Ponera att jag köper ett hus för mellan 200.000-300.000 någonstans i Jämtland, tex norr om Östersund (inte de riktigt populära turistområdena alltså). Jag betalar för huset kontant, så några lån blir det inte tal om. Vi säger att huset är på ca 100 kvadrat, och tomten på ca 4000 kvadrat.

Ponera vidare att jag bara bor i huset vissa perioder varje år. Kanske sammanlagt 2 till 4 månader per år. Ibland mer, ibland mindre. Vad kommer huset att kosta när det bara står där under de 8 till 10 månaderna som det inte används? Vad jag vet måste man betala el, fastighetsskatt och försäkring. Så ungefär, i stora drag, hur stora utgifter blir det per år? Är det förutom dessa kostnader någon annan utgift som tillkommer?

Tacksam för svar!
/S

UPPDATERING:
Ok, för att ta ett exempel nosade jag upp det här huset: http://bostad.lansfast.se/Beskrivnin...5C&typ=CMVilla

Kan ni, baserat på all info som finns på mäklarsidan, ge en ungefärlig idé om vad det skulle kosta att ha det huset stående helt tomt ett helt år, med bara de allra mest basala kostnaderna som krävs. Förstår att utgifter varierar från kommun till kommun, men är på jakt efter ett högst ungefärligt värde.
 
Redigerat:
Värdeminskning.
 
Är inte intresserad av att sälja huset när jag väl köpt det, så värdeminskningen tar jag inte hänsyn till. Men en bra poäng dock.

Det jag skulle vilja veta är den ungefärliga aktiva kostnaden för mig när jag äger huset men har det stående tomt.
 
Uppvärmingskostnaden skiljer ju mycket beroende på uppvärmning.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Glöm inte underhåll, sedan tycker jag att du ska räkna på alternativkostnaden för kapitalet du stoppar in. Minst 3%.
 
För att få ett bra svar behöver vi veta mer parametrar:
När skall du bo där, sommar-vinter, långa perioder eller bara veckoslut och semester?
Hur värms huset upp? Skulle det gå att ha huset med underhållsvärme under tiden du inte är där eller måste det vara fullvarmt hela tiden?
Hur gammalt är huset, isoleringsstatus?
När du säger ingen värdeminskning, menar du då att du inte heller kommer utföra eller bekosta ngt underhåll på huset?
 
Jag har ju svårt att se att någon annan än du själv kan beräkna hur mycket det kostar. I husets objektbeskrivning brukar det finnas en uppskattad driftskostnad. Iofs antagligen baserad på att det är bebott, men använd det som bas.
Avlopp, vatten, sophämtning?

Vilka perioder skall du bo där? På vintern brukar det drösa ner en massa vitt skröfs där, som måste tas hand om för att man skall komma in/ut.
 
O
Fasta kostnader är försäkring, sophämtning, ev. sammfällighetsavgift. elen (där varierar kostnaden beroende på hur du använder huset.) fastighetsskatten.
 
Sophämtning, vatten, avlopp osv osv

Men totalkostnaderna hamnar mellan 1000 upp till 7000kr/ månad med den bristfälliga info du ger.
 
Jag har inte spanat in något speciellt hus ännu. Detta frågar jag bara av rent intresse än så länge. Men säg att det är elvärme, att jag struntar i att låta det plogas på vintern, plus att jag låter det stå tomt ett helt år.

Måste man betala sophämtning om inga sopor finns att hämta?

Varför skall avloppskostnader räknas in om jag inte använder huset? Är det en årlig avgift på sådant också? (Jag har aldrig ägt ett hus tidigare, så jag har många dumma frågor).
 
Du får betala avlopp och vatten året runt, även sophämtning.
 
Avloppskostnaden baseras på vattenförbrukning (oftast). Så förbrukar du inget vatten blir avloppet lägre.. Finns fasta avgifter som antagligen alltid kommer med oavsett förbrukning, jämför med telefonabb, du måste betala de fasta kostnaderna fast du aldrig ringer..

Sopphämtningen kostar även om det inte finns soppor, där får du kolla med den kommunen huset kommer ligga i, det finns i min kommun olika avtal man kan ha, liten eller stor sopptunna, 1, 2 eller månads tömning osv..
 
Många av dina frågor om avgifter är något som skiljer mycket från kommun till kommun. Vissa tillåter "sommarsopor" och tar ingen avgift på vintern. Vatten o avlopp beror lite hur du kommer att bo. Är det utanför samhällen så får du själv ordna med vatten och avlopp. Regler för hur en avloppsbrunn skall vara utformad kan komma att ändras. Då får du själv bekosta den saken.
Nimajneb är nog den som kommit närmast kostnaden för ett sådant hus, när det inte finns någon uppgift om var det finns mm mm.
 
Möjligheterna till det varierar från kommun till kommun, men du kan ansöka om uppehåll i sophämtningen men detta är ofta förenat med en handläggningsavgift så det lönar sig normalt inte om det är kortare uppehåll.

Ahhhh; Thomas33 var snabbare på avtryckaren...
 
Gå in på en mäklarsida o titta på fritidshus i din prisklass i Jämtland så får du även där ett hum av vad driftskostnaderna ligger på. Men grundprincipen är att dyrare hus har lägre driftskostnad än billiga hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.