Jag och sambon pratar lite löst om att bygga nytt på min fars gård i jönköpings trakten.

Vad hamnade era nybyggen på? slutsumma. Om ni vill får ni gärna redovisa era priser.

Vad är det man borde tänka på ?

Hur mycket kan man göra själv? T ex som grund, tomt mm. Tips

Vad är det för outförutsedda utgifter man inte tänker på ?
 
Bland det oförutsedda kan nämnas:
- Avgifter och kostnader för nybyggnadskarta, bygglov, ritninar till bygglov, utsättning, V/A, el, telefon/bredband, KA, byggfelsförsäkring och byggel.
- Markarbetena har lätt för att dra iväg därför att man behöver ett antal hundra kubik mer eller mindre av något. Sprängning och pålning är också väldigt dyrt.
- Olika tillägg som man gör under resans gång, i form av allt ifrån de förgyllda siffrorna som visar gatunumret till gardinstångsbeslag, markiser, knoppar på skåpluckorna eller den mer exklusiva toalettstolen. Var och en är posterna inte så stora, men tillsammans kan de bli rätt så häpnadsväckande.
- Transportkostnader glömmer man ofta bort i kalkylen. Både transport av sig själv, men också materialet. En viss fördyrad matkostnad kan man kanske skönja också. Man har inte tid att laga mat på några månader om man gör mycket själv, och då blir det dyrare utemat istället. Kanske ingen stor kostnad, men tillsammans med det andra så...
- Trädgården. Huset är klart, men trädgården ser ut som en bombkrater i Nordkorea. Räkna med allt från 50-250kkr för att få den i ordning. Har man dessutom inte bott i hus tidigare behövs trädgårdsmöbler, redskap, brevlåda, TV-antenn och sådant.

Övriga frågor tror jag att du kan finna svaret på om du bläddrar lite i äldre trådar.
 
Vi (jag och sambon) bygger f n på en gammal tomt som vi köpte 2002. Det fanns redan indraget kommunalt vatten och el till en gammal byggnad på fastigheten, så den kostnaden slapp vi tack och lov. Huset är ganska stort och jag har tillsammans med främst min far (och goda vänner...) gjort allt själva - från underarbetet till inredning och installationer. Arbetade under ca sju månader heltid och därefter på helger och kvällar med bygget. Kostnaden blir 1,9 MSEK exkl tomt. Huset är i två plan på 249 kvm i gammal stil och med hög standard. Med lägre standard på kök och badrum (och andra detaljer såsom t.ex. typ av plåt på taket...) hade vi klarat oss med 1,5-1,6 MSEK. Då ska man notera att vi har egen skog och av denna egensågat virke. Detta minskar kostnaderna ordentligt (i vart fall om man inte börjar räkna sin egen arbetstid som en kostnad...).

Det kan tilläggas att ingen av oss är snickare eller byggare. Jag skulle dock inte rekommendera att bygga ett helt hus själv som förstagångsprojekt. Det underlättar om man bygget garage, uthus eller liknande innan. Dessutom bör man som lekman avsätta mkt. tid till att läsa in sig på arbetsmomenten innan man sätter igång. Man ska brinna för husbygget..!

Lycka till!
 
tack så mycket för svaren.

el ledning går några 100 m från tomten. avlopp blir tre kammar brunn tror jag det heter. vatten vet jag inte, borrad djup brunn.. värme blir bergsvärme, plus golvärme i alla rum istället för element.

Vi hoppas kunna sätta ihop ett hus från egnahems hus serien:-D sambon är möbelsnickare så kontakter för billigare köks luckor finns plus att han är händig.
Bygget blir på fars gård där jag växte upp, och där närmsta grannen har gräv maskin så goda förhoppningar finnes att han gör tomten och iordningställande för att kunna gjuta grunden.

Min fader jobbar på kommunen i stan och har kontakter så vi får billigare grus/matjord till tomten.

Jag hoppas vi kommer så pass mycket billigare undan som vi kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.