hej vilken nonsens fråga snälla du du måste specifiera dig hur många uttag stort hus osv..
arean, avsäkringar, är det ett nybygge eller renovering.

// Goerana
 
senastevillan är elen uppe i drygt 800 000 :- och rullar fortfarande.....
villan innan den gick på 40 000:- ???
beror liksom på ....
du får nog speca dig lite mer !
 
Frågan är väl om du får nån nykter elektriker att koppla in samt besiktiga det du gjort överhuvudtaget.

Ring elfirman FÖRST för att kontrollera om han går med på att ni drar allt själva.
 
Det är inte bara att hitta en elektriker som kommer och vill göra slutklämmen dessvärre. Finns ju en risk att han ser att arbetet ni lagt ner inte är helt okej, och då vill han förstås inte ta nåt ansvar.
En elektriker vill troligen vara "med" på mer arbeten än det du tänker dig.
 
Hej att få en elektriker med behörighet intyga att det arbete du eller någon annan gjort kan vara mycket svårt, då han riskerar sin behörighet om det nu ev, händer något..

//Goerana
ps: har för mig att detta diskuteras i tidigare tyrådar..
 
Hej igen ang offerter osv så gjorde vi så att vi kom överens om timpeng, sedan kollade vi upp timmarna och jag vet hur lång tid det tar enligt EL;s ackord lista att installera ett uttag osv,

mvh// Göran Å
 
Jag har en elektriker som skall komma och hjälpa mig med elen i verkstaden. Det är ungefär 50-60kvm per plan (två plan). Jag resonerade som så att det inte går att sätta för många uttag, så jag har ganska friskt med vägguttag, takuttag, 3-fas i verkstan, några utomhusuttag osv. Han beräknade att det skulle gå på ungefär 15.000kr inkl. material (som utgör den största delen av kostnaden). Då drar jag rören själv och förbereder allt för honom så han 'bara' behöver dra kablarna i rören och koppla det till centralen. Kan tillägga att centralen står väldigt centralt och bra till, så det kommer inte bli speciellt mycket bök.

Som jag förstått av inläggen här så kommer jag nog inte billigare undan än så. Annars verkar det väldigt varierande på vart man bor, hur mycket el det handlar om, vart man köper materialet, ifall man låter elektrikern göra precis allt dvs planera, dra rör och dosor samt dra kablarna i rören och koppla in det hela. Planering och rördragning tar ju en hel del tid. Att dra själva kablarna tar nog inte så fruktansvärt mycket tid.

Problemet är väl om man som helt novis skall börja tänka ut hur man skall planera det hela med strömbrytare, trappkopplingar osv. Har man inte gjort det förut är det svårt att veta hur mycket kabel man kan trycka igenom varje rör och hur man skall dra det på smidigaste (läs kortaste, samtidigt som man följer vissa normer) sättet.

Kan tillägga att jag inte är speciellt kunnig, men lite rör skall jag nog kunna få ihop. Självklart kollar elektrikern igenom det hela innan jag börjar sätta igen väggarna.
 
RilleRock
Och det är en behörig elektriker som gör det?

 
Ja, han är behörig. Men som sagt, jag skulle nog inte kunna komma billigare undan. Det är lite kompispris. En gammal god vän till min kära granne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.