Hej,

är ny på forumet men har kikat in här ibland och sökt information. Nu har jag till sist registrerat mig för att ställa frågan som förmodligen redan finns ställd i 473 trådar :D Hur långt är ett snöre osv osv osv...

Jag och min sambo letar tomt, men det är verkligen inte det lättaste. Inte det billigaste heller verkar det som :eek:

Hur som helst. Vi har ju tittat runt på ett antal hustillverkare och fastnat lite extra för just Fiskarhedenvillan, och där speciellt Doppingen eller Hägern alt. Spoven (dock lite dyrare).

Har förstått att man genom tillverkaren kan få totalpris på allt från markarbete, platta, uppsättning av hus osv.... men grejen är att vi kommer få "hjälp" med rätt mkt arbete och kommer ha tillgång till maskiner osv. Så med andra ord: Hur "billigt" kan man komma undan? Huspris på Fiskarhedens hemsida för Doppingen är ca 720 000 kr. Då har jag dock förstått att det inte är någon badrumsinredning med i det priset, inte heller "plattan".

Hur mycket tror ni man kan spara på arbete med att gjuta platta, grävning schaktning osv osv. Vi kommer ha tillgång till lastbilar, grävmaskiner och lastmaskiner osv. Även arbetskraft för schaktning osv.

Lite luddig fråga jag vet, men ge mig en chans :) FÖrövrigt mycket trevligt och bra forum!

/Jonas
 
Lite tråkigt svar kommer här då då.... :)

Det bästa sättet att få fram ditt svar är att helt enkelt gå den "långa" vägen. Ta in pris på det du tänkt göra själv eller kan ordna på egen hand. Kolla sedan med tillverkarna på det du är intresserad av, stomresning, hel eller halvfärdigt osv.... Sedan handlar ju övriga kostnader i allra högsta grad om dina specifika önskemål. En elektriker kan kosta allt mellan 50 och 300´. En rörpulare mellan lika mycket. Att uppskatta "vad det kostar att bygga" är ju tyvärr lika svårt som att gissa längden på snöret. Sorry! ;)
 
En sak att komma ihåg med Fiskarhedens priser på hemsidan är att priset är för byggsatsen på en lastbil + monteringsanvisning... Dvs INTE ett gäng nerlyfta moduler som monteras ihop (typ modulent/älvsby/hjältevad mfl.)

Mellan tummen och pektfingret, ta i trä, your milage may vary och snöret är långt - så:
200000 för en platta brukar man säga för en bra tomt - dvs det behöver inte pålas för det är sankt, det är inget berg och det sluttar inte och det är väldränerat och inte en massa träd etc... Kort sagt - en liten kulle på en åker ;-)
150000 för anslutning till kommunen (el/vatten/tele/avlopp/väg)
1000000 för monteringen av byggsatsen (Vild gissning på prisskillnaden mellan ett monterat modulent och ett omonterat fiskarheden ;-) )
100000-400000 för trädgård!!! (Här är det lastbilar som är svindyra! (JORD!))

Bäst är att fråga - och att räkna med 500000 + för oförutsedda otrevliga överraskningar!
 
Tack för svaren. Det var väl som jag anade :) Inget ont i det! Får helt enkelt göra lite mer och bättre "research".

Men Angelven: Menar du inte 100 000 för montering och inte 1 miljon??
 
Nej - jag menar 1 miljon...

För hundratusen får du väl knappt avlopp/vatten och el...

100000 kronor i vita timmar är ju (säg 400 kr/h) 250 timmar eller 2 gubbar i 4 veckor (2*5*8*4=320). Och det är helt möjligt att få upp stommen och tak etc på den tiden - det har jag sett på det lokala fiskarhedenhuset ;-) - Men därifrån till golv/innerväggar/el/vatten/avlopp/kakel/värme/ventilation/kök/innertak etc.... Det är en bit ;-)

Men - som jag skriver så är den siffran baserat på en uppskattning av skillnaden mellan en fiskarheden monteringssats och ett färdigmonterat modulent ;-)
 
Jag förstår. Tack för snabbt svar! Det märks att man inte är riktigt påläst :) Ska kolla vidare och som sagt, försöka göra lite mer grundlig research. Bland annat har vi ett par bekanta som byggt Fiskarheden, ska ta och höra där med för mer info.
 
Det är det allra bästa - att höra med någon som byggt med den leverantören man tänkt sig och gärna i samma område/nejd och gärna med samma snickarfirma också ;-)

Vi hade oerhörd nytta av ett par bekanta som byggt myresjöhus när vi funderade och räknade! (Fick låna alla deras kalkyler nämligen - från ett avslutat bygge alltså)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.