Hej!

Har precis börjat kolla lite på det här med att bygga hus. Tittade lite i Älsbyhus katalog på webben och där står ju till och med priser och allt, smart drag!

Nu till min fråga! Om jag får tag i tomt och anslutning till vatten och avlopp för 200', samt väljer ett "nyckelfärdigt" hus för 900', vad är det som tillkommer. Enligt Älsbyhus fixar de ju grunden med men det har jag förstått att riktigt så enkelt är det inte.

Hur som helst, vad kan jag räkna med mer för kostnader?

Mvh Andreas
 
Räkna med kostnaden för bygglov och alla avgifter hos banken också.
 
Schaktning och förarbete för grundmonteringen ingår heller inte, för oss som just håller på att bygga så är de olika avgifterna och schaktning osv, ungefär lika dyrt som själva huset. tror vår hussats kostade 890kkr och vårt bygge hamnar på ungefär 1800kkr...
Trist, men då har vi nog räknat in allt, och vi har inte gjort något själva alls med grävning och liknande.
du kan läsa lite mer på www.rich.nu
 
Hej Andreas!

För det första; är du säker på att 900tkr var nyckelfärdigt? (min erfarenhet är att bara material satserna kostar från 800tkr...sen brukar entrepenaden kosta lika mycket (eller mer). Framförallt brukar notan för markarbete (schakt/spräng/fyllning) och gjutning av platta sluta betydligt högre än vad som inledningsvis anges av tillverkarna (lägg till några h-tusen i buffert).

Bortsett från ovanstående varningar ;), här kommer några kostnadsposter som du bör kolla upp:

- Lagfart: 1,5% av köpenskilling + 860kr

- Pantbrev om du måste låna: 2% av lånebehovet

- Bygglov: 20000-40000kr
- Ev. nybyggnadskarta: C:a 5000kr ?
- KA (kvlitetsansvarig): 15000-20000kr
- El-/teleinstallation: 20000-30000kr
- Vatten och el under byggtiden samt kontainer mm: 10000-30000kr
- Tomtplanering: ?kr

- Ev. tillval...larm?, multimedia? mm

Posterna ovan är i alla fall sånt som jag tagit med i min egen kalkyl. Kostnaderna bygger på egen kontakt med olika parter samt vad som skrivits i forumet...(uppskattade siffror från min egen kalkyl som gäller bergbunden tomt i Nacka kommun, Stockholm).

Hoppas du fick svar på åtminstone någon fråga :)

MVH Andreas :surprised:
 
Studenten skrev:
För det första; är du säker på att 900tkr var nyckelfärdigt? (min erfarenhet är att bara material satserna kostar från 800tkr...sen brukar entrepenaden kosta lika mycket (eller mer).
När det gäller Älvsbyhus så är priserna på nyckelfärdigt hus. Det tillkommer inget för själva huset egentligen. Vad som tillkommer är allt annat runtom (schaktning, grunden, alla bankavgifter..) ::)
 
Har för mig att det tillkom en kostnad för att bygga huset... Det huste vi kollade på hamnade på ca 1,8 med garage. Tomten kostade 250000..
 
I min kommun hade det ungefär blivit följande totalpris:

Hus 900"
Tomt 10" (billigt!)
Anslutningar VA & El/tele 100"
Gräv & Shakt 50"
Lagfart & pantbrev, räntor ca. 35"
Bygglov, nybyggnkarta, utsättning: 15"
Byggherrekostnader (KA, container mm): 20"

Totalt:1 130 000 :-
 
Jag skall köpa en tomt i Tyresö. Har idag träffat Älvsbyhus som gav mig ett pris på 320 000:- för markarbete, inklusive sprängning.
I det arbetet inkluderas schaktning, utgrävning, VA dragning från tomtgräns, EL dragning från tomrgräns, Skapande av väg, Igenfyllnad efteråt.

Eftersom det inte framgår i alla trådar jag sett i detta forum, om de markarbetskostnader på 150 000:-  som nämns så kanske dessa kostnader är endast för att schakta runt själva huset.

När 150 000 nämns tillkommer då sedan VA Anslutning etc??
10000 för en tomt, låter bra. Vår kostar 930000:-

mvh
Roger
 
Roger: Har du en extremt bergig tomt? Annars låter det ganska mycket för markarbetet.

mvh
David
 
Det är lite min känsla också.
Det är 30 meter att dra rör upp till huset, där huset skall stå är det i stort sett platt utom precis i bakkant på huset så att säga.

Jag har ingen egen erfarenhet om vad själva schaktningen kring huset kostar, med återfyllning etc.
Vi skall bygga ett Höner, 100kvm bottenvåning.

Vi bygger i Tyresö, Stockholm. Finns det någon som byggt med Älvsbyhus i Skogås?
/Roger
 
Roger : Vart i Tyresö skall du bygga ?

Skall själv bygga hus i Tyresö - Gimmersta i vår.
 
Hej M@ze och alla andra.
Jag ljög lite igår, det är 290 000:- i markarbete och 30000:- för byggledare. Fick kalkylen idag.

I 290 000:- ingår

Vi kommer att bygga i Strandområdet, bygger du Älvsbyhus M@ze ?
/Roger
 
Roger : Aha ok, nej vi kommer bygga ett Trivselhus nere i Gimmersta .. Höger i Tyresö Strand rondellen.
 
Är det på tomten som kostade 2500000?

/Roger
 
Roger :

Hehe .. nej inte den sjötomten, han som köpt den skall bygga och jag vet inte om han river den gamla kåken som står där nu.

Det är i samma område, lite innan den tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.