Hej!

Jag är kanske dagens rookie men hittade iaf hit och skulle vilja fråg aom lite insights på renovering av ett hus vi funderar på att renovera.
Köper mest för lägets skull för det är en hel del som behöver fixas.
Däribland fönstren.

Så, till min fråga...
huset är i tegel och byggt 74 samt ligger just vid havet. Nu sitter gamla tvåglas fönster i och ser ut som att de har sett betydligt bättre dar. Så vi tänkte byta ut dem. Har inte varit på insidesvisning ännu men vill liksom spåna lite på eventuella kostnader som kan tillkomma utöver budgivning...Har alltså inte exakta mått heller.
Det rör sig om 12 "normalstora fönster" och en altandörr. Utöver detta finns ett fönsterparti i v-rummet som vi funderade på att öppna upp och sätta in stora skjutdörrar i 3glas. Jag tippar att bredden på partiet är ca 3.5m och 2.40 högt.
Vad kan detta kosta tro?

Om någon vet och har lust att ungefärligt uppskatta arbetskostnaden och materialkostnaden var för sig?
Har hört nånstans att man kan räkna ca 6000 per fönster ink arbete. Stämmer det? Vad kan det i så fall kosta att montera dörrmonstret?

MYCKET tacksam för all hjälp i detta. :)
/Sara
 
Har ingen koll på kostnaden för fönstren, men däremot skjutdörrarna.
Vi stoppade in ett Hajom-skjutdörrsparti med 3.60m bredd. Detta kostade 58 000:- plus montering 6 000:-, om jag inte minns fel. Finns ju billigare alternativ än Hajom, men kvaliteten och känslan i Hajom är svårslagen.
 
Skjutdörrsparti 260x210 från velfac betalade jag 12500 + moms för. Men det var 2008.
 
Traryds nya skjutdörrar slår Hajom med buller och brak... Dock kostar de lite mer. Ett som är 35x22 och i trä/trä kostar runt 57000:- +moms... Sen vänta tills det är kampanj, då de flesta brädgårdar lämnar 25%...
Eller så fixar du en offert på hela klabbet, så ska du nog se att du kan få det för än mindre pengar.
Sen, vad är ett "normalstort fönster"... ? Storlek, ungefär?
Vad har du tänkt dig för fönster?
PVC? Trä/Alu? Trä/trä?
2-glas isoler? 3-glas isoler? 2+1? .... Det blir rackarns stora prisskillnader.
Vet du vad du är ute efter, så är det ganska lätt att svara dig.
 
Ja alltså, huset är byggt 74 och är ett ganska standardiserat tegelhus i 1 1/2 plan 300 m från havet.
Jag tänker att alu i 3 glas torde vara det smartaste med tanke på väderförhållandena längs kusten. Storleken skulle jag uppskatta till kanske 90x110 eller nåt i den stilen, men som sagt inga gigantiska prylar eller miniatyr, standard för dessa hus....
Jag är fotograf, inte glasmästare. ;-)

Var just en sväng till Bauhaus och kollade och de som ser ut att vara i rätt storleksordning verkar kosta runt 3500 styck hos dom. Men det finns ju miljoner leverantörer.
Mostern köpte sina fönster från polen och var tydligen snorbilligt... Men vi ska ju "bara" ha 12 totalt och jag tänker att det inte kan handla om sååå sjuka skillnader då eller? Kanske dum tanke av mig?

Vill heller inte lägga massor på just fönster utan hellre då på en bra sjysst lösning för skjutpartiet i vardagsrummet.

Sen ska vi ju utöver detta fixa ett badrum, en toa, ett kök, måla alles och lägga nytt golv i hela kåken...
Snark snark... Men fint kan det nog bli och tröttnar man kan man alltid hoppa upp på surfbrädan för en galen surfsession utanför dörren! Whohoo! :)

Kollar Traryd och Velfac nu då. Tack för alla tips så här långt!

/Sara
 
När du ligger så nära havet så skulle jag ta PVC fönster.
Jag köpte nya fönster till sommarstugan i PVC ifrån www.eurostyle.se
Måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet och en mer engagerad person än hon som har det får man nog leta efter.
Uppfattar också att priset är mycket bra med, hon tillverkar fönstrena i Sverige också.
 
Aha! Kollar där och det ser ju ut som att de def kan göra det vi vill ha.
Har du någon priserfarenhet från dem? Hittar ingen sån info.
 
Hittar tyvärr inte priserna just nu, men helt klart billigare än fönster gjorda i trä. Tänk på att aluminiumfönster kan ta rätt så bra stryk med mycket salt i luften.
Mina gamla fönster var i princip uppruttna ner till allihopa så därför valde jag pvc för att slippa byta ut dem om 10 år igen.
Har dock för mig att det rörde sig om ca: 100.000 kr inklusive moms för 20 fönster, en altandörr och ett skjutdörrsparti på 3 m. Spröjs tillkommer om du skall ha det och även monteringen tillkommer.
 
Ett litet tips vad gäller skjutdörrspartier; tänk igenom möbleringen ordentligt. Det kan ju se riktigt läckert ut med stora skjutdörrar men måste tänka på att det inte blir så bra om man möblerar för öppningen. Ett (mycket billigare) alternativ kan vara att ha en dubbel fönsterdörr samt ett stort, fast fönster bredvid. Inte lika kul som skjutdörr men kan vara värt att tänka tanken.
 
med skjutdörrarna som enligt föregående talare verkar vara rejält dyra så går nog hela
kalaset runt på 200kkr..
en kompis har tagit in offerter på liknande och fått ~140kkr för fönster med montering...sen kommer ju den dyra skjutdörren till...
/
M
 
Köpte nyss 23 pvc-fönster varav ett skjutparti på 220x180 för 65000kr. Då är de flesta 150x140 och större. Har bara monterat 4 än men är riktigt nöjd. 58000+moms för ett skjutparti...nej tack.
 
Köpte min skjutdörr i alu från Traryd 220x210cm för ca. 60000kr till huset. men till uterummet köpte vi 2st 240x210cm skjutdörrar, 1st 360x210 skjutdörr (2 fasta delar samt två skjutbara dörrar), 1st 360x120x31cm trappetfönster och 1st 240x120cm fönster i PVC för totalt 55000kr. Snacka om prisskillnad. Men traryd skjutdörr känns underbart men ej prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.