Har fått en stuga renoverad för några år sedan. Stugan bestod från början av ett ursprungshus på 10,5 kvm med grundmur runtomkring samt en påbyggnad på 6 kvm. Vid renoveringen ville jag slå ut väggen mellan grundhuset och påbyggnaden. Då var det tvunget att sänka golvnivån rejält för att jämna ut nivåskillnader samt att påbyggnadens takhöjd var snålt tilltagen.

Sänkningen av golvnivån medförde att renoveringsföretaget lade gipsskivan (16 mm) direkt mot grundmuren i nederkant, cirka 10 cm upp från golvet. Alternativt skulle väggen fått flyttas in rejält och det skulle innebära att innerytan skulle ha blivit ännu mycket mindre.

Nu blir det kallras där gipsskivan möter grundmuren och muren tar även in lite fukt utifrån som medfört vattenskada på gipsväggen.
Nu funderar jag på om jag istället kan sätta en tunn 8 mm gipsskiva där den skulle mött grundmuren och lägga tunn thermoreflektisolering, 4 eller 8 mm tjock mellan den tunna gipsskivan och muren?
 
Ovanför grundmuren är det inifrån sett gipsskiva, osb-skiva, isolering och panel.

Kan jag ha en 4 mm thermoreflektisolering med liten luftspalt mellan eller tjoffa dit 8 mm? Då ligger allt i stort sett tätt mot varandra? Blir det någon skillnad isoleringsmässigt?
 
Även undrar jag om det var rätt av företaget att lägga diffussionsspärr vid övriga isover-isoleringen? Stugan står kall vintertid.
 
Och bör jag ha plast eller vindpapp mellan thermoisoleringen och muren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.