Är det ojämnt så blir det inte bra. Du riskerar dessutom att knäcka plattorna vid not/fjäder.

Gips, golvspån eller spackel. Något borde du överväga som underlag innan du lägger stegdämpning och golv.
 
Skruvat och limmat 10mm rotgolv hade jag gjort.
 
Hur mycket är det som det rör sig om? Är det enbart att råsponten slagit sig lite, lite rundad, för då räcker det med en foam på 2-3mm som jämnar ut underlaget.
Finns det visa mindre svackor i golvet så kan man jämna ut dessa med några lager lumppapp.
Har använt båda metoderna. Ett tunt klickgolv sväljer också en del "långa" höjdskillnader då det vill följa undergolvet.
I rekommendation från golvtillverkarna så tycker jag man är lite övernitiska i toleranser som kan accepteras, men det är kanske för att skydda sig själva bättre vid ev. problem.
 
AXS
Om det är det golvet jag tror, fyrkantiga plattor, ska det inte ha foam under sig. Redan inbyggt i plattorna av kork.

Har fått det inlagt och det såg ut som att det behöver vara ganska plant under.
Skulle personligen lägga på gips eller spån, kanske ta av det värsta på brädorna innan.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.