Halloj ute i stugorna!

Jag har roat mig med under kvällen med att rita på mitt nya badrum (istället för att jobba som jag borde ha gjort).

Tänker nog leja ut arbetet till hantverkare då det inte finns en sportkepa att jag hinner göra detta själv inom en överskådlig framtid.

Undrar således om något badrumsproffs kan gissa vad kalaset kommer gå på (se bilder nedan)? Samtliga badrumsmöbler inkl b-badkar, toalett, kakel & klinker kommer jag köpa själv. Skåpet ovan toa får hantverkaren bygga av skivor. Även all el (inkl golvvärme) & vvs (ej fläkt) vill jag att hantverkaren står för. Samt förstås allt övrigt material (tätskikt, fästmassa, fog, golvbrunn, m m).
Badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägghängd toa.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hojta gärna till om ni ser något uppenbart galet i mina ritningar!

Bor i Gävle så ni får även gärna rekommendera någon duktig och prisvärd hantverkare om ni har några bra tips :cool:

Tacksam för svar!
Mvh
Raffe
 
Bara några små funderingar
Varför ha handdukstorken längst bort från badkaret och duschen?
Plats till handhanddukar bredvid vasken men som inte hänger för nära toaletten?
Blir inte vasken ganska blöt om man har den så nära duschen eller där ska vara någon form av duschvägg?
Hamnar inte toaletten lite för nära väggen. Tror man brukar ha 500mm från vägg till centrum på stolen som riktmärke.
 
Tack för funderingarna och jag har resonerat (med mig själv) enligt följande.

Varför ha handdukstorken längst bort från badkaret och duschen?
- Enda orsaken är att befintlig rördragning till värmesystem finns där idag och jag vill slippa en massa rördragning i badrummet (fult) eller dra om det i källaren (dyrt :surprised:)
Plats till handhanddukar bredvid vasken men som inte hänger för nära toaletten?
- Då badrummet är för litet för mina ambitioner så tänkte jag montera hängare på luckorna ovanför toaletten. Ingen jättebra lösning men då får det skåpet fungera som långtidsförvaring för fruns alla prylar (hon jobbar på kosmetik-affär så vi har helt sjukt mycket smink, schampo, m m i badrummet. Därav så mycket förvaringsutrymmen…)
Blir inte vasken ganska blöt om man har den så nära duschen eller där ska vara någon form av duschvägg?
- Precis det blir duschvägg eller gammalt hederligt draperi. Har inte bestämt vad ännu.
Hamnar inte toaletten lite för nära väggen. Tror man brukar ha 500mm från vägg till centrum på stolen som riktmärke.
- Det gör den absolut men jag har bedömt det som ok då toaletten sitter där idag och badrummet är så pass litet som det är.

Mvh
Raffe
 
Tänk bara på att toaletten sprider ganska mycket bakterier när man spolar, även med locket stängt.
 
Ingen som vågar sig på att gissa? Har nu räknat ut att materialkostnaden hamnar på ca 45-55 kkr. Jobbet borde gå på ca 50 kkr efter rotavdrag... Facit kommer förhoppningsvis i detta kvartal då jag tänkt börja ringa runt till lite hantverkare efter helgerna.
 
Skulle behöva lite mer förutsättningar. Vad har du för bjälklag? Vad är det för väggar?
 
hama65 skrev:
Skulle behöva lite mer förutsättningar. Vad har du för bjälklag? Vad är det för väggar?
Betongbjälklag, ovan källare (således inte allt för mycket bilning). Jag kommer i princip återanvända alla genomföringar även om jag förstås vill byta alla stammar, samt el. Väggar är gips på spont. Huset är byggt i slutet på 60 och f d tjänstebostad (rejält välbyggd).
 
175000kr
 
Lät dyrt. Jag räknar med att komma undan med 100 papp efter rotavdrag...
 
155000 innan avdrag
 
Jag fick offerter från 140 000 till 250 000. 6kvm.
Man vet inte vad det kommer kosta förrän man tagit in offerter.
Sedan vad det borde kosta är en annan fråga.
 
Om du räknar bort materialet som du själv köper in så kommer du lätt under 100 000kr. Ta in fler offerter så du inte blir blåst. Min toalett som snart är färdigställd på 6m2 skulle kosta 140 000kr om jag lejde bort allt. Nu när jag gjort allt själv utom inkoppling av el, nya rör och kakling (kompis) landar runt 65 000kr. Och då ingår, kommod, toa, duschset, handdukstork m.m.
 
Stirra dig inte blind på vad folk här säger att det "borde" kosta, det är ofta väldigt teoretiskt eftersom det ofta inte är i närheten av vad hantverkarna kostar i praktiken. Man får ju helt enkelt göra det bästa med de offerter man kan få in, och billigast är inte alltid bäst, det finns ju enormt mycket strulputtar att undvika.

Och ännu en gång, grattis till er som bygger nästan gratis själva, superkul, men det kanske är bättre med en separat tråd för alla dom som vill berätta hur billigt det blir när man gör det själv eller hantverkarna jobbar gratis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.