Hej.

Har ett tio-pack Cosa45 från Jula jag tänkte montera i altanen. Jag har en ledig dosa (IP65) på fasaden (egen 10A säkring i elskåpet), som ser ut som följer:
dosa.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill bara kolla att jag förstått allt rätt.
Cosa45-spottarna har ju en vanlig IP44 stickpropp för inkoppling. Jag gissar att om man kapar av den kabeln (2,5mm) så kommer man ha fas och nolla. (Eller?)

Med tanke på att det är tio spottar, med 6 LED i varje, och varje LED drar 0,07W så ser jag det som omöjligt att överbelasta dosans säkring. Det jag funderar på är om jag skulle kunna koppla in två olika Cosa45 på den här dosan med tanke på att det (som synes på bilden) är två uttag lediga på varje.

Och ja, jag vet att en elektriker behöver göra inkopplingen, jag har kusin som är behörig så det är lugnt, men han är på semester nu och jag vill i dagsläget bara veta om det är lugnt att tjacka in en uppsättning spottar till och sätta i trädäcket innan inkoppling så jag kan fixa den biten på MIN semester, eller om det kommer kräva något mer vad det gäller dosan eller annat?

Tacksam för input, som alltid.. :)
 
Men hur är det med transformatorn? Hur ser inkopplingen av el ut till den?

Om det är en vanlig lampkabel från kontakten till trnaformatorn så kan du inte koppla in de trådarna i den koppling du visar på bilden, de trådarna är för mjuka.
 
Jag tittade på inkoppl. anvinsingen på Jula.se

Enl. den så är det en transformator med kontakt direkt på trafon, kabeln från den är alltså en 12V kabel.
 
Redigerat:
Det är stickpropp på transformatorn. Den går att byta ut till en transformator för infällnad.


Här är produktinfon (samma produkt som säljs på Jula):
http://www.molectric.com/p947/10-st....html?osCsid=47e9d2172bac7d8e7a227585d0425db3

Det verkar dock, vad jag kan utläsa, som att det med den transformatorn jag tänker mig, att den endast klarar ett tiopack per trafo: (http://www.molectric.com/p806/Trafo-foer-eldosor-230V/12V-6-Watt/product_info.html) vilket skulle betyda att jag behöver fler dosor, om det inte finn starkare transformator för infällnad?
 
När jag kopplade in mina cosa30 då köpte jag en annan trafo och kopplade in den direkt i kopplingsdosan.

Sedan lödde jag på befintlig kabel på sekundärsidan på trafon. Bara att hålla koll på + & -
 
Nu vet jag inte vad det är för trafo du tänkt dig, men tänk på att det är inte självklart att en trafo tål att sitta utomhus även om den skulle hålla IP44, (temperatur).
 
fgo skrev:
denna körde jag på
[länk] /> transformator-45-w-p44278
eller denna
[länk]

hur ser inkopplingen ut på dina cosa45?
Är det med en kopplingsbox eller kabel från lampa till lampa?
Kjell-dosan ser ju stabil ut. Men gissar att den inte har stickproppsanslutning?

Det är en kopplingsbox till alla spottar, som ansluts i den via stickpropp. Sen är det en separat 15m kabel, också med stickpropp, och sen transformatorn, som också den ansluts med... stickpropp.
trafo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så en starkare trafo, som den ovan, med stickproppsanslutning, vore ju att föredra förstås. Men det kanske går att använda någon av de två du länkar till ändå?
 
Bara för att förtydliga, du kan inte koppla på led-slingan direkt på fas, nolla och jord. Utan du behöver en transformator för att koppla in dessa på 230V.
Varken kjell eller molectric trafon är med stickpropp

Lättast i det här fallet är väl att be elektrikern sätta dit två uttag, så slipper du modifiera din lampinstallation och det är lätt att utöka med fler slingor.
 
Ja, det verkar inte bättre... Synd ändå, hade velat slippa fler uttag på väggen om möjligt...
 
Köp någon av transformatorerna jag länkade till och låt din elektriker installera denna.
Min sitter på en regel under trallen.
Kopplingsbox1 har jag kopplat in 8st lampor, sen kabel till kopplingsbox2 där jag kopplat in 10st lampor.
Hoppas du förstod kopplingen.
Det är inte så krångligt som det verkar, och snyggt blir det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.