Hej, jag vet att den här frågan har varit uppe tidigare men eftersom de inlägg jag har har hittat har några år på nacken så ställer jag frågan igen.

Vi ska renovera vårt badrum och har tagit in några offerter samt kollat runt lite själva på inredning. Badrummet är ca 4.5 m2 och vi kommer att lägga klinkers, kakel, golvvärme, spottar i taket, handdukstork, badkar osv. Inget lyx men inte heller billigast enkla från lågprisvaruhusen. Eftersom avloppsstammarna är 50 år gamla byter vi dem samtidigt. Vi kommer även att flytta golvbrunnen en liten bit.

Enligt de fyra offerter vi har fått in kommer det hela sluta på runt 160 000-190 000 kr. Spontant känns det väldigt dyrt. Eller? Vad brukar det kosta att helrenovera ett badrum?
 
Själv byggde jag mitt själv för ca 80000 med bubbelbad, helkaklat, spottar i tak, vattenburen golvvärme, nytt avlopp och vatten samt inredning.
Badrummet är på 2,4X4m=9,6M2 med andra ord. Har gjort allt själv endast haft vvs montör (kompis med egen firma) till att titta så allt är rätt och elektiker (Farsan) som gjort det samma.
 
Ok. Hade du anlitat hantverkare till att göra jobbet så hade du förmodligen landat i våra trakter. Dessvärre känner jag inte att jag har kunskaper eller framförallt tid att göra det själv...
 
har fått offert på drygt 60 000:- för klinker/kakelläggning, sätta tätskikt, in/ur montering av WC och dusch, samt inkoppling av vattenburen golvärme, dvs. förlänga rör och inkoppling av shunt(vi lägger slingorna själv).

Det är alltså mestadels arbete för dessa 60 000:- material såsom bygga upp underlag för tätskikt, lägga in golvvärmeslingorna, inköp av kakel/klinker och badrumsmöbler etc. har vi redan gjort själva.
 
Hej

Ska sätta plastmatta i badrummet och har nu ett par offerter att ta ställning till. Och för att kunna jämnföra så skulle jag vilja veta om någon kan tala om hur stor del ca kan man räkna med är materialkostnad och hur stor del är arbetskostnad. Badrummet är ca 7kvm och vi har valt platsmatta på golv och vägg. Ett totalpris vi fått är 17500:- Någon som vet?
 
". Badrummet är ca 7kvm och vi har valt platsmatta på golv och vägg. Ett totalpris vi fått är 17500:- Någon som vet?"
Vi ska också få plastmatta uppsatt i vårt badrum (när det väl komit så långt), och jag tycker 17500 för 7 kvadrat låter ganska dyrt. Vi har fått ett pris på omkring 300 kr / kvadratmeter inklusive material, så det blir omkring 2000 för vårt golv (på 6 kvadrat), och 8000 för väggarna (de tar ju ut lite extra för trösklar, dörrar o.s.v.), så totalt sett ca 10 000, kanske 11 000 om där blir mycket meckande.
 
Phr34ker skrev:
". Badrummet är ca 7kvm och vi har valt platsmatta på golv och vägg. Ett totalpris vi fått är 17500:- Någon som vet?"
Vi ska också få plastmatta uppsatt i vårt badrum (när det väl komit så långt), och jag tycker 17500 för 7 kvadrat låter ganska dyrt. Vi har fått ett pris på omkring 300 kr / kvadratmeter inklusive material, så det blir omkring 2000 för vårt golv (på 6 kvadrat), och 8000 för väggarna (de tar ju ut lite extra för trösklar, dörrar o.s.v.), så totalt sett ca 10 000, kanske 11 000 om där blir mycket meckande.
Är det ink porslin,blandare, osv så är det väl ok, är det bara mattsättningen+matta så tycker jag nog att ni ska fråga ett par till...
Jag kaklade min wc/ dusch själv , ca 3,5 m2,
Samlade mtrl ett par månader, 900:- för en ny toa t.ex, kampanjpris, 700:- för tvättfat med matsson blandare, 900:- för oras duchblandare, kakel 50:-m2 ( fast det fick jag gratis i form av spill)plus en klinker till golv och "dekor" 3000:- drog ny el också, hela kostnaden stannade runt 8000:- ( ja just det, fick gratis flytspackel också)
 
Priset 17500:- är för matta på vägg och golv och spackel och lim alltså dem mesta fast inte någon inredning. Tack för era tips. Någon som har tips på bra firma i sjöbo/ystad/hörby området så vore jag evigt tacksam.:)
 
Jag har ett snarlikt badrum som du och vill ha samma "utrustning". Jag har tagit in 5 offerter och de har alla legat på mellan 150 000 o 170 000:- för allt. Ändå har jag inte valt några lyxgrejer. Detta är oxså stockholmsområdet.
 
Hej byggde ett badrum för 6 år sedan, yta 4 kvm. Utförde allt jobb själv dvs VVS EL kakling etc kostnad ca 35000:- då. Nu så har jag startat upp nästa badrums project i kåken den här gången i källaren yta 6 kvm, beräknad kostnad bara för för badrums inredningen bubbel/wc/bide,vvs armaturer landar nu på ca 40.000:- sen så till kommer golv väggar tak gjutning etc ca 40.000:- till tror jag, eller vad tror ni?
 
Rogmaa skrev:
Hej byggde ett badrum för 6 år sedan, yta 4 kvm. Utförde allt jobb själv dvs VVS EL kakling etc kostnad ca 35000:- då. Nu så har jag startat upp nästa badrums project i kåken den här gången i källaren yta 6 kvm, beräknad kostnad bara för för badrums inredningen bubbel/wc/bide,vvs armaturer landar nu på ca 40.000:- sen så till kommer golv väggar tak gjutning etc ca 40.000:- till tror jag, eller vad tror ni?
Att då har du valt trendiga grejer...
 
Phr34ker skrev:
". Badrummet är ca 7kvm och vi har valt platsmatta på golv och vägg. Ett totalpris vi fått är 17500:- Någon som vet?"
Vi ska också få plastmatta uppsatt i vårt badrum (när det väl komit så långt), och jag tycker 17500 för 7 kvadrat låter ganska dyrt. Vi har fått ett pris på omkring 300 kr / kvadratmeter inklusive material, så det blir omkring 2000 för vårt golv (på 6 kvadrat), och 8000 för väggarna (de tar ju ut lite extra för trösklar, dörrar o.s.v.), så totalt sett ca 10 000, kanske 11 000 om där blir mycket meckande.
Tyvärr är min erfarenhet att så fort man nämner ordet badrum så blir prislappen dyr, jmfr brudbukett vs. vanlig bukett! Matta är billigare jmft med klinkers. Som jag förstått så är badrumsmattorna dyrare än "vanliga" plastmattor. Jag ska renovera nu senare i vinter och har, liksom du, ett badrum på ca 7 m2. Priset jag fick var 15.000 kr. Men vad ingår i det priset? Ska du riva själv? Spackla? I mina 15.000 ska jag riva lägga nytt golvspån och gipsa väggarna plus spackla allt utom golvet. Vi har valt mattor från Tarkett så det får väl anses som kvalitet. Jag kollade med flera golvläggare och färghandlare och priserna hamna från 15.000-20.000 kronor.

// Marcus
 
Nu har vi kommit en bit till på vägen. Och som det ser ut nu här vi genom att vi gör en del jobb själv så kommer vi ner i pris
Vask/kommod 3900:-
Spegel 1900:-
Högskåp 3000:-
Våtrumsmatta/golv/vägg 3500:-
Spackel 300:-
Mattläggaren 3500:-
Bubbelkar 6500:-
Handukstork 2800:-
Toastol 2000:-
brunn/ snabbbetong 1000:-
El 3000:-
Div 1000:-

Detta gör att vi totalt med allt kommer under 35000:- alltså nästan 10000:- mindre och de pengarna kan jag ha till annant kul eller hur
 
Låter som att de siffrorna är extremt lågt räknat, dv.s allt är billigast möjliga?

Skulle nog öka "Div" till 10.000 istället för 1000.- , det blir ALLTID dyrare än planerat och 1000.- i oväntade kostnader räcker inte långt.

Tänker bla. på VVS, rör, kopplingar, blandare osv.
 
Jag tycker att jag är extremt prismedveten, men 3500 kronor i mtrl till matta och vägg är lite lite räknat! Jag har varit runt hos flera olika matthandlare och bara golvmattan kostar ca 350 kr/km2. Sen är väggmattan nästan lika dyr. Jag räknade med ca 10.000-12.000 i mtl kostnad, vi ska iofs ha är bård också - men 3500 kr? Där tror jag att det kommer gå på mer! Sen måste man förutsätta att det värsta kan hända! Man vet ju inte hur det ser ut under när du börjar riva! Spackel och rör och vvs får du räkna med mycket mer! Bara en sketen pex slang och lite nya rör till balndare är 1000 kronor! Sen ska du ha blandare så är ytterligare ett par tusen...

Men... man ska inte kritesera andra - så jag vill gärna ha rapporter om hur bygger framskrider och om du klarar dig på den budgeten!

//Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.