Vi ska bygga nytt garage här såsmåningom, troligtvis nästa år, nu försöker jag göra en liten budget för det, Det ska vara ett dubbelgarge med liten förrådsdel. jag har tittat på Lundqviststrävaru, och funderar på storleken 7,3*8,5, eller 7,3* 9,7. Hur räknar man ut vad en platta till det kostar, om man gör det själv, eller anlitar någon.
 
En betongplatta kostar kanske 800 - 2000/m². Det beror tex på hur mycket det behöver grävas, hur mycket fyllnadsmassor som behövs, hur mycket isolering du har och naturligtvis hur mycket du gör själv.
 
Här kan du få ett räkneexempel från mitt bygge på 64 m² (utvändigt, 50 m² invändigt):
  • Singel - 9000 SEK (24 m³ eller 34 ton inkl. hemkörning)
  • Dräneringsrör, dagvattensrör och annan VA - 4000 SEK
  • Isolering - 7000 SEK (21 balar cellplast gav 20 cm tjocklek)
  • Kantelement - 7000 SEK
  • Fiberduk - 1000 SEK
  • Armering - 2500 SEK (Nät, distanser, stål)
  • 7 m³ betong - 10000 SEK
Summa: Runt 40500 SEK

Vilket omräknat blir cirka 630 SEK per m². Ganska lågt, men då gjorde jag allt själv utom att blanda betongen, den beställdes med snabel-bil. Tillkommer gör givetvis hyra av diverse maskiner, som padda och annat.
 
Min garageplatta (7x12) kostade ca 360:-/m3

19 cm markisolering
12 cm gjutning
5 cm markisolering på kantbalkens utsida
Vattenburen golvvärme
etc etc....
 
pipewelder skrev:
Min garageplatta (7x12) kostade ca 360:-/m3

19 cm markisolering
12 cm gjutning
5 cm markisolering på kantbalkens utsida
Vattenburen golvvärme
etc etc....
kan du speca lite för jag är intresserad av ett på ca 8*10
med golvvärme i halva garaget/förrådet.
man skall inte ha golvvärme där bilen står pga då avdunstar vattnet uppåt på bilen och rostar bättre med luft/luft
 
man skall inte ha golvvärme där bilen står pga då avdunstar vattnet uppåt på bilen och rostar bättre med luft/luft[/QUOTE skrev:
Intressant synpunkt. Har du dock tänkt på att det snabbare torkar upp under bilen ifall golvvärme är installerat?
 
Allt handlar om till vilket pris man kan köpa materialet.
Jag har verkligen ringt runt och köpt där det varit billigast. Om du vill få det så billigt som möjligt så föreslår jag att forma egna kantbalkar, isolera dessa under och på sidorna, och bocka armeringsjärnen själv. Där finns en hel del att spara in pengar på. Dräneringsrören köpte jag via annons på blocket - de var nära till hands att hämta och helt nya. Avloppsränna tillverkade jag själv i rostfritt av rör som jag hade sedan tidigare.

Eftersom jag har för lite erfarenhet att få en bra yta vid gjutning så anlitade jag en betongarbetare i byggbranschen, med vibrobalk, helikopter, sloda och sånt. Resultatet är till belåtenhet. Material till golvvärme köpte jag på ett och samma ställe till konkurrenskraftigt pris. Summan räknade jag fram förra året då plattan blev klar och då kom jag fram till ca 30000:- Visst kan jag ha glömt nåt när jag räknade men i så fall är det högst några tusingar till.
 
Xiter skrev:
Intressant synpunkt. Har du dock tänkt på att det snabbare torkar upp under bilen ifall golvvärme är installerat?
det som dunstar av golvet fastnar på en kall bil, du har ingen luftström som blåser runt.
en carport är bättre att ha en bil i pga att det cirkulerar mer runt bilen då.
men du har rätt att det torkar upp på golvet fortare.men var fastnar fukten.
jag vill oxå ha golvvärme, gott att ligga/ sitta på om man mekar mm. men det finns ju papp isåfall om bilen kan hålla längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.