Att köpa ved från macken är dyrt.

- Vad är billigare?
- Är massaved billigast?
- Var köper man massaved?
- Är det stora prisskilnader i Sverige?
- Hur mycket är en löp-kubikmeter egentligen?
- Finns det någon inköpsförening?

Har någon bra tips att ge?
 
Massaved gör massabruk pappersmassa av, brännved eldar man  ;)

Ved som huggs och transporteras ut ur skogen avsedd som massaved tycker jag är onödigt dyr att elda upp då det t.ex är ren björk, asp eller barrved.

Ämnar man elda upp veden så blir det ju billigare om veden direkt i skogen huggs som brännved, alltså blandas hur som helst oberoende träslag.

Sedan är det ju olika energiinnehåll i olika trädslag, skulle gissa att t.ex Al och Asp har bland det lägsta energiinnehållet, i andra änden av skalan borde t.ex Bok och Ek vara, skulle jag gissa utgående från Björk som "faktor ett" så kanske Al motsvarar 0,8-0,9 och EK 1,3-1,4.......vet att jag sett siffror på det, jag gissade bara.

Priset beror väl oxå på efterfrågan som så mycket annat, där jag bor t.ex finns det gott om "skräpskog" som man får hugga gratis med rätt kontakter, jag brukar varje år sälja några sådana lass till folk jag känner, har då tagit 1000-lappen jämnt för 6,5 "lösmeter" asp, al, björk, gran, tall..........whatever i 3-meterslängder hemlevererat, men detta är väl lite "kompispris".

Har du inga som helst känningar om vedbranchen där du bor så är det väl bara att dyka på någon du ser eldar med ved, och fråga ut denna om priser, tillgång, e.t.c

"Löp-kubikmeter" du frågar efter, antar jag måste vara "lös-kubikmeter", vilket är det gängse enheten för privatpersoner att mäta brännved, är det stockar är dom travade på normalt sätt, gäller det färdigkapad och kluven ved så är det "huller-om-buller" i t.ex ett lastbilsflak lastat med skopa, detta kallas även "stjälpt mått"

Industrin däremot mäter ofta i f.u.b = fast under bark, dvs bara själva veden utan någon som helst luft eller bark, därför är det svårt att omsätta industrins massavedspris per kubikmeter med priset privatpersoner betalar för brännved per kubikmeter.

Nordisk familjebok definierar dock på detta vis:

"I medeltal äro två tredjedelar af den lösa kubikmassan fast vedvolym"

Hoppas det klarnade något  ;)

 
Färdig björkved kostar 700:- för 1,5 m2 här uppe i norr, det är iaf vad jag betalat för mitt. Torkad, kapad och klyven.

Har inte kollat runt så mycket då jag egentligen eldar med logs ( väntar på leverans ) men billigast blir det givetvis om du köper ett "paket" på lastbil och kapar/klyver/torkar själv.

Mycket jobb är det dock. Då är det bäst om du hyr en vedprocessor.
 
Om du köper färdigkluven halvtorr pannved i Östergötland så får du betala ungefär 300 kronor per kubikmeter själpt mått (alltså "huller om buller").

Om du köper träråvara direkt ur skogen kan du köpa energivedshögen för drygt 100 kronor / kubikmeter (fast under bark). Då får du tall och gran som är för ruttna för att göra massaved av, samt andra trädslag som är så liten andel av att det inte lönar sig att sortera ut, t.ex. al, asp, ekmassaved och övrigt löv.

Al är förövrigt riktigt bra att elda, nästan lika bra som björk. Dessutom är det lättkluvet.

Om du ska översätta en kubikmeter fast under bark till en kubikmeter själpt mått så får du nog räkna med en faktor tre. Det är alltså inte konstigt att det finns folk som gör en hacka på att sälja färdigkluven ved...
 
Haagbard skrev:
Nordisk familjebok definierar dock på detta vis:

"I medeltal äro två tredjedelar af den lösa kubikmassan fast vedvolym"

Hoppas det klarnade något  ;)
Detta gäller omvandlingen från löskubikmeter - massaved till fast kubikmeter på bark.
 
All ved innehåller ungefär lika mycket energi per kilogram. Sen skiljer det på densiteten.
Gran 0,4 kg/dm³.
Björk 0,5.
Bok 0,6.
Därav får man alltså ut 50% mer av samma volym bok kontra gran.
 
Har för mig att jag såg i mellanskogs lista att man fick 200 kr kb för bränvirke
 
Oj, då köpte vi billigt! 250:-/kbm staplad, kluven, kapad, torr björkved. Levererad in i vedboden. ;D

Annars har jag sett allt från 100:- till 400:- kbm för långved här i Dalarna. Då får man ju klyva och kapa själv :-/
 
Efter orkanen har lövvedpriset ökat till 150 kr/m³ här i Småland, när det köps i tremeterslängder. Tillkommer transport på lastbil.
 
Kluven björkved i 40-liters säckar kostar här 32kr/st => ca 950kr/m³

Massavedspriset ligger på ca 200kr/m³fub + moms vid bilväg.
I mitt område finns följande sortiment, men det varierar lite över landet.
* Färsk granmassaved "FFG" (dyrast)
* Barrmassaved (tall + gran blandat, alt tall + lätt rötskadad gran)
* Lövmassaved (samtliga förekommande lövträd hamnar här)
* Rötved/vrak (rötskadat virke) kostar ca 100kr/m³fub
* Grot (ris, toppar mm som går till värmeverket)

Det som brukar säljas till vedeldare är lövmassaveden och affärerna brukar skötas av timmerbilschaufförerna som har koll på var virket finns.
Priset ligger på ca 10-12kkr för en full timmerbil, dvs ca 40-45 m³fub, fritt hemkört till gården och kontant betalt till chauffören.

Prata med närmsta timmerbilschaffis så hittar du ved ;)
 
Köpte två rejäla lass klyvet/kapat 50cm med björk/al/bok och lite ek för 3 eller 4år sedan. Före Gudrun altså, gav 250kr/m inkl frakt då. Nu gäller det att ha lite kontakter här nere i Skåne om man ska hitta löved till bra pris eller iallafall normalpris. Har knapp sett en annons i dagpressen i år och väldigt lite på blocket också :-?.

Har ved kvar så det räcker nog hela nästa vinter också beroende på vädret. Kom över ca:10-13kbm för 900kr igår, kapat men inte kyvet och ingen transport. Ska hämta det själv där det ligger i skogen (kostnad ca:150kr då det är ett par mil att köra). Det är ca:50% björk 25/25% Al/Ask.

Naturligtvis är motorn kass på klyven märkte jag när jag drog fram den efter ca:4års vila :-[.

/Danso
 
Jag tackar för alla fina svar!

Det blev en varierad kompott. Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna och prata med bönder, skogsägare och timmerbilförare. Det kanske löser sig. En del av er har gjort bra affärer. Men, med tanke på vad oljan kostar, är vedeldning alltid en bra affär.

Tack alla!
 
blast from the past!;)

dock ständigt intressant fråga. Och eftersom det är första året för oss med vedeldning så har jag inga referenser att gå på.

vi köpte fördigkluven och hemkört för 350kr/m3 (stjälpt) för björkved och 300 för blandved. är det ett rimligt pris!? Vi bor i Dalarna.
 
Om veden är av bra kvalitet så är det inget ockerpris iaf!
 
Davestha skrev:
blast from the past!;)

dock ständigt intressant fråga. Och eftersom det är första året för oss med vedeldning så har jag inga referenser att gå på.

vi köpte fördigkluven och hemkört för 350kr/m3 (stjälpt) för björkved och 300 för blandved. är det ett rimligt pris!? Vi bor i Dalarna.

Jag har själv tittat runt lite på blocket efter ved och tycker det verkar vara ett rimligt pris. Har bara hittat okluven ved för det priset, 3 meters bitar. den kluvna brukar ligga en 50 lapp högre per m3.

/Samuel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.