Hej!

Vår bank ville ha kopior på Färdigställandeförsäkran och Byggfelsförsäkring så småningom!

Min fråga är; Vad kostar dessa?

Jag mailade vår huskille som sa att vi ska diskutera det nästa gång vi ses, men han brukar rekommendera att kunden beställer Byggfelsförsäkringen själv och då ingår oftast färdigställandeförsäkringen. Mjöbäcksvillan drar då av 30 000:- på huspriset.

Är det alltså så att den kostar ca 30 000 månntro??Vilka är bäst?

Trevlig helg!
/Monica!
 
Bankerna kräver väldigt sällan bevis på färdigställande- och byggfelsörsäkring.
Men byggnadsnämnden är skyldiga att tillse att sådan finns.
Byggherren skall ansvara för detta. Försäkringen måste finnas före det arbetena påbörjas.

Dessa försäkringar kostar, som framgår av många inlägg på detta forum, flera 10 000-tals kronor om byggherren köper dem själv. Entreprenörer och tillverkare av småhusbyggsatser kan dock få dem billigare. Det låter därför egendomligt att Mjöbäcksvillan skulle kunna dra av 30 000 kr om den utesluts ur deras åtagande.
Följ upp detta noga med Mjöbäcksvillan. Det torde vara det allra billigaste sättet att ta försäkringen via dem.
 
Priserna mellan försäkringsbolagen varierar väldigt mycket. Jag tror inte att det är omöjligt att du kan få ett bättre pris än det Mjöbäcksvillan har, men avtala inte bort försäkringen innan du vet att du får den billigare någon annanstans. Det klassiska rådet gäller även här: fråga alltid pris från flera leverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.