Jag ska byta en utsliten grundvattenvärmepump.
Har fått offert på 2 olika maskiner.
Den ena med kylmedia 407c och den andra med 134a gas.

Prisskillnaden är ca 10.000:- i favör till 407c maskinen.

Allt annat lika ... värmeeffekt ca 12,5 kW, framledningstemp 65 gr
(Ja, jag vet att 407c gas normalt kommer upp i 55 gr framledningstemp men med ny teknik (ekonomizer? ?) så kommer även 407:an upp i 65 gr).

Jag är närmast bekymrad över framtida service.

Om jag får en mindre läcka så går det alldeles utmärkt att dutta i lite gas på 134a maskinen till en då förhållandevis mindre kostnad.

Om det skulle uppstå en läcka i blandgas-maskinen 407c så måste man tömma ut kvarvarande gas och skicka för destruering och sedan fylla full dos ny gas (ca 1,8 kg) i maskinen.

Jag kan se framför mig en mycket större kostnad för eventuell service på 407c-maskinen.

MEN det kanske går jämnt ut om 407 gasen är betydligt billigare ? :confused:

Trots allt är ju 407c-maskinen 10.000:- billigare och det kan kanske innebära en "gratis" service under maskinens livstid jmnfrt med 134a maskinen.

Vilket val skulle ni gjort och i så fall varför?
 
Finns det ingen kylservice kunnig på forat?
 
Hej
Normalt får man ingen läcka, det som händer är att någon del slutar fungera, ex expensionsventil, glöm gaskostnaden. Det är arbete och ev kompressor som är dyr.
Välkänt märke - billigare reservdelar .

/Rickard
 
roland53 skrev:
Finns det ingen kylservice kunnig på forat?
Kan rekommendera varmepumpsforum.com
Där kan du nog få betydligt fler svar på dina frågor.
 
Riob,
Jag vet mycket väl att man "normalt" inte har läckor i ett kylsystem.
Men jag vet också, efter att ägt olika fabrikat av värmepumpar sedan 40 år tillbaks att det är säljsnack från fabrikanten..

Det uppstår för eller senare en situation där det behövs komplettering av kylmedia.

Eftersom det finns samma komponenter i alla olika typer av värmepumpar så kan naturligtvis dessa komponenter krångla och behöva bytas så som du nämner kompressor, exp.ventil mm.
Detta räknar jag inte med är någon skillnad.
Däremot kan skillnaden vara olika när det gäller valet av storlek på kompressor mm med olika kylmedia.
I mitt fall gäller det att försöka utvärdera en offert från samma fabrikant som erbjuder 2 olika varianter, en med gasen 407c och en med 134a.
Jag utgår från att kringutrustning och byggnadsättet är lika i båda fallen.
Skillnaden i pris är ca 10.000:- till 407:ans fördel.

Uppgiven värmeeffekt och framledningstemp är samma.(i stort sett). För att uppnå detta är 407c:an utrustad med en "ekonomizer".

Vald maskin ska ersätta en utsliten maskin som idag har 134a gas.

Frågan är (med känd nackdel av blandgasen 407c betr. efterfyllning) om prisskillnaden talar till 407c fördel om man tar höjd för framtida service (som förhoppningsvis inte behövs) eller man ska välja 134c och veta att en framtida service är överkomliga i pris (ja, jag vet, kylnissarna är inte blyga att ta betalt oavsett).
Det finns kanske någon annan omständighet att välja den ena framför den andre på grund av t.ex att gasens egenskaper gör att COP blir bättre eller att den ena gasen egenskaper passar bättre i ett typ bergvärme- eller ytjordvärmesystem pga variation på inkommande brine? ?
Inkommande grundvattenflöde är samma i temperatur oavsett och flödet är inga problem i denna anläggning.
 
Redigerat:
Dub361 skrev:
Kan rekommendera varmepumpsforum.com
Där kan du nog få betydligt fler svar på dina frågor.
:) Har även lagt ut en krok i det forat men underskattar inte BH medlemmarna där det också finns mycket kunskap och erfarenhet. (y)
 
A
okay
servicetekniskt är R134A mycket enklare och roligare att hålla på med
R407A ter sig väldigt omodernt i mina ögon synnerhet i värmepumpar.
407F däremot...
 
407a ska tydligen fasas ut 2020 så det är väl inte något att satsa på kan jag tänka, men min offert gällde 407c.
Den ska väl inte fasa ut eller.??
 
Även 134-maskinen måste tömmas för att kunna reparera ett läckage. Man duttar inte i lite efterhand som det läcker om man är en seriös reparatör.
Likaså behöver båda maskinerna tömmas om man ska byta någon komponent som ingår i kylkretsen, t ex expansionsventil.
Prisskillnad mellan de olika köldmedierna har jag tyvärr dålig koll på
 
En blandgas som 407c består av olika molekyler med olika vikt.
Vid en läcka så vet man inte exakt vilken molekyl som försvunnet men högst troligt den molekyl med lägst vikt. Vid en efterfyllning så kan maskinen möjligen få oväntade problem eftersom blandningen blir okontrollerat annorlunda.
Av den anledningen bör/ska man fylla på helt ny gas och då destruerar man den gamla resterande gasen.
Allt detta medför en extra kostnad jmfrt med 134a gasen som utan problem kan efterfyllas utan ovan nämnda nackdelar.
Givetvis så ska man reparera eventuella läckor innan ny fyllning oavsett vilken maskin man har.
Skillnaden är att man kan tömma 134:an och återfylla samma gas igen + eventuell merfyllning utan att riskera de driftsproblem som en 407c gas kan åstadkomma.
Men hur stor är denna merkostnad för en service på en 407-maskin vet jag ej och försöker utröna.
Det är kanske jämnt skägg eller kanske 2000:- eller 5.000:- dyrare för 407a maskinen om man har 1,8 kg gas totalt i maskinen ? :confused:
 
Redigerat:
A
Alla köldmedel med GWP över 2500 försvinner då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.