Förutom tomten och huset, vad kostar det övriga, finns det nån stans där man kan räkna kalkyler. Finns det nån stans på nätet där man kan få redan på vad de olika husföretagens hus kostar?

Tack på förhand
Ulle
 
Ahum... Beror på vad du bygger, hur stort och hur lyxigt.
 
Smålandsvillan och Älvsbyhus är några av de få som presenterar priser på nätet - att övriga inte gör det beror förmodligen på att man inte vill skrämma potentiella kunder halvt från vettet :surprised:

Men om du gräver runt på det här forumet lär du hitta en hel del info. Själva huspaketen är inte så svåra att sätta siffror på, men tomten och ev markarbeten (pålning, sprängning) samt exklusiva tillval kan göra ett ganska billigt paket (t ex runt 1,5 MSEK) hur dyrt som helst i slutändan.
 
Ett annat tips är att räkna efter kvadraten, dvs det tumvärde jag sett här är ca 10.000 sek/m2
 
Om jag fattar din fråga rätt så är du ute efter vad det är för kostnader som tillkommer förutom kostnaden för hus och tomt. De kostnaderna kallas byggherrekostnader (alltså kostnader för byggherren=du att bygga huset). Jag fick en uppskattning av nämda kostnader från en försäljaren som jag kontaktat, slutsumman var 176 000 kr. Delposterna var som följer, säkert kan någon annan här kommentera om de verkar rimliga.

Anslutning, vatten och avlopp 90 000
Anslutning el 15 000
Anslutning till fjärrvärme 20 000
Bygglov och bygganmälan 15 000
Kvalitetsansvarig 12 000
Lagfart, pantbrev, byggränta 15 000
El under byggtiden 9 000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.