Står i begrepp att bygga till. Bl.a. skall det bli ett nytt badrum.

Planerar inget fancy med kakel och klinker, utan vanlig våtrumsmatta på golv och väggar.

Skall inte göra mattläggning/väggbeklädnad själv men planerar att göra så mycket som möjligt av underarbetet själv och skall såklart kolla vad som krävs/rekommenderas. Börjar således med att fråga här.

Vad skulle ni säga krävs under en våtrumsmatta? Vågar jag montera duschdörrar eller skall jag välja en kabin?

Erfarenheter, tankar, tips och kunskaper mottages tacksamt.
 
Osb/plywood och sedan vanlig gips är det enda som krävs.

Jag har duschväggar i mitt och tycker det är mycket trevligare än en karbin. Vi har forbos våtrumsmatta, den är matt i färgen och känns inte lika plastig som en del andra mattor

Modernt badrum med duschkabin, handfat med skåp, toalett och uppvärmd handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
BirgitS
Mycket viktigt att läsa vad GVK och Säker vatten skriver för något i sina branschregler, liksom vad tillverkarna av våtrumsmatta och annat skriver i sina instruktioner.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Osb/plywood och sedan vanlig gips är det enda som krävs.

Jag har duschväggar i mitt och tycker det är mycket trevligare än en karbin. Vi har forbos våtrumsmatta, den är matt i färgen och känns inte lika plastig som en del andra mattor

[bild]
Hur har du gått tillväga för att få fall i duschen?
 
Inte jag som gjort det men det är skrapat lite vid gjutningen av plattan och sedan spacklat för slutfinnish innan mattan monterades
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inte jag som gjort det men det är skrapat lite vid gjutningen av plattan och sedan spacklat för slutfinnish innan mattan monterades
Okej. Det var ju en annan sak.

Jag skall lägga golv själv och funderar på om golvet måste flytas just i duschen för att få fallet eller om det finns nån annan smart lösning.

Har ju hört talas om fallskivor men det verkar inte vara nåt som man vanligen använder.
 
Handspackla och slipa är en väg som fungerar utan konstigheter iallafall
 
Om du ska ha en mattläggare som lägger mattan på golvet vill han nog spackla själv.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
H
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Osb/plywood och sedan vanlig gips är det enda som krävs.

Jag har duschväggar i mitt och tycker det är mycket trevligare än en karbin. Vi har forbos våtrumsmatta, den är matt i färgen och känns inte lika plastig som en del andra mattor

[bild]
Kolla Säker vatten, BKR kolla även med ditt försäkringsbolag vad som behövs för att det ska vara godkänt, ta det skriftligt!
Blir det problem senare och du skall ha ut försäkring är detta viktigt!
Gör du det själv, ta massa foton!
Det bästa är att anlita en hantverkare som har certifikat från Säker vatten eller BKR. Försäkringsbolag är kinkiga.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om du ska ha en mattläggare som lägger mattan på golvet vill han nog spackla själv.
Skall ha mattläggare men tänkte göra underarbetet själv.

Prata med mattläggaren är nog en bra idé :) Har inte tänkt så långt. Såg bara själva mattläggandet framför mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.