Undrar vad det kostar att anlita en arkitekt för att taga fram en skiss över huset?

Eller snarare hur mycket tar de i timmen och hur många timmar kan det taga?
 
Arkitekter kostar från 6-700 kr/timme och uppåt. Exkl. moms.

Finns en hel del trådar här på forumet om vad folk betalat och vad de fått för det. Verkar handla om allt från ca 15' och uppåt!

mvh
 
Ok.
Tack.
 
Hemmakatten
hurk skrev:
Verkar handla om allt från ca 15' och uppåt!
Jag skulle nog vilja påstå att priset blir "... och uppåt". 15' låter extremt lite och om du får något ritat för det priset kan det knappast inkludera bygglovshandlingar.
 
Jag nämnde inget om teknik. Bara arkitekturen. Typ planlösning + fasader. Resten fixar konstruktören. Tror jag :S
 
Nej visst. 15 är väl ungefär vad det blir för ren uppritning av något som i princip är färdiglöst.

Tycker oftare det känns mer intresant att prata tid istället för pengar. 50' är en del pengar, men betänk vilken bra villa man kan få på två veckors arkitektarbete!
 
Visst visst. Och ännu finare på två månader :D
 
Hej
En kompis till mig tog hjälp av en firma som inte använder "riktiga" arkitekter. Tror han gav under 400:-/h. Han fick bla hjälp med skisser för planlösning etc. Sen fixade de Bygglovshandlingar oxå.
Enligt honom var det kanon bra...

Mvh Wasa
 
kring 5000 beroende på hustyp.
 
Vi tar 950:-/timme.
 
Oj vilken skillnad i pris det verkar vara mellan olika arkitekter! Den som vi pratade med i Stockholm skulle ha 100 000:- för att ta fram bygglovs ritningar från vår ganska klara skiss! Vi sa nej då det kändes för dyrt med tanke på det jobb som återstod att göra.
 
sustuss skrev:
Oj vilken skillnad i pris det verkar vara mellan olika arkitekter! Den som vi pratade med i Stockholm skulle ha 100 000:- för att ta fram bygglovs ritningar från vår ganska klara skiss! Vi sa nej då det kändes för dyrt med tanke på det jobb som återstod att göra.
Bygglovs ritningar eller med konstruktions ritningar och beräkningar?
 
En arkitekt skulle jag säga tar minst 100' men mer vanligt uppåt och kring 200' för att rita ett hus från ingenting, inklusive konstruktionsritningar. Självklart varierar det sedan både upp och ner beroende på vem man anlitar, vad man ritar, storlek, utformning etc.
 
Ni ska också vara medvetna om att privatpersoner inte är "drömkunder" för de flesta arkitektkontor. Säger man att gränsen är 100 tkr så understryker man som arkitekt att
1. Ett kvalificerat, seriöst jobb tar tid, och det är det jag som arkitekt är intresserad att hjälpa dig som kund med.

2. Jag inte är intresserad av att "...rita rent...", "...bara skissa lite lätt..." eller vad det nu kan heta. Är det "i princip" redan klart, eller som i 95% av fallen, små variationer på typhus, kan man med fördel vända sig till en gymnasieingenjör eller motsvarande.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
O
Kaiser_Franz skrev:
Ni ska också vara medvetna om att privatpersoner inte är "drömkunder" för de flesta arkitektkontor. Säger man att gränsen är 100 tkr så understryker man som arkitekt att
1. Ett kvalificerat, seriöst jobb tar tid, och det är det jag som arkitekt är intresserad att hjälpa dig som kund med.

2. Jag inte är intresserad av att "...rita rent...", "...bara skissa lite lätt..." eller vad det nu kan heta. Är det "i princip" redan klart, eller som i 95% av fallen, små variationer på typhus, kan man med fördel vända sig till en gymnasieingenjör eller motsvarande.
Dom finner jobbet så tråkigt och simpelt att det är okej att göra om dom får 100' . Dom vill alltså inte ha jobbet men för den summan är det okej...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.