M
Hej,

vi bor i ett gammalt hus där elen byggts på och byggts på genom åren. Idag sitter "elcentralen" med 4 proppskåp på en skiljevägg i en korridor på ovanvåningen. Vi vill stärka upp mellanbjälklaget för att bygga en tvättstuga och sambon misstänker att vi för det måste ta bort skiljeväggen för att kunna genomföra arbetet. Det skulle innebära en flytt av elcentralen. Antingen temporärt under arbetet, eller permanent. Företrädesvis skulle vi efter arbetet är genomfört gärna sett att centralen satt på andra sidan av den vägg där den sitter idag.

Så min fråga är.... Vad kostar det att flytta en elcentral?
 
Beror såklart på hur mkt som behöver göras om.
Och skicket/ standard på ert elsystem

Mkt svårt att svara på...
 
Killgissar 20 000kr ink mtrl.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Lite bilder m.m. Gör att du kan få en bättre gissning. Nu är dina fråga ställd ungefär som ”vilken är min favoritfärg?” ;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
P P-son83 skrev:
Beror såklart på hur mkt som behöver göras om.
Och skicket/ standard på ert elsystem

Mkt svårt att svara på...
Hehehe. Elsystemet är påbyggt i otaliga omgångar. Det finns riktigt riktigt gamla kablar och relativt nydraget från 2019. Huset byggdes slutet 1800-tal/början 1900-tal. Daterat 1909 och tillbyggnad 1923. Så ett mish mash av kablar av varierande kvalitet. Och huset bestod en gång av tre separata lägenheter.

Bonusfråga.
Någon som vet varför centralen sitter på ovanvåningen på motsatt sida av huset där elen kommer in? Nästintill all el är utanpåliggande.
 
M
J Johan456 skrev:
Lite bilder m.m. Gör att du kan få en bättre gissning. Nu är dina fråga ställd ungefär som ”vilken är min favoritfärg?” ;)
Haha det är sant. Klart vi kan lösa bild. En min. Brb
 
M
Här har ni själva "centralen".
 
  • Elektriska säkringsskåp och strömbrytare på en vitmålad vägg, med synliga kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S
M Miscela skrev:
Här har ni själva "centralen".
30k gissar jag på, högst killgissat
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S
M Miscela skrev:
Här har ni själva "centralen".

Det beror helt på vad du vill ha för standard. En elektriker kan göra en helt acceptabel flytt för kanske 10-15k men vill du ha en snygg flytt kanske det går på 30-40k

Jag är elektriker själv och hade gjort en snygg flytt, men då är jag också medveten om att den kommer ta mig måååånga timmar extra jämfört med att bara skarva de som måste skarvas osv.

(edit)
Jagå ångrade mig. Det kommer inte gå att göra för 10-15k. Centralerna bör ju verkligen bytas ut till en normkapsling med plats för alla säkringar i samma kapsling, och när man ändå håller på så kommer elektrikern (med all rätt) att rekommendera installation av jordfelsbrytare
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
M
S SueCia skrev:
Det beror helt på vad du vill ha för standard. En elektriker kan göra en helt acceptabel flytt för kanske 10-15k men vill du ha en snygg flytt kanske det går på 30-40k

Jag är elektriker själv och hade gjort en snygg flytt, men då är jag också medveten om att den kommer ta mig måååånga timmar extra jämfört med att bara skarva de som måste skarvas osv.

(edit)
Jagå ångrade mig. Det kommer inte gå att göra för 10-15k. Centralerna bör ju verkligen bytas ut till en normkapsling med plats för alla säkringar i samma kapsling, och när man ändå håller på så kommer elektrikern (med all rätt) att rekommendera installation av jordfelsbrytare
Ja som det är nu finns jordfelsbrytare bara för den nya då kopplat till tvätt, torktumlare och golvvärme i badrum om jag förstått det rätt. (Jag kan för lite om saken, sambon vet mer).
 
Ni vill ha den på samma ställe men vänd åt andra hållet när ni är klara? Ok. Låt den då sitta kvar i en bit vägg. Ni kan alltså såga runt centralen och låta en bit vägg med centralen hänga från taket. Jag hade då förankrat den väggbiten med några L-vinklar och några reglar i taket innan ni sågar så att den inte trillar ner.

Sen får ni göra det som behöver göras, bygga det ni kan av väggen sen riva elen, bygga klart väggen och montera elen på andra sidan väggen.
Elmaterial går på cirka 8000kr
En elektriker värd namnet löser det på 16h.
Räkna med 20.000kr för förslagen lösning minus ROT-avdrag på cirka 3000kr.

Att elcentralen sitter där den sitter beror på att huset byggdes utan el. När huset sedan elektrifierades så anslöts det med luftledning, luftledningen kom sannolikt in i närheten av där befintlig central sitter. Kanske kan du se spår av detta på fasaden?
 
  • Gilla
Öckeröhus och 10 till
  • Laddar…
M
J Johan456 skrev:
Ni vill ha den på samma ställe men vänd åt andra hållet när ni är klara? Ok. Låt den då sitta kvar i en bit vägg. Ni kan alltså såga runt centralen och låta en bit vägg med centralen hänga från taket. Jag hade då förankrat den väggbiten med några L-vinklar och några reglar i taket innan ni sågar så att den inte trillar ner.

Sen får ni göra det som behöver göras, bygga det ni kan av väggen sen riva elen, bygga klart väggen och montera elen på andra sidan väggen.
Elmaterial går på cirka 8000kr
En elektriker värd namnet löser det på 16h.
Räkna med 20.000kr för förslagen lösning minus ROT-avdrag på cirka 3000kr.

Att elcentralen sitter där den sitter beror på att huset byggdes utan el. När huset sedan elektrifierades så anslöts det med luftledning, luftledningen kom sannolikt in i närheten av där befintlig central sitter. Kanske kan du se spår av detta på fasaden?
Tack för kreativ idé och bra förklaring på varför den sitter där den sitter. Vet inte varför jag inte tänkte på detta själv haha. Men varför sitter elmätaren på andra sidan huset tror du?
 
M Miscela skrev:
Tack för kreativ idé och bra förklaring på varför den sitter där den sitter. Vet inte varför jag inte tänkte på detta själv haha. Men varför sitter elmätaren på andra sidan huset tror du?
Mätaren sitter nog där elen kommer in i kåken.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Mätaren sitter nog där elen kommer in i kåken.
Yes. Det stämmer. Elen korsar tomten, rundar huset och in på hörnet i norr. Elcentralen sitter i söder i skarven mellan huset byggt 1909 och 1923, på våning 2.

Men om elen ursprungligen kom in i huset via luftledning när elen togs i bruk. Borde då inte elmätaren ha hamnat på ungefär samma ställe som centralen enligt logiken från johan456? För elen kommer till fastigheten i söder. Onödigt oåtkomligt för nätägaren förvisso med mätare inomhus, men inte helt ovanligt... logiskt i mitt huvud? Eller tror ni att man flyttat mätaren när man grävde ner kablarna? Eller vilket steg i historien är det jag missar?
 
Elmätaren satt troligen inomhus på ovanvåningen från början, det var kanske tre stycken till och med...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.