Hej på er!
Tänkte kolla en grej med er, om det är någon som har en kvalificerad gissning eller kanske själv fått samma arbete utfört nyligen.

Det är så att vi ganska nyligen la om vårat tak och då även passade på att fixa nytt nederbeslag på skorstenen och en stospanna till fisutblåset.

Vad skulle ni säga att ett sånt arbete borde kosta? Material och arbete.

Har själv dålig koll på standardmått mm när det kommer till skorstenar (om det finns), men våran är väl gissningsvis en meter * 70-80cm.

Han skulle skicka en faktura (Fick inget pris innan utan bara ett "Då fixar vi ett bra pris om du känner *****", så godtrogen som man är så går man med på det) som jag tycker lät väldigt saltad. Men då jag inte hade koll på kostnaden så kunde jag ju inte säga mycket mer än "Oj, det lät mycket".
Vore tacksam om någon/några som har kunskap kunde ta sig tid så man har lite kött på benen vid en eventuell diskussion.

Med vänlig hälsning,
Yxskaftet
 
  • Gilla
Isacp
  • Laddar…
Hej

Jag fixade en kåpa till skorstenen(normalstor villa) och en plåtkrans mellan papptaket och skorstenen. det gav jag 5000:- för. Tyckte det var ett helt ok pris.
mvh
Michael
 
vi fick följande på offert:
Tillval: Ny inklädnad av skorstenen
Helinklädnad inkl underbeslag, helbeslagning samt huv/kåpa på toppen
Pris före
rotavdrag
Materialkostnad
Arbetskostnad
Pris efter
rotavdrag

12 900 kr 1 900 kr 11 000 kr 7 400 kr

vi avböjde.
 
Tack för era svar.

Han sa nämligen att det kostade strax över 16000, men efter lite strul från deras sida med mycket väntetid så skulle han skriva ner den en tusenlapp och ta det mesta som arbetskostnad. Så efter rotavdrag skulle min del vara 7500kr. Hur detta nu kan vara ett "kompispris" förstår jag inte.
Det blir helt enkelt till att bestrida den fakturan.
 
Bestrida den blir nog svårt. Det är inte ocker-dyrt och du borde frågat innan vad det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.