Ringde till Telia för att få ett ungefärligkostnad på en telefoninstallation, men dom kunde inget säga innan dom skickat ut en gubbe för att kolla vid tomten.
Nu vill jag bara ha ett ungefärligt värde till min kalkyl. Vad har ni andra fått för prisuppgifter?
 
Krävs grävning från din tomtgräns till telebox så räknar Telia med 150:- + moms per meter under normala förhållanden. Ungefär tre gånger så dyrt som om du anlitar en egen entreprenör inklusive material och grävning. Bara det att Telia vägrar att koppla in då..... Dessutom så måste du binda dej till Telia i ett år.
 
Har själv kollat detta med att gräva själv och vad det innebär. Själva grävkostnaden är bara en del, sedan hamnar du i området att juridiskt säkra att få gräva (t.ex. flera markägare), felhantering, vid försäljning av fastighet, dokumentera kabelväg, mm. Det som ingår om Telia eller någon annan opertör skulle ta ansvar är garantier fram till min tomt och att de ansvarar för den helheten.
Däremot så kan du gräva på egen tomt och få mtrl till detta.
 
Jag ringde också till Telia för att få en prisuppgift på vad det skulle koppla in sig. För att få en prisuppgift så skulle de skicka ut en tekniker till platsen och detta kunde ta upp till 5 veckor...

Tack för den Televerket.
 
150kr/meter?! 50kr/meter?!?!?! Det låter VÄLDIGT billigt. Möjligtvis om det är grusväg och lättgrävd jord...
Att få t.ex. fiber nergrävd inne i stan rockar lätt loss på 3000-4000kr/meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.