Ngn som nyligen köpt Gunnebo villalstängsel och har ngn uppfattning om vad det kostar?
 
Ganska dyrt om man ska ha "äkta" Gunnebo. Det är stolparna & stagen som kostar så priset beror helt och hållet på hur många löpmeter du behöver samt hur många hörn och slutstolpar. Jag ringde Gunnebo återförsäljare och fick per telefon priset exkl arbete - gör så!

Nu satte jag inte Gunnebo och jag ångrar mig bittert. På sikt lönar det sig att sätta stängsel av högsta kvalité om man avser bo kvar på fastigheten.
 
allt beror vilken höjd, modell på nät, maskstorlek, monteringssätt(gjuta eller slå stolp) m.m
finns även andra tillverkare på marknaden med samma kvalitet tex abas:
http://www.abas-s.se/

Hur är tomten?
finns en del fördyrande omständigheter, tex berg eller många "bryt" dvs stor ojämnhet i höjd.

Vad för grind, kostar en del om det ska vara en speciell...

Ska arbete ingå?

50-60 000 för en normal tomt med bra pris skulle jag säga.

Ja hoppas att jag givit nån fingervisning eller fundering iallafall!
 
morty81: Det rör sig om ca 150 meter med 4 hörn och en grind. 120 meter högt. Ganska plan mark och inga berg. Jag undrar endast över materialkostnad sätta upp det ska vi göra själva i så fall...
 
Gör som föregående talare sa, ring återfs. gärna järnhandel och en firma som pysslar med områdesskydd.
Jag har alltid krängt stängsel och sånt då jag jobbat som en montör och alltid fått bra pris från firman då det ofta funnits tex stolp och rör "över":)

Helt klart man kan fxa det själv om man är vän med vattenpasset och bilningsmaskinen:surprised:
slå rör är betydligt billigare än att gjuta i längden.

några tips på vägen,
be kommunen mäta ut vatten och elbolaget elen då stolpen ska ner 1 meter.
gjut i tomma oljefat till grinden om bladtyngden är hög!
jobbigt annars när det sätter sig.
köper man ett så pass dyrt stängsel så se till att få det rätt i marken!
se till at ha ett bra spännblock till överliggare m.m

ca 250kr/lpm tordes vara ett normalt pris för er. Fast som alltid att uppskatta, beror på galvat eller plastet maskstorlek tex
men har du tur så sitter just din försäljare med nät hemma som han kränga till bra pris!

Och var för 120 högt? 100cm brukar kunna i slutändan hamna ca 108cm över mark.

hoppas du blev lite klokare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.