Hej!

Hoppas detta är rätt kategori i forumet för denna fråga. För att lättare kunna komma åt en avloppsstam som ska bytas ska jag ta bort ett gammalt (icke fungerande?) frånluft ventilationsrör av eternit innehållande asbest. Som bilderna visar har röret kapats undertill från våningen under, och upptill på mellanvåningen har röret ”halkat ned” från delen som fortsätter upp på vinden. Röret är således helt fritt förskjutbart, enbart fastbundet med en stålvajer från gjutjärnsstammen. Övre delen av röret ser även ut att kunna tas isär delvis.

Min förhoppning är att kunna avlägsna hela röret i sin helhet utan att såga i det genom att föra ned det till våningen under och bära ut helt enkelt. Läser man regelverk krävs ju extrem utrustning för att hantera asbest, men jag antar att detta gäller för de som exponeras till vardags. Vad tror ni gäller för mig i detta fall? Kan det räcka med heltäckande engångsoverall, engångshandskar, skyddsglasögon och Biltemas halvmask med P3 partikelfilter?

Tack på förhand!

Isolerat rör i väggöppning, synlig träram, konstruktion, skarvband, oavslutade byggarbeten, vitmålad yta överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen vägg som avslöjar isolering och rörledningar, på en byggnadsplats eller under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, isoleringsmaterial syns, oavslutat arbete, kabel hänger, väggpanel saknas, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med öppet tak, ledningar, kabelkanaler och betongvägg. Renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Ja, det räcker gott. Komplettera med en blomspruta med vatten och ett par riktigt tjocka sopsäckar så har du allt du behöver.

Dubbla lager plast, tejpa ordentligt och lämna på åvc.
 
Kom ihåg att hålla andan samtidigt och ta en rejäl stänkare efteråt, skål!
 
  • Gilla
  • Haha
DataJonny och 5 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, det räcker gott. Komplettera med en blomspruta med vatten och ett par riktigt tjocka sopsäckar så har du allt du behöver.

Dubbla lager plast, tejpa ordentligt och lämna på åvc.
Du tänker alltså att jag ska fukta röret först så att eventuella fibrer som lossnar inte dammar ut utan istället klibbar fast kvar på röret?

absolut, sophanteringen har jag koll på.
 
  • Gilla
bbcvbvbcb
  • Laddar…
Typ så.
 
  • Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Typ så.
Såhär blev resultatet
Person i skyddsdräkt och andningsskydd ger tummen upp inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malainor och 9 till
  • Laddar…
Den där typen av rör har jag plockat bort många av på vinden. Sektioner som är instuckna i varandra, ungefär som ett avloppsrör. Inga problem, bara att lyfta ur ju :)
 
  • Gilla
Rullle
  • Laddar…
Bra att du hade någon typ av skydd i alla fall...

Reglerna kring hanterande av asbest gäller alla – det är helt enkelt livsfarligt att hantera. Sedan kan det ju ta lång tid innan man utvecklar symptom, men är det värt att chansa?

Anlitade en firma som sanerade asbest i vår källare för ca 20 år sedan. Första gänget var unga och helt oerfarna - men en av dem hade redan ganska läskig hosta. Skickade iväg dem, anlitade en annan firma som hade skyddsutrusning och klädde in hela källaren i skyddande plast, innan de tog bort asbestisoleringen kring de gamla rören (hörn).

Info Arbetsmiljöverket: https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/

Var tänker du göra av materialet? Det går inte att slänga var som helst.

Lycka till med renoveringarna, sköt väl om dig.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Materialet packar du med fördel i byggplast eller dubbla sopsäckar, märker övertydligt med ASBEST och lämnar på anvisat ställe på återvinningscentralen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Så länge du inte bryter sönder eller sågar i det så är det ingen fara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det krävs ingenting, så jävla farligt är det inte. Det skadar väl däremot inte med andningskydd och en ordentlig städning efteråt. Ju mindre man får in i lungorna desto bättre.
 
  • Gilla
Leffe T och 3 till
  • Laddar…
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Den där typen av rör har jag plockat bort många av på vinden. Sektioner som är instuckna i varandra, ungefär som ett avloppsrör. Inga problem, bara att lyfta ur ju :)
ja det gick utmärkt att lyfta ut de två övre delarna och undre delen tog jag i ett stycke så minimalt med risk för frigjorda fibrer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Erik JL skrev:
Bra att du hade någon typ av skydd i alla fall...

Reglerna kring hanterande av asbest gäller alla – det är helt enkelt livsfarligt att hantera. Sedan kan det ju ta lång tid innan man utvecklar symptom, men är det värt att chansa?

Anlitade en firma som sanerade asbest i vår källare för ca 20 år sedan. Första gänget var unga och helt oerfarna - men en av dem hade redan ganska läskig hosta. Skickade iväg dem, anlitade en annan firma som hade skyddsutrusning och klädde in hela källaren i skyddande plast, innan de tog bort asbestisoleringen kring de gamla rören (hörn).

Info Arbetsmiljöverket: [länk]

Var tänker du göra av materialet? Det går inte att slänga var som helst.

Lycka till med renoveringarna, sköt väl om dig.
På min ort gäller tjocka/dubbla plastsäckar märkta med asbest Max 10 kg per styck Max 50 kg totalt utan föranmälan och avgifter
 
Jag tänkte säga att klarar du att lyfta ner det själv (pga vikten) så är det bara att plocka bort.
Något slags munskydd om man vill men hade inte tänkt så mkt mer.

Lägg i plastsäck som är 0,2mm tjock (tror jag det var) och du bör kunna slänga på återvinningen.

Reglerna gäller för dom som jobbar med det professionellt och till vardags.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lenboh lenboh skrev:
Så länge du inte bryter sönder eller sågar i det så är det ingen fara.
Så länge man inte bearbetat rören finns ingen risk. Spridning av farliga fibrer sker vid bearbetning, tex. sågning/ kapning osv, i övrigt föreligger ingen risk. För att ta ned röret krävs ingen skyddsutrustning. Använd skyddshandskar, alldeles tillräckligt. Lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.