Hej!

Jag är i full gång med att installera golvvärme i badrum och gillestuga.

Vad krävs för att få det att fungera på sommartid?

Värmekällan är luft/vatten daikin. Den använder sig av en utetempgivare. Den värmer upp element och vvb. Det kommer att shuntas via detta. Går det att kombinera på två system på något sätt?
 
Ja det går att kombinera, för att få värme i golvvärmen sommartid så kan man montera en elpush.
 
Det lät som ett riktigt dåligt råd. Det är mycket bättre att fixa styrningen så att värmepumpen gör det man vill.
 
Okej, jag har Fördelarshunt vs2 och det kommer att röra sig om 23 m2
 
D Daniel 109 skrev:
Det lät som ett riktigt dåligt råd. Det är mycket bättre att fixa styrningen så att värmepumpen gör det man vill.
Ska jag isf manuellt stänga av elementen på sommartid? Men om man gör det är det inte risk för att det blir för liten vattenmängd att köra runt med värmepumpen så att den sätter felkod på det? Eller det är inga problem?
 
Vad menar du med att fungera. Vill du ha uppvärmning i golvvärmen även om det är varmt ute? Då är väll frågan om du kan förskjuta kurvan tillräckligt så vattnet värms upp tillräckligt även om det är varmt ute.
 
T topmount skrev:
Vad menar du med att fungera. Vill du ha uppvärmning i golvvärmen även om det är varmt ute? Då är väll frågan om du kan förskjuta kurvan tillräckligt så vattnet värms upp tillräckligt även om det är varmt ute.
Källargolv med klinker är rätt kallt. När jag kollat radiatorkretsen nu under varma dagar så ligger den på ca 24-26 grader i framledning. Kanske är tillräckligt för att inte uppleva kallt golv med sockar/barfota?

Jag började riva i golvet ganska direkt när vi flyttade in så jag har inte erfarat hur det känns under sommarn ännu. Isoleringen gör sitt med kanske.
 
Vi orkar knappat köra värmepumpen för att golven varma på sommaren! Golvet är svalt, men och..

Alt får man lägga elslingor, men ser inte nyttan..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi orkar knappat köra värmepumpen för att golven varma på sommaren! Golvet är svalt, men och..

Alt får man lägga elslingor, men ser inte nyttan..
Okej, nej elslingor lägger jag inte ner. Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Får testa å känna till nästa sommar när det står helt färdigt.
 
Vet många här i Norrland lägger in elslingor i badrummet med egen termostat, samt att det vattenburna systemet alltid är fullt öppet..men tycker det känns overkill, lite svalt i badrummet på golvet, men inte många minuter man är där, samt kort varm säsong..
 
P Phasio skrev:
Källargolv med klinker är rätt kallt. När jag kollat radiatorkretsen nu under varma dagar så ligger den på ca 24-26 grader i framledning. Kanske är tillräckligt för att inte uppleva kallt golv med sockar/barfota?
Vi har golvvärme med elslingor, men just 24 grader har vi kommit fram till är den
magiska punkten när golvet varken känns varmt eller kallt.
I badrummet har vi 26, det är då det börjar kännas varmt.
 
P Phasio skrev:
Ska jag isf manuellt stänga av elementen på sommartid? Men om man gör det är det inte risk för att det blir för liten vattenmängd att köra runt med värmepumpen så att den sätter felkod på det? Eller det är inga problem?
Jag tror inte den kommer att larma, men risken är att det blir många starter och korta gångtider vilket inte är helt optimalt.
Vad är det för lägsta effekt på VP'n när det är varmt ute och låg framledningstemp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.