Hej på er.

Har idag en Östberg Heru 75S som helt lagt av ( har mailat Östberg för tips) Men om jag måste byta den helt, vad kostar det mellan tummen och pekfingret att få ett nytt FTX aggregat från Östberg installerat. Någon som gjort detta precis?

Aggregatet ska klara en villa på 120kvm.
 
Kolla tex på Soliduct vad ett nytt aggregat kostar. Mkt lätt att byta själv, med största sannolikhet passar rören från gamla aggregatet in.
 
O olotor skrev:
Kolla tex på Soliduct vad ett nytt aggregat kostar. Mkt lätt att byta själv, med största sannolikhet passar rören från gamla aggregatet in.
Satt precis här och tänkte att jag kanske skulle göra det själv… och som du skriver sitter säkert rören på samma ställe på ett nytt aggregat.

Hur ska man tänka kring flödesnivåer vid varje rum?
 
O olotor skrev:
Kolla tex på Soliduct vad ett nytt aggregat kostar. Mkt lätt att byta själv, med största sannolikhet passar rören från gamla aggregatet in.
Verkar vara Östberg Heru 100 som är den minsta nu för tiden
https://soliduct.se/ostberg-heru-100-s-ec.htm
 
Alla delar i aggregatet kan bytas och Östberg har bra support. Väljer du ändå att byta hela så tycker jag att du ska få systemet injusterat ordentligt.
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
L Lello skrev:
Hej på er.

Har idag en Östberg Heru 75S som helt lagt av ( har mailat Östberg för tips) Men om jag måste byta den helt, vad kostar det mellan tummen och pekfingret att få ett nytt FTX aggregat från Östberg installerat. Någon som gjort detta precis?

Aggregatet ska klara en villa på 120kvm.
Du borde kunna hitta ett Heru 100s för ca 22.000kr. Har du en Lindab butik i närheten så kanske det finns på lager till och med.
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Du borde kunna hitta ett Heru 100s för ca 22.000kr. Har du en Lindab butik i närheten så kanske det finns på lager till och med.
S statiker skrev:
Alla delar i aggregatet kan bytas och Östberg har bra support. Väljer du ändå att byta hela så tycker jag att du ska få systemet injusterat ordentligt.

Har mailat supporten på Östberg hoppas på svar på måndag, kanske dom vet vad som är felet och kan säga vilken del som ska bytas..
 
A Antemoo skrev:
Du borde kunna hitta ett Heru 100s för ca 22.000kr. Har du en Lindab butik i närheten så kanske det finns på lager till och med.
Sant, har dessutom bra kontakter på både Lindab, Bevego och Areco så det lär lösa sig i så fall.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Hur kan den "helt lagt av"? Tag reda på vad som är trasigt och byt den delen. Vi har en FTX som har suttit i huset sedan det byggdes 1981. Jag har bytt motorn en gång och den byttes en gång av förra ägaren så efter snart 42 år går den på tredje motorn. I vår FTX finns det inget annat som kan gå sönder. Jag betalade 4700kr för ny motor för knappt sex år sedan.
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Hur kan den "helt lagt av"? Tag reda på vad som är trasigt och byt den delen. Vi har en FTX som har suttit i huset sedan det byggdes 1981. Jag har bytt motorn en gång och den byttes en gång av förra ägaren så efter snart 42 år går den på tredje motorn. I vår FTX finns det inget annat som kan gå sönder. Jag betalade 4700kr för ny motor för knappt sex år sedan.
Har mailat Östberg hoppas på svar på måndag, dom kan säkert ha en idé om vad som ska bytas.
 
Leta fram dokumentationen för aggregatet från Östbergs hemsida. Finns felsökningsscheman i den stora installations- och servicemanualen. Ingen dum idé att gå igenom innan du snackar med supporten!
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.