Jag råkade bränna upp min uppenbart för klena ryobi vid tredje hålet med 105mm hålsåg i mitt gamla trähus. 3 hål återstår så jag behöver köpa en ny borrmaskin och är inne på en enkel med sladd. Borde inte denna göra jobbet? https://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Cocraft-HI-851-T,-800-W/p/Pr412585000

Det står att den bara klarar 20mm i trä vilket verkar väldigt lite.

Om inte denna funkar vad behöver jag tror ni?
 
R
R Rard skrev:
Jag råkade bränna upp min uppenbart för klena ryobi vid tredje hålet med 105mm hålsåg i mitt gamla trähus. 3 hål återstår så jag behöver köpa en ny borrmaskin och är inne på en enkel med sladd. Borde inte denna göra jobbet? [länk]

Det står att den bara klarar 20mm i trä vilket verkar väldigt lite.

Om inte denna funkar vad behöver jag tror ni?
Ska du borra många hål med hålsågen så sikta på en grön Bosch, sladd är det som gäller för håltagning..
Om man inte har proffsmaskiner så är det viktigt att maskinen får jobba lite långsammare och när den går varm så får man köra med den i luften för kylningensskull innan man fortsätter med håltagningen😊
 
  • Gilla
AndersS och 4 till
  • Laddar…
Man får vad man betalar för
Vill du ha bra kvalitet rekommenderar jag Makita, Bosch eller något annat kvalitetsmärke.
Ska du ha batteri drivet så är kvaliten avgörande
Vill du inte lägga för mycket pengar på en maskin så köp något billigt på Jula eller Biltema
Går den sönder innan du är färdig kan du få en ny på garantin 😎
 
  • Gilla
LaryL och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ska du borra många hål med hålsågen så sikta på en grön Bosch, sladd är det som gäller för håltagning..
Om man inte har proffsmaskiner så är det viktigt att maskinen får jobba lite långsammare och när den går varm så får man köra med den i luften för kylningensskull innan man fortsätter med håltagningen😊
Nej bara tre hål. Det jag tyckte var märkligt var att det står 20mm i trä på 800w-maskinen. På Clas Ohlson hade de inget råd att ge.
 
U Uffe A skrev:
Man får vad man betalar för
Vill du ha bra kvalitet rekommenderar jag Makita, Bosch eller något annat kvalitetsmärke.
Ska du ha batteri drivet så är kvaliten avgörande
Vill du inte lägga för mycket pengar på en maskin så köp något billigt på Jula eller Biltema
Går den sönder innan du är färdig kan du få en ny på garantin 😎
Tack denna gång är jag bara ute efter en maskin som löser denna uppgift så kvaliteten kan få vara måttlig ;)
 
R
R Rard skrev:
Nej bara tre hål. Det jag tyckte var märkligt var att det står 20mm i trä på 800w-maskinen. På Clas Ohlson hade de inget råd att ge.
Ok, kör du försiktigt och inte överhettat maskinen så borde den hålla.
Kan ingett om dessa märken i och med att man är yrkesman, men har haft lite gröna Bosch som har hållt förvånansvärt bra men dom är någ lite dyrare än den du tittat på..
 
Är nog att du har så lite vrid i den så att kör man en självmatande träborr orkar den inte mer.

Bra hålsåg och inget våldstryckande så ska den orka utan att brinna upp, är maskinen glödhet så kan man låta den vila lite.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Har också en billig grön Bosch som jag nästan uteslutande missbrukar till sådana saker. Ibland så det ryker om den, men den verkar odödlig 😄
Billig sladdmaskin slår dyr batterimaskin med hästlängder för denna typ av tunga jobb.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Höghus Höghus skrev:
Om budgeten medger fundera på denna.

[länk]
2-växlad är bra för sådana jobb.

/Höghus
Har haft en sådan där slitvarg i massa år.

Har borrat extremt mycket i granit (för att spräcka sten, var nog uppe i en 40-50m total längd på borrhål i storlek runt 30mm), tagit massa hål i leca, och betonghålsten, både för avlopp,kulvert rökrör till skorsten och en massa ventilationskanaler.

Otroligt att den fortfarande håller, galet prisvärd maskin skulle jag säga.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Just för hålsågning kan jag rekommendera maskiner med lågväxel med riktigt bra kraft och kontroll.

Skaffade för många år sedan en Hilti TE2-M, har just ett lågväxelläge för tex hålsågar och grova träborr där man kan stöta på spik och skit. Maskinen har ett momentskydd som gör att man inte bryter handlederna av sig om det kör fast, en slags slirskydd.

Jag skulle inte vilja köra en maskin som saknar dessa användarskydd där det är potentiellt extrema vridmoment.
 
C
Ett tips om man har en borrhammare där man kan slå av hammarfunktionen är också att skaffa en hålsågshållare för SDS+. Borrhammaren har lägre varvtal, bra vrid och slirkoppling så funkar bra för hålsågning, samt att chucken på min billiga Bosch tenderar att låsa sig när man "överbelastar" den. Inget som inte går att lösa med en polygrip, men...
 
Borra 20 sekunder i taget och låt maskinen kallna emellan.
Det finns maskiner som klarar av det du frågar efter men då är priset därefter.
Tillåter budgeten så rekommenderar jag denna arbetshäst:
Bosch GSB 21-2 RCT
 
Redigerat:
Jag föreslår att du hyr en maskin som klarar detta.......Jag skulle nog vilja påstå att enkla hobbymaskiner med lite watt inte är helt lämpade. Kan inte kosta många spänn att hyra en rejäl maskin över en helg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.