Hej, jag funderar på solceller på taket för att få egen elproduktion. Huset kommer bli 1,5 plan och borde ha rätt optimal taklutning för solvärme. Vi är fyra i hushållet och troligtvis normalförbrukande på el. Mellan tumme och pekfinger, vad kostar det? Andra tips? Mitt i smällkalla vintern när man behöver lite stöd-el, kommer det alstras någon då?
 
Jag har för mig att du behöver runt 50 kvm solceller för att klara hushållselen (5000 kwh/år). Produktionspriset för solel är 3-5 kr/kwh brutto (dvs. bidrag ej inräknade).

Under november - februari får du i princip inte många kwh från solen, snö och is ställer också till det och minskar utbytet även andra månader.
 
Installerat och klart kostar det ca 20 000 - 25 000 kr per kWp. Det finns en firma som erbjuder mycket lägre priser men jag är osäker på hur seriös den är.
Du får normalt ut mellan 800 - 1000 kWh el per kWp. Vill du ha ut mer el under vinterhalvåret så måste du vinkla dem mer än den optimala lutningen på ca 42 grader. Vinklar du dem mer än optimalt minskar så klart årsutbytet.
Det blir i allafall inget större utbyte på vintern. Med en lutning på 70 grader får du ut ca 23 kWh per kWp solceller under december, Då har jag räknar på klimatet i Stockholm.
 
Ett tillägg:

Det bästa ur både ekonomiskt och miljömässigt perspektiv är att köpa el från vattenkraft. Då sparar du mellan 1,5 och 3,5 per kWh och du använder el som påverkar miljön minst. Det finns en del intressant att läsa i en livscykelanalys som vattenfall tagit fram där miljöpåverkan presenteras för olika energislag.

http://www.vattenfall.se/sv/file/Livcykelanalys-2005_11336961.pdf
 
mexitegel skrev:
Ett tillägg:
Det bästa ur både ekonomiskt och miljömässigt perspektiv är att köpa el från vattenkraft. Då sparar du mellan 1,5 och 3,5 per kWh och du använder el som påverkar miljön minst.
Jo men de stackars laxarna ska väl ha nåt att hoppa i också :confused: Men ok jag förstår.
 
Den bästa kilowattimmen ur ekonomisk och miljömässigt perspektiv är den man inte använder.
 
@HansR: Det har du förstås helt rätt i :). Men om man nu är tvungen av nöd så... :)
 
Lite mer OT..
Om jag nu köper el från vattenkraft, får jag ett vattenkraftsfilter att sätta i min vägg då? Så att jag får "rätt" el.. =0)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.