Vi ska totalrenovera vårt badrum. Byta allt vatten, avlopp, dra ny el, nya möbler, elslingor, kakel, klinker och slå ut en vägg för att anlägga en rund dusch.
Är det någon som har en aning om vad det skulle kosta (bara arbetskostnad) att leja ut detta på hantverkare? Själv är jag helt novis på dessa siffror.  :-/
Skulle bli mycket lycklig för alla som vågade gissa  :)

Bifogar lite före/efter ritningar för den intresserade (finns dessa  ;) )

 
  • Badrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är alltid vanskligt...

Men om man tänker att det tar två gubbar tre veckor så är det 2*3*5*8 timmar.
Kostar alltså 250 h*400kr/h (högt räknat) vilket ger 100 000 kr.

Det tror jag att man får ha som budget i alla fall...
 
Jag har gjort nåt liknande fast jag har flyttat en hel vägg lite drygt en meter, har gjort allt själv med hjälp av svärfar som är snickare med eget företag, Enl honom så hade de vi gjort landat på ca 120k - 150k lite beroende på vilka material kunden väljer. Jag har i nuläget handlat material för ca 35 000, Men då har inte toa, handfat & Bubbel blivit inköpt ännu...
 
Tackar för responsen.

När man gjort saker själv tidigare inser man inte hur dyrt det blir att leja bort.
Huga!

Vi får se om vi tar smällen men mycket tyder på det i nuläget.
Jag får väl meddela hur lurade vi blev i slutändan ::)
Bifogar lite bilder på vad vi vill slippa se i vårt badrum i version 2006...
/Magnus
 
  • Badrum_Fre.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det är ett bra val. Vi kommer också att leja ut vårt badrum.
Detta av två skäl:

1. Visst kan vi själva, men allt hinns inte med. Badrum är rätt viktigt att få rätt, inte minst av försäkringsskäl, så det känns naturligtvis nära till hands eftersom vi ändå skall köpa viss renovering.

2. Tiden det tar kortas med hantverkare, om man inte tar semester för att göra det.
Men man skall bo i det under tiden. Med tre småttingar känns inte det helt ok.
Vi lämnar huset och flyttar till landet, men alla har ju inte den möjligheten...

Jag kan återkomma med en slutkostnadsprognos och ett kostnadsutfall när vi är klara också, för att se hur fel jag hade...
 
Jag tror arbetskostnaden som presenterad ovan är rimlig. Vad gäller materialet så går det ju att komma väldigt billigt undan genom att köpa på byggvaruhusens rea (15-30k) men det är också lätt att köpa material för det tredubbla utan att ens snegla åt det dyraste kaklet eller de märkvärdigaste duscharmaturerna etc.
 
Jag brukar kalkylera grovt med 50/50-regeln.
Hälften material, hälften timmar.

På ett helt hus stämmer det rätt bra.
I ett kök stämmer det naturligtvis inte alls.
Inte heller markjobb är helt rätt.

Badrum? Tja, som Mathias säger: det beror på ;)

Men med "normalstandard", dvs det man sätter som småhusbyggare som normalstandard tror jag det kan stämma hyggligt.

Men det beror ju på golvvärme, flytspackel etc som väl kanske inte går in som "normalåtgärder".
 
Jorå,

Vi lejer också bort av de två anledningarna du nämnde, Nix.
1) Just badrum med en våtrumssäkrad cell är kinkiga.
2) Vi ska gifta oss i maj och då kommer det att bo närmare 20 personer i vårt hus och vi har ingen möjlighet själva att hinna med denna renovering.

Något hus på landet har vi inte men däremot en dusch i källaren så det ska nog ordna sig.

När det gäller material kör vi inte det billigaste rejset då vi planerar golvvärme, rund dusch (hoppas jag det blir) lejontassar på badkaret (som inte blir den hörnversion jag visade först) mm så vi får se hur dyrt det blir.
Det tenderar ju alltid att bli en massa ja-visst-ja eller ser-man-på utgifter  ;)

/Magnus
 
Tyrre skrev:
Jorå,

Vi lejer också bort av de två anledningarna du nämnde, Nix.
1) Just badrum med en våtrumssäkrad cell är kinkiga.
2) Vi ska gifta oss i maj och då kommer det att bo närmare 20 personer i vårt hus och vi har ingen möjlighet själva att hinna med denna renovering.

Något hus på landet har vi inte men däremot en dusch i källaren så det ska nog ordna sig.

När det gäller material kör vi inte det billigaste rejset då vi planerar golvvärme, rund dusch (hoppas jag det blir) lejontassar på badkaret (som inte blir den hörnversion jag visade först) mm så vi får se hur dyrt det blir.
Det tenderar ju alltid att bli en massa ja-visst-ja eller ser-man-på utgifter  ;)

/Magnus
De du nämner på slutet med javisst jag o ser man på utgifter kommer lika säkert som amen i kyrkan... Kan ju berätta om mitt eget badrum... Rev upp plastmattan, under den låg det masonite, under den...STAVPARKETT i fiskbensmönster... så ifrån att ha räknat med att klara sig undan med att flyta golvet för att få till rätt fall o de så blev de att såga upp parketten O sen försiktigt ta upp den..  sen reglades golvet upp cc 30 eftersom de va ett bakfall på imonerand 3 cm... i ett badrum som e 3 m långt..  :-[ sen på med spån o golvgips o sen kunde man flyta in golvvärmen... en merkosdtnad på ca 2000 kr...låter inte mycket men lite här o där...
 
Stefan_h skrev:
eftersom de va ett bakfall på imonerand 3 cm... i ett badrum som e 3 m långt..  :-[ sen på med spån o golvgips o sen kunde man flyta in golvvärmen... en merkosdtnad på ca 2000 kr...låter inte mycket men lite här o där...
Och ändå gjorde du det själv, va? Hade du anlitat hantverkare för rubbet hade det nog blivit lite mer...
 
dalle skrev:
[quote author=Stefan_h link=1139565754/0#8 date=1139864359]
eftersom de va ett bakfall på imonerand 3 cm... i ett badrum som e 3 m långt..  :-[ sen på med spån o golvgips o sen kunde man flyta in golvvärmen... en merkosdtnad på ca 2000 kr...låter inte mycket men lite här o där...
Och ändå gjorde du det själv, va? Hade du anlitat hantverkare för rubbet hade det nog blivit lite mer...[/quote]
Ja de kan man nog säga...Nu jobbar jag förvisso inte lika sanbbt som en yrkesman men jag la ner ca 40 timmar på de.... Det tar längre tid än vad man kan tro att ta upp ett parkettgolv... Om man vill ha kvar stavarna hela ivarjefall..
 
Vad kostar ett nytt badrum - den nakna sannignen!

Jag har tänkt att under denna tråd i oförskönande ordalag beskriva vad allt detta kostade för oss. Dels för att ni ska få reda på hur väl ni gissade och dels för att ni kan få garva lite åt mig som bränner en smärre förmögenhet på mitt badrum. Då kanske ni kan känna er mer nöjd över ert eget deal.

Jag har alltså skrivit på ett avtal med Effect bygg och design i Uppsala (som jag fick rekommenderat av Ekeby bad&kök). Kortfattat kan man säga att de står för allt jobb inkl allt "dolt" material medan vi handlar kakel, klinker, möbler mm. 122000:- ska de ha. Känn på den! Plus 10000 - 15000 för vattendragning som man inte riktigt vet i förväg vad det kostar. Eftersom vi inte köper materialen på ByggMax kommer det nog att dra iväg lite i slutet.

Vi rev ut allt gammalt i badrummet och igår kom byggarna (på utsatt datum!) Sen får vi se hur det går. Nedan visar jag en bild på hur planen ser ut idag...

/Magnus
 
  • Slutplan_2006-03-14.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kom jag med en rätt bra prisbild med andra ord.. :cool: :cool:
 
Hemmakatten
En "skarp" gissning är att ni är uppe i 200´ inkl. badrumsmöbler innan ni är klara...
 
Japp. Kan vara troligt. Nånting åt er andra att garva åt ;)

I veckan har det kommit till lite ändringar. Fläktrör som fanns i väggen måste flyttas, duschen får en liten annan form, blandrafästena som var tänkt till blandarna passar inte PEX-rör osv som adderar lite till kostnaden. Så är det helt enkelt.

Annars flyter det på ganska bra tycker jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.