Vi är spekulanter på ett 40 år gammalt hus där elen aldrig har bytats. Entréplanet är på ca 100 m2, den inredda vinden på ca 30 och källaren på ca 100. Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret, att det skulle kosta? Bor på Västkusten.
 
Detta är verkligen jättesvårt att svara på.... Om ni tar och byter allt innan ni flyttar in blir det tex. mycket enklare och därmed billigare. Sen beror det ju självklart på om ni skall utöka installationen eller om ni nöjer er med det antal uttag mm som det är idag.

Skulle gissa på att det skulle sluta nånstans mellan 70-120 tusen, men som sagt istort sett omöjligt att uppskatta detta utan att ha sett huset.
 
Smile.75 skrev:
Skulle gissa på att det skulle sluta nånstans mellan 70-120 tusen, men som sagt istort sett omöjligt att uppskatta detta utan att ha sett huset.
Låter mycket, men som du sade beror det ju på vilken nivå man vill lägga ribban på. En riktigt snik, basinstallation så tror jag man skulle kunna klara sig på 40-60k men som sagt jättesvårt innan man sett huset och vet förutsättningarna.
 
Måste all el bytas då?
Är den utdömd?

Vårt hus är 40 år 2008, men jag ser ingen anledning att byta all el. Vår elektriker är av samma åsikt.
Vi har bytt central, gjort mindre justeringar och bytt uttag och strömbrytare etc. allt eftersom.
 
Får man riva varenda vägg drar det fort iväg i kostnad. Kan man bara dra de nya kablarna i befintliga rör så blir det billigt. Man kan ju dra utanpåliggande bitvis men inte allt.

Men som GoForIt sagt är det bara för att sova gott eller av någon annan anledning? Är kablarna friska behöver de inte bytas annat än för ros skull. Allt gammalt är inte dåligt.

Vill ni leja bort allt eller kan tänka er att göra en del själva? Tex dra kablarna dit de ska vara så kopplar elektrikern.
 
Om man byter ledningarna själv varför ska man då ta dit en elektriker och koppla? det svåra är ju inte att koppla utan att veta vart och vilka trådar man ska dra, gör man det rätt är ju själva kopplingen en enkel sak
 
elmont skrev:
Om man byter ledningarna själv varför ska man då ta dit en elektriker och koppla? det svåra är ju inte att koppla utan att veta vart och vilka trådar man ska dra, gör man det rätt är ju själva kopplingen en enkel sak
Det gör vi för att sova gott om natten, ta del av er djupa kunskap och ansvarsförsäkringar.. ;)
 
Dra helt själv och sedan ringa ger nog mycke problem att hitta någon som vill ta i det.
Svårigheten i att ge pris här måste ju vara i om det är utanpåliggande eller i rör. Plus självklart om det sammtidigt ska göras utökning.
Men ren omtrådning i hela rör borde inte ta mycke mer än någon dag och där kanske man kan få en elektriker att sänka priset genom att man själv är hantlangare. Mycke går fortare om man är två när man drar i rör.
 
Varför ska du byta ut allt? Antagligen är det bättre kvalité på grejorna som blev satt dit för 40 år sedan än de som finns idag.
Enda anledningen skulle väl vara att du vill ha jordat överallt?
 
Jag är novis på området och eftersom jag har läst att el har en livslängd på 30 år så bara förutsatte jag att allt behövdes bytas efter den tiden! =) Tack för alla svar!
 
Kurtivan skrev:
Varför ska du byta ut allt? Antagligen är det bättre kvalité på grejorna som blev satt dit för 40 år sedan än de som finns idag.
Enda anledningen skulle väl vara att du vill ha jordat överallt?
Det är väl en sanning med modifikation om han har tjärade trådar t.ex.?
 
Vad är tjärade trådar? Kan man se det med blotta ögat? *amatör*
 
Dom är svartbruna och luktar tjära, iaf dom som jag bytt som var dragna i rör.
 
Att elsystemet i ett hus skulle behöva bytas var 30:e år har jag aldrig hört förut. Det låter rätt orimligt faktiskt. Utan att veta hur det ser ut hos dig så kan jag nästan lova ig att hela din installation inte behöver bytas av säkerhetsskäl. Det bästa är väl om du tar dit någon som ser över det hela.
 
Vi fick all vår el bytt förra året, det var original från -47 det hade säkert klarat sig ett tag till men eftersom vi började belasta det mer än förra ägaren plus att vi ville ha petskyddade uttag pga barn och jodfelsbrytare och jordade uttag så blev det att vi bytte rubbet samt gjorde en del utökning. Men som sagtr byta bara för sakens skull tror jag inte heller mycket på så länge man inte drar i grejjorna så är dom nog ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.