Hej,

Skall hyra ett hus som just nu renoveras. Skall välja tapeter till "normalpris" men
eftersom jag aldrig valt tapeter förut undrar jag vad normalpris innebär. Finns ju tapeter
från 50:- rullen till 3000:-. Är mellan 100-400:- vettigt?
 
Många husföretag har ett standardsortiment där tapeterna kostar ca 200 kr/rulle. Kanske inte de roligaste tapeterna, man kan ju lägga till om man vill ha ngt exklusivare.

/fredrik
 
Väljer man en "vanlig" papperstapet så ligger dom på 135:-/rulle och går man på en EasyUp-tapet så ligger dom från 189:-/rullen upp till 350-400:-/rullen. Om man vill kan man lägga lite mer pengar på en fondvägg och "spara" lite på dom andra väggarna.

Ett tips om du ska tapetsera själv är att ni siktar på en EasyUp-tapet, så mycket lättare att sätta upp.
 
Tack för tipsen!
 
A
Beror väl på vad man vill ha? COOP å Rusta är riktigt billiga!
 
TurboTouring skrev:
Väljer man en "vanlig" papperstapet så ligger dom på 135:-/rulle och går man på en EasyUp-tapet så ligger dom från 189:-/rullen upp till 350-400:-/rullen. Om man vill kan man lägga lite mer pengar på en fondvägg och "spara" lite på dom andra väggarna.

Ett tips om du ska tapetsera själv är att ni siktar på en EasyUp-tapet, så mycket lättare att sätta upp.
När jag renoverade rummet i min 1:a målade jag tre av väggarna. Att måla tycker jag är roligare än att tapetsera, och ska man ha fond vägg, så vill i alla fall jag, ha de övriga väggarna enfärgade. Att mål är väll oxå billigare, och går snabbare om man gör det själ, vilket jag gjorde.

Till fondväggen valde jag en tapet för 700 kr rullen. Jag och försäljaren räknade ut att det skulle gå åt tre rullar i bästa fall och fem rullar i värsta fall (Beroende på hur rullarna är skurna, kan mönster passningen ställa till det:cool:) 5 * 700= 3500 och 3*700=2100. I den första butiken sa försäljaren att jag inte fick lämna till backa rullarna om några blev över, men jag kontaktade ytterligare ett företag och de sa att blir det rullar över så är det bara att lämna tillbaks dem. Det gick åt tre rullar och jag fick 1400 kr tillbaka :)

Värt att ta i akt är alltså om jag har rätt att få pengarna tillbaka om jag köper för många tapetrullar;)

Det gick åt färg för 1000 kr (Då målade jag även fond väggen för att undvika färg genomslag) och tapeter för 2100 till mitt rum = 3100. Men då fick jag tapeter som jag gillar jätte mycket.

Det beror i och för sig på hur omfattande renovering man gör man om man är tvungen att ta bort väggpapp, masssonit eller gips skivor från väggarna så är pristet på tapeterna inte så mycket i sammanhanget. Ägare man sitt boende så är priset på tapeterna sällan så mycket att tala om i sammanhanget:cool:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.