Vi har fått fakturan från grävaren och han debiterar 850:- plus moms i timmen för en 15tons hjulgrävare.

Är inte det i mesta laget eller vad tycker ni?

Han har dessutom debiterat 79 timmar...... :(
 
  • Gilla
Domarn84
  • Laddar…
Har fått pris på 550:- + moms för Volvo Ew200 (hjulgrävare i 18-20 tons klassen) från två olika håll.
Tyckte det blev för dyrt och har nu köpt en Åkerman H7 istället.
 
Jesca_j skrev:
Han har dessutom debiterat 79 timmar...... :(
Hur mycket har han kört då??
 
Förmodligen 79 timmar....

De grävare jag pratade med sade att 1-1½ vecka var normalt för ett "standardhus" inkl dränering & VA.
 
men har han kört 79 timmar och gjort det väl/bra så är väl iallafall det inget at sura över.......
Tycker dock att 850 pix/helvarv låter mycket, runt femhundringen ligger dom som jag känner till.
 
  • Gilla
Domarn84
  • Laddar…
Det var timpriset jag blev lite konfunderad över, antalet timmar får jag hoppas stämmer även om det låter mycket för grävandet till en grund.

Jo jag kikade lite här och såg priser kring 550:- plus moms.

(Grävaren jag hade till ytavtäckningen, 45-tons bandgrävare nöjde sig med en femhundring i timmen).

Har hjulgrävare högre timpris än bandgrävare?
 
  • Gilla
Domarn84
  • Laddar…
Jag har en 15 tons hjulgrävare och tar 600:-/tim +moms
 
Små grävare är oftast dyrare i timmen eftersom dom har färre fakturerade timmar per år pga att dom oftast står still mycket, spec på vintern.

Men 800 var dyrt tycker jag om det inte inkluderade lastbil, minidumper hydraulhammare osv??
 
Mikael_L
Fast en 17ton hjulgrävare är dyrare i inköp än en 17ton band? då borde en sådan ha högre timkostnad men lägre etablering om man kan hjula den till jobbet..
 
  • Gilla
Domarn84
  • Laddar…
Jo 850 + moms lät dyrt. själv tar vi ca 650 + moms för motsvarande hjulgrävare.
 
Syrran hade en 7-tons bandare hemma hos sig i Kungsbacka. Han tog 750 + moms.
 
Mikael_L
Tossegubbe skrev:
Fast en 17ton hjulgrävare är dyrare i inköp än en 17ton band? då borde en sådan ha högre timkostnad men lägre etablering om man kan hjula den till jobbet..
Ja är den dyrare i inköp så borde det vara så.
Men borde inte en lika stor bandare vara dyrare i inköp.:confused: Ett bandaggregat känns ju som att det skulle vara dyrare att både utveckla och bygga ihop, då det består av så många fler delar.
Man lär sig nytt hela tiden.
 
  • Gilla
Domarn84
  • Laddar…
Nope, hjulare är i stort sett alltid dyrare. Mer en servicemaskin med alla funktioner.
 
En hjulgävare har mer avancerade saker än en bandare, bandaren har eg bara två hydraulmotorer medans hjularen skall ha växellådor, drivaxlar, bromsar, styrning, stödben mm mm
Dessutom har hjulmaskinen högre underållskostnad med däck osv.

Ni som fått höga timkostnader, är ni SÄKRA på att inget mer ingick i det priset då? Min erfarehet är att det oftast är så när ngn fått ett onormalt högt pris så visar det sig att entrepenören hade en lastbil, minidumper, padda osv stående där med för att snabba på materialtransporter osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.